صفحه اصلی / اسلایدر / بازار سیاه گوسفند قربانی
بازار سیاه گوسفند قربانی

فراوانی خروج دام زنده از مرزها بازار را در آستانه عید قربان متشنج کرده است

بازار سیاه گوسفند قربانی

هفته‌هاست که گوشت قرمز بازار پرتلاطمی دارد و قیمت آن رو به افزایش رفته اما در این میان وظیفه تنظیم بازار و نظارت بر بازار و برخورد با گرانفروشی از دستگاه‌های متولی به گردن دیگری می‌افتد. حال آنکه در آستانه عید قربان قرار داریم که افزایش تقاضای بازار را رقم می‌زند و فروشندگان هم هشدار افزایش بیشتر قیمت را می‌دهند. در آستانه فرارسیدن عید قربان بازار خرید و فروش دام در کشور رونق گرفته است. اما امسال به دلایل زیادی دلالی در این بازار وجود دارد و خروج دام زنده از مرزها نیز کمبود را در بازار ایجاد کرده است. متاسفانه به رغم اعلام نرخ رسمی فروش دام برای این روز برخی از دلالان و افراد ناآشنا اقدام به فروش دام در کنار جاده ها و اتوبان ها کرده اند و با نرخ هایی خارج از عرف را نیز اعلام کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در این رابطه گفت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده مرغوب ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان است و هرکیلوگرم گوشت گوسفندی ایرانی به‌صورت شقه به‌قیمت ۱۰۳هزار تومان به‌فروش می‌رسد. علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در ارتباط با قیمت دام زنده برای عید قربان اظهار کرد: سه‌شنبه هفته جاری جلسه‌ای درباره عرضه بهداشتی دام زنده برای روز عید قربان در شبکه دامپزشکی استان تهران برگزار و در این ارتباط تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: ما در اتحادیه معتقدیم که نباید قیمت دام زنده به‌طور واحد تعیین شود و باید بازار را به‌سمت عرضه و تقاضا سوق داد. با توجه به افزایش عرضه دامی که در کشور وجود دارد افزایش قیمتی در این ارتباط پیش‌بینی نمی‌شود.  رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی ادامه داد: قیمت فعلی هر کیلوگرم دام زنده مرغوب ۴۲ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان اما قیمت دام‌های سنگین کمتر از ۴۲ هزار تومان است. وی تصریح کرد: تفاوت انواع دام زنده از لحاظ کیفی مانند تفاوت بنز با پیکان است و کارشناس مربوطه با رؤیت دام قیمت را تعیین می‌کند و حتی قیمت دام زنده تولیدشده در هر استان کشور متفاوت است. ملکی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گوشت داخلی بدون دنبه شقه یا یک‌چهارم ۱۰۳ هزار تومان است و نوع وارداتی آن ۸۲ تومان به خرده‌فروشان تحویل داده  می‌شود که آنها نیز می‌توانند با ۱۰ درصد سود به‌فروش برسانند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران نیز با اشاره به برنامه ویژه نظارت بر دام‌ها در آستانه عید قربان گفت:در راستای ارتقای بهداشت عمومی، عملیات نظارت برذبح دام‌ها توسط شهروندان در دستور کار قرار دارد. ولی‌الله واعظی اظهار کرد: این برنامه با همکاری سازمان میادین شهرداری تهران، سازمان جهاد کشاورزی استان و صنف مجموعه تهیه کنندگان گوشت و دام زنده در استان تهران عملیاتی می‌شود. وی با یادآوری اینکه سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار راس دام تحت عملیات نظارت بهداشتی اداره کل قرار گرفت، وی اضافه کرد: این نظارت‌ها منجربه بیش از ۲ هزار مورد ضبط آلایش‌های خوراکی دام، بیش از ۱۰۰ مورد لاشه ضبطی و ۳۰۰ مورد اصلاح لاشه شد. واعظی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۳۰ هزار راس دام را تحت عملیات نظارت بهداشتی خود قرار دهیم که این مهماز طریق نیرو‌های فنی بهداشتی با همکاری بخش خصوصی و در بیش از ۴۰ جایگاه شهر تهران انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: به منظور نظارت هرچه بهتر بر نحوه ذبح دام و رعایت موارد بهداشتی، ۳۷ اکیپ سیار از روز عرفه تا پایان عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۷ شب در سطح استان حضور دارند. علاوه‌بر اکیپ‌های سیار، ۱۴۰دکتر دامپزشک، ۱۱۵ بازرس گوشت و ۸۹ ناظر ذبح شرعی در جایگاه‌های عرضه دام زنده حضور دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران ادامه داد: دامپزشکان مستقر در جایگاه‌ها کلیه دام‌های خریداری شده را قبل از کشتار و در حین کشتار نظارت بهداشتی می‌کنند. همچنین همزمان با استقرار نیرو‌های دامپزشک، روحانیون نیز در جایگاه مخصوص مستقر می‌شوند تا برعملیات کشتار دام نظارت شرعی نمایند. این مقام مسئول گفت: خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان تهران مشاهده نشده است و از شهروندان می‌خواهیم برای جلوگیری از انتشار این بیماری گوشت کشتار شده (قربانی) خود را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند تا طی مراحل سرد شدن لاشه عامل بیماری از بین برود. وی از تمامی شهروندان و مردم درخواست کرد که در روز‌های مبارک عرفه و عید قربان، دام‌های ذبح شده را در مراکزی که از سوی اداره کل دامپزشکی و شهرداری اعلام می‌شود، خریداری کرده و ذبح نمایند.

