صفحه اصلی / استان ها / از تولید صابون هایی ارگانیک تا اشتغالزایی
از تولید صابون هایی ارگانیک تا اشتغالزایی
group of handmade soap in wooden box, nature material.

آشتیان؛

از تولید صابون هایی ارگانیک تا اشتغالزایی

کسب و کار نیوز: رونق تولید سالانه 200 تن صابون ارگانیک در شهرستان آشتیان علاوه بر تامین نیاز استان مرکزی و کشور، برای 50 نفر شغل ایجاد کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ صابون محلی، سوغات ۵۰۰ ساله آشتیان است که با تولید سالانه ۲۰۰ تنی صابون محلی نیاز استان مرکزی و استان‌های همجوار را تامین می‌کند.
نذکایی یکی از دو تولید کننده صابون سنتی آشتیان با بیان اینکه سالانه بین ۱۰۰ تن صابون تولید می کند گفت: تولید صابون محلی اختصاص به فصل تابستان دارد و در فصول سرما تولید نمی شود.
نورایی دیگر تولید کننده صابون سنتی در آشتیان می گوید: مواد اولیه تولید صابون محلی آشتیان چربی حیوانی، سود سوزآور، نمک و آب است.
وی افزود: جداسازی سود سوزآور و نمک از صابون و تولید صابون خالص و پخته شدن آن در دو مرحله از ویژگی هایی است که آن را از صابون صنعتی متمایز می کند.
به گفته وی، صابون آشتیان در ۸ ساعت آماده و بیش از۱۰ روز در آفتاب خشک می شود تا به مرحله استفاده برسد.
کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هم گفت: درگذشته بین ۱۰ تا ۱۵ کارگاه تولید صابون در آشتیان فعال بوده است و به علت هزینه بالای تولید و سختی کارسبب شده که این واحدها تعطیل شوند.
امیری افزود: در آینده ای نه چندان دور صابون سوغات اصیل آشتیان به ثبت ملی خواهد رسید .
وی ادامه داد: تولید صابون ارگانیک در شهرستان آشتیان برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن و عدم گازرسانی به این واحد تولیدی ازجمله مشکلاتی است که این دو تولید کننده آشتیانی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.