صفحه اصلی / سرخط خبرها / آبشار و کویر را با هم دارد…
آبشار و کویر را با هم دارد…

/ایران در قاب گردشگری/

آبشار و کویر را با هم دارد…

کسب و کار نیوز: مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن گفت: میراث فرهنگی شهرستان داورزن شامل آتشکده، کاروان‌سرا، حمام، مساجد، مدارس، برج و بارو، بافت‌های تاریخی و... بوده که از این موارد 68 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد عبدالله زاده اظهار کرد: مرمت بناهای تاریخی استان روال طبیعی خود را طی می‌کنند؛ فقط در منطقه بهار، سیل در سال پیش به مناطقی در شهرستان آسیب‌هایی زده بود.

افزایش حفاری‌های غیر مجاز در فصل زمستان و بیکاری مردم شهرستان
وی بااشاره به اینکه حفاری‌های غیر مجاز فصلی دارد و این طور نیست که هر لحظه مردم حفاری کنند، ادامه داد: الان که فصل کاشت، داشت و برداشت است مردم دنبال کشاورزی هستند اما معمولا حفاری‌های غیر مجاز در زمستان و آن وقت که مردم بیکار می‌شوند، صورت می‌گیرد؛ زمانی‌که مردم در مزارع نیستند، زمینه برای حفاری‌های غیر مجاز، باز است.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن در این باره افزود: ما در ۳۸ روستای شهرستان داورزن انجمن‌های میراث فرهنگی داریم که چشم و گوش ما هستند و از این میراث حفاظت می‌کنند.
وی درباره تعیین حریم آثار باستانی و تاریخی شهرستان داورزن خاطر نشان کرد: در تعیین حریم باید نقشه برداری از آن بنا انجام شود، مالکین مشخص شوند و… که بعد از آن به اثر حریم استان وارد می‌شوند، بررسی روی آن‌ها انجام می‌شود، نتیجه گیری می‌کنند و در نهایت خروجی آن برای تایید به تهران می‌رود.
مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان داورزن ادامه داد: ما این رویه را در شهرستان داورزن از طریق عکس‌های هوایی داریم که از آن وضعیت را می‌سنجیم که چه شکلی است، محدوده را تعیین می‌کنیم و بعد حریم یک، دو یا سه را برای اثر تعیین می‌کنیم که این کار اکنون در شُرُف انجام است که خوشبختانه با معاونت میراث فرهنگی اداره کل و ناظر کارگاه‌های شهرستان داورزن این کار را انجام می‌دهیم.
زیره، خاکشیر، فلفل قرمز ویژه و کنجد از سوغات داورزن
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن تصریح کرد: سوغات داورزن شامل زیره، خاکشیر، فلفل قرمز ویژه و کنجد است. تولید اول کشور در زمینه تولید و بسته بندی فلفل را داراست و همچنین تولید انبوه کنجد در روستای صدخرو دارد و فرآورده‌هایی نظیرحلوای کنجدی، حلوا ارده و ارده کنجد از این منطقه تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: در روستای بروغن، کاشت، داشت و برداشت زیره صورت می‎گیرد و نیز در روستای کلاته مزینان بیشترین خاکشیر تولید می‌شود.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن درباره میزان استقبال از سوغات شهرستان داورزن اظهار کرد: این محصولات در فروشگاه‌هایی که در مسیر راه قرار دارند به فروش می‌رسند و فروش آن خوب برآورد شده است.
عبدالله زاده ادامه داد: سوغات شهرستان داورزن به شهرهایی مانند مشهد، تهران، اصفهان و… صادر می‌شود. لازم به ذکر است که سوغات این شهرستان در حوزه کشاورزی و در بحث کاشت، داشت و برداشت آن، در سطح ۲۵ روستا برای مردم شهرستان داورزن اشتغال‌زایی دارد.
وی در این خصوص ادامه داد: شهرستان داورزن یک نقطه شهری با ۳۸ روستا است که در روستاهای کوهستانی آن بیشتر فلفل کاشت می‌شود و در روستاهای دشت و میان دشت زیره، خاکشیر و کنجد کاشت می‌شود.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن تصریح کرد: این محصولات بعد از برداشت، خرمن کوبی، پاک شدن و… به مراکز فروش مانند سبزوار، مشهد و شهرهایی خارج از استان مانند اصفهان، تهران و… وارد می‌شوند که تنها فلفل در خود شهرستان بسته بندی می‌شود و دیگر محصولات به صورت کلی وارد شهرهای دیگر می‌شود.
پته دوزی، رودوزی‌ روی پارچه‌ها، منبت روی چوب، سفال و سرامیک از صنایع دستی داورزن
عبدالله زاده درباره صنایع دستی شهرستان داورزن عنوان کرد: تاکنون برای هفت نفر کارت شناسایی فعال میراث فرهنگی صادر شده است. صنایع دستی بیشتر رودوزی‌ها، پته دوزی، رودوزی‌ روی پارچه‌ها، منبت روی چوب، سفال و سرامیک است همچنین بزرگترین کارگاه سفال و سرامیک سازی غرب خراسان رضوی را در روستای مهر داریم.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داورزن خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌های بزرگ گردشگری که بعد از محرم اجرایی می‌شود، عمارت بی بی در روستای بُهنگر است که این عمارت یکی از اقامتگاه‌های خوب شهرستان داورزن شناخته می‌‎شود که به زودی پروانه بهره برداری می‌گیرد و آن‌‎را افتتاح می‌کنیم.
وجود بزرگ‌ترین آبشارهای خراسان رضوی در شهرستان داورزن
عبدالله زاده در خصوص میراث طبیعی شهرستان داورزن گفت: بزرگ‌ترین آبشارهای خراسان رضوی را در شهرستان داورزن داریم که در محلی موسوم به بافره وجود دارد که این آبشارها ۸۶ متر ارتفاع و ۳۵حوضچه دارد که مطالعات پیرامون آن مبنی بر ثبت در میراث طبیعی را شروع کرده‌ایم.
وی افزود: ۱۴ ورودی به کویر داورزن وجود دارد که از کاهک تا روستای نامن است؛ بررسی‌هایی بر نقاط کویری درحال انجام است که بتوانیم کویر داورزن را در فهرست میراث طبیعی ثبت کنیم.
وی درباره میراث معنوی شهرستان داورزن اظهار کرد: یکی از میراث معنوی این شهرستان، مراسم سنگ زنی در روستای صدخرو که در فهرست میراث معنوی ثبت شده است و دو اثر معنوی دیگر، برای ثبت در استان مصوب شده که قرار است برای ثبت نهایی به تهران ‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.