صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / بانک مسکن به بازار متشکل ارزی خواهد پیوست
بانک مسکن به بازار متشکل ارزی خواهد پیوست

رئیس اداره کل امور بین‌الملل بانک مسکن:

بانک مسکن به بازار متشکل ارزی خواهد پیوست

کسب و کار نیوز-رییس اداره کل امور بین‌الملل بانک مسکن