صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شفافیت استخراج رمز ارزها در سایه قانون
شفافیت استخراج رمز ارزها در سایه قانون

فرزین فردیس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد؛

شفافیت استخراج رمز ارزها در سایه قانون

تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی استخراج رمز ارزها نخستین گام در ایجاد شرایط مساعد برای فعالان هوشمند و پیشگام اقتصادی است تا در مسیر تحقق منافع ملی به سرمایه‌گذاری در این زمینه سوق داده شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز، فردیس بابیان اینکه اکنون همه فعالان اقتصادی در حال رصد و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید هستند، گفت: فضای رمز ارزها و بلاکچین یک فناوری جدید است و از ستون‌های فناوری آینده در کنار فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی برشمرده می‌شود. فناوری رمز ارزها برهم زننده است و تجارت را به‌طور کامل تغییر می‌دهد همان‌طور که اینترنت همه‌چیز را به‌طور کامل تغییر داد. فعالان اقتصادی که حواس‌جمع، چشمان تیز وگوش های شنوایی دارند خیلی زود متوجه این فرصت شدند و روی آن سرمایه‌گذاری کردند با توجه به این مهم که مواد اولیه و قابلیت موردنیاز ایجاد مزرعه استخراج رمز ارز در کشور فراهم است.

او با اشاره به اینکه بلاک چین یک فناوری برهم زننده و بسیار ضروری برای آینده کشور است و نمی‌توان مزایای آن را انکار و در درازمدت از رشد آن جلوگیری کرد، افزود: در مقابل فعالان اقتصادی پیشرو وضع قوانین در خصوص فناوری‌های جدید در کشور همیشه کند بوده است، بااین‌وجود در حال حاضر دولت به این نتیجه رسیده به‌جای سکوت در برابر فناوری جدید که منجر به فعالیت زیرزمینی و سوءاستفاده  از آن می‌شود رمز ارزها را به رسمیت بشناسد، گفتگو کرده و بازار را تنظیم کند تا فعالان شناسنامه‌دار و قانونی و با عملکرد شفاف وارد عرصه شوند. خوشبختانه علی‌رغم تاخیر نسبی، آیین‌نامه اجرایی استخراج رمز ارزها توسط معاون اول رئیس‌جمهور به امضا رسید. فردیس بابیان این مطلب گفت: دیدگاه‌ها متفاوت است. وزارت نیرو به دلیل اینکه در اوج مصرف برق هستیم نگرانی‌های خودش را دارد. بانک مرکزی که پس از مدت‌ها نوسانات نرخ ارز مدتی است ثبات را در بازار حاکم کرده و نگران است که رمز ارزها تلاطمی ایجاد کنند و طبیعی است که مخالفت‌هایی داشته باشند ولی وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه مثبتی دارند.

در گام اول این فناوری به رسمیت شناخته‌شده و آیین‌نامه اجرایی آن‌هم به اسم فناوری استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده (رمز ارزها)  ابلاغ‌شده ولی تمرکز بر استخراج دارد. درحالی‌که کاربری رمز ارزها بسیار متنوع است و شاخه‌های بسیار زیادی وجود دارد تا به آن پرداخته شود. هر فعال اقتصادی علاقه‌مند، می‌تواند مجوز ماینینگ را از وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرد و باید به‌طور طبیعی در چارچوب قوانین کشور عمل کند و مالیات بپردازد.

فعالیت رمز ارزها باید تبدیل به مطالبه عمومی شود

فردیس تاکید کرد: تبدیل یک خواسته در اقتصاد به یک مطالبه عمومی چالشی است که در سیاست‌گذاری بخش خصوصی از آن غافل بودیم و اکنون در مقوله رمز دیجیتال همراهی گروهی از متخصصان و فعالان این حوزه ضروری است.او در ادامه با ذکر مثالی برای نحوه تبدیل‌شدن یک خواسته به مطالبه عمومی پرداخت و گفت: در فضای انتخابات اغلب افراد الیت و نخبه جامعه که از یک طیف حمایت می‌کنند می‌توانند آن را به بدنه عمومی جامعه منتقل کرده و آن را تبدیل به یک خواسته همگانی کنند و درنهایت شاهد هستیم آن طیف در انتخابات با استقبال عمومی روبرو می‌شود و بیشتر از سبد رای اولیه‌اش می‌تواند رای جمع کند.

تعیین تعرفه برق عامل حیاتی در استخراج رمز ارز

به گفته فردیس این مصوبه نیاز دارد جزئیاتش به‌طور هوشمندانه بررسی شود. مهم‌ترین نکته استخراج رمز ارز، تعرفه برق است. با نظام تعرفه گذاری مناسب می‌توان افراد هوشمند اقتصادی را به‌سوی منافع ملی سوق دهیم و زمینه کار و سرمایه‌گذاری را برای همه فراهم‌سازیم.طبق آیین‌نامه ابلاغی« تامین برق متقاضیان استخراج رمز ارزها صرفا با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمز ارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌شود، محاسبه و اعمال خواهد شد.»

«همچنین تعرفه سوخت گاز موردنیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو با قیمت ۷۰ درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه می‌شود و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد. علاوه براین مصرف برق و گاز برای استخراج رمز ارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  با تاکید بر اینکه تعرفه گذاری باید به نحوی باشد که سرمایه‌گذاری در این عرصه را تسهیل کند، افزود: استخراج رمز ارزها چه تفاوتی با صنایع دیگر دارد چرا به برخی صنایع مانند آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی و غیره برق و گاز ارزان داده می‌شود ولی برای این صنعت تعرفه سنگین گذاشته می‌شود. استخراج رمز ارز صنعتی است که با اقلیم ما همخوانی دارد چون احتیاج به آب فراوانی ندارد. طول سرمایه‌گذاری کوتاه است و خیلی زود به درآمدزایی می‌رسد.فردیس در ادامه پیشنهاد‌هایش به بهره‌برداری از گاز فلر اشاره کرد و گفت: دولت می‌تواند گاز فلر را با نرخ مناسبی در اختیار فعال اقتصادی  بخش خصوصی قرار دهد. این کار علاوه بر محیط‌زیست، در کاهش گرمایش زمین و جلوگیری از هدر رفت انرژی موثر است و هم این گازها تبدیل به ثروت برای کشور می‌شوند؛ تعهدات بین‌المللی کشور نیز تامین خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.