حسین نعمتی، فعال صنفی

افراد با قیمت‌های دلخواه اقدام به عرضه دام زنده می‌کنند

روند ناصحیح عرضه دام در معابر عمومی، پارک ها و پیاده روهای شهرهای مختلف بخصوص در اطراق شهر تهران هنوز وجود دارد و این حرکت به غیر از آسیب به منظره شهری سلامت شهروندان را نیز به خطر انداخته است. خروج دام زنده از کشور و قاچاق آن موجب شده تا بسیاری از افرادی که کارشان این حرفه نیست این روزها در حاشیه خیابان ها و اطراف جاده ها به فروش دام زنده با قیمت ها بالاتر و شگردهای زیادی برای کلاهبرداری اقدام کنند. دولت باید از مدت ها پیش و با آغاز نوسانات ارزی به فکر جلوگیری از این اتفاق می افتاد. خروج دام زنده از مرزها از سال گذشته تا به امروز به دلیل درآمدزایی بالا صرفه داشته و دلالان و افراد سودجو به این اقدام مبادرت ورزیده اند. بنابراین به دلیل کاهش دام، گوسفند زنده کمتر به تهران می‌آید که باعث کمبود در میادین شده است. دلیل دیگر آن عید قربان است که به خاطر آن دامداران از فروش دام فعلا خودداری می‌کنند تا برای عید قربان با قیمت بالاتری دام خود را بفروشند. به طور کلی با توجه به فراوانی خروج دام از کشور بازار تعریف چندانی ندارد چرا که افراد با قیمت‌های دلخواه اقدام به عرضه دام زنده در بازار می‌کنند .

لازم است اشاره شود که نباید به هیچ عنوان از دلال‌ها گوسفند خریده شود چراکه آن‌ها از هر روشی در ماه‌های نزدیک به عید قربان استفاده می‌کنند تا وزن گوسفندان خود را بالا ببرند. دستکاری باسکول برای بالانشان دادن وزن گوسفند و قالب‌کردن گوسفندان تهرانی به جای دام‌های شهرستانی که گوشتی باکیفیت پایین‌تر دارند، هم از تقلب‌های دیگر سودجویان است. همچنین دادن نمک به گوسفندان برای تشنه‌کردن آن‌ها و سنگین‌شدنشان با آب یکی از راه‌هایی است که وزن گوسفندان را افزایش می‌دهد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.