صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / یک سال ۱۱۰ هزارکیلومتر سفر
یک سال ۱۱۰ هزارکیلومتر سفر
Tottenham Hotspur's South Korean striker Son Heung-Min celebrates scoring the team's first goal during the UEFA Champions League quarter final second leg football match between Manchester City and Tottenham Hotspur at the Etihad Stadium in Manchester, north west England on April 17, 2019. (Photo by Ben STANSALL / AFP) (Photo credit should read BEN STANSALL/AFP/Getty Images)

یک سال ۱۱۰ هزارکیلومتر سفر

کسب و کار نیوز: سون هئونگ مین در فصل گذشته 110 هزار کیلومتر سفر کرده تا در بازی‌های مختلف به زمین برود. مانه 100 هزار و آلیسون هم 80 هزار کیلومتر سفر کرده‌اند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, سلامت فوتبالیست‌های طراز اول در معرض خطر است و اتحادیه جهانی بازیکنان با اعلام این مطلب خواستار چهار هفته تعطیلی الزامی در تابستان شده است.
اتحادیه جهانی بازیکنان فوتبال(Fifpro) اطلاعاتی را در مورد ۱۶ بازیکن برگزیده جمع‌آوری کرده و به این نتیجه رسیده که برخی از آنها در طول فصل حدود ۸۰ مسابقه برگزار کرده و بیش از ۱۱۰ هزار کیلومتر سفر کرده‌اند. سون هئونگ مین، بازیکن اهل کره جنوبی تاتنهام و دو بازیکن لیورپول، آلیسون بکر و سادیو مانه از جمله این بازیکنان بودند که اطلاعاتشان مورد تحلیل قرار گرفت. اتحادیه جهانی بازیکنان می‌گوید برخی از بازیکنان دچار فرسایش ذهنی و فیزیکی شده‌اند.
گزارش Fifpro چه می‌گوید؟
اتحادیه جهانی بازیکنان فوتبال نماینده ۶۵ هزار فوتبالیست از ۶۳ کشور جهان است. در گزارشی با عنوان «روی خط مرز» کارکرد ۱۶ بازیکن در ۱۲ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته و شرایط پزشکی و ظرفیت بازی آنها ارزیابی شده است. براساس این گزارش بازیکنان نخبه‌ای که غیراروپایی هستند، مثل مانه، آلیسون و سون برای همراهی با تیم‌های ملی کشورشان بیشتر از بقیه سفر می‌کنند بدون اینکه استراحت کافی داشته باشند. این بازیکنان «بازی زده» می‌شوند و مجبور شده‌اند هر بازی را به فاصله کمتر از پنج روز انجام دهند. سون، مهاجم تاتنهام ۷۸ بازی انجام داده و بیش از ۱۱۰ هزار کیلومتر سفر کرده تا در بازی‌های ملی و باشگاهی تیم‌هایش را همراهی کند. او در ۷۲ درصد بازی‌هایش با کمتر از پنج روز استراحت بازی کرده.
آلیسون دروازه‌بان تیم ملی برزیل و لیورپول ۷۲ مسابقه انجام داده و ۸۰ هزار کیلومتر سفر کرده تا برای این دو تیم بازی کند.
ایوان راکیتیچ هافبک بارسلونا و تیم ملی کرواسی هم سه چهارم بازی‌هایش را با کمتر از پنج روز استراحت بینشان انجام داده.
مانه هم ۷۰ بازی انجام داده و بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر سفر کرده تا برای سنگال و تیم باشگاهی‌اش به میدان برود.
دبیر کل اتحادیه جهانی بازیکنان، تئو فان سگلن می‌گوید: «برای پاسخ دادن به نیازهای تیم باشگاهی و ملی و رعایت تقویم مسابقات از بازیکنان خواسته می‌شود با نهایت توان خود بازی کنند بدون اینکه استراحت کافی داشته باشند و بتوانند ریکاوری کنند. این به معنای آن است که آنها نمی‌توانند بهترین بازی‌های خود را انجام دهند و بدتر اینکه در مقاطعی از فصل فوتبال دچار فرسایش ذهنی و جسمی می‌شوند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد سلامت بازیکنان طراز اول فوتبال به شدت در خطر افتاده به دلیل آنکه می‌خواهند با این برنامه فشرده بازی خود را منطبق کنند.»
Fifpro چه می‌خواهد؟
اتحادیه جهانی فوتبالیست‌ها همچنین به نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۸ از ۵۴۳ بازیکن فوتبال اشاره کرده و مدعی شده ۸۵ درصد آنها خواستار تعطیلات نیم‌فصل هستند که حداقل ۱۴ روز طول بکشد. این درخواست بخشی از توصیه‌های هفت ماده‌ای است که براساس گزارش «روی خط مرز» خواستار آنها شده‌اند. این هفت توصیه عبارتند از:
۱- فصل باید در دو مقطع تعطیل شود، چهار هفته در تابستان و دو هفته در زمستان.
۲- تعداد بازی‌های پشت سر هم کم شود یعنی بازی‌هایی که با کمتر از پنج روز اختلاف بینشان برگزار می‌شود.
۳- برای تعداد بازی‌های یک بازیکن سقف تعیین شود یعنی هر بازیکن تعداد محدودی بازی انجام دهد.
۴- تعداد بازیکنان تیم‌ها بیشتر شود تا با این حجم زیاد از بازی‌ها همخوانی داشته باشد.
۵- تعطیلات بیشتری برای سفرهای دور در نظر گرفته شود، سفرهای طولانی روی عملکرد ۶۳ درصد بازیکنان تأثیر می‌گذارد.
۶- سیستم هشدار اولیه مورد استفاده قرار گیرد تا بازیکنان و باشگاه‌ها برنامه استراحتشان را با آن تنظیم کنند.
۷- تعداد بازی‌ها اضافه نشود تا زمانی که تدابیر لازم اندیشیده شود.
فراخوان برای استراحت بیشتر
یورگن کلوپ مربی لیورپول در اواخر فصل قبل که فینال لیگ قهرمانان پنج روز قبل از بازی‌های ملی برنامه‌ریزی شده بود، از مقامات خواست راهکاری برای کاهش کارکرد بازیکنان پیدا کنند. مانه، محمد صلاح، روبرتو فیرمینو و نبی کیتا از جمله کسانی بودند که در فصل سخت لیورپول این تیم را همراهی کردند و تابستان به تیم‌های ملی‌شان رفتند. پپ گواردیولا هم گفت برنامه فشرده بازی‌ها دارد بازیکنانش را می‌کشد. جورجو کیلینی مدافع یوونتوس می‌گوید بازیکنان فوتبال باید مورد حمایت قرار گیرند و ونسان کمپانی مربی- بازیکن اندرلخت خواستار تعطیلات اجباری برای بازیکنان شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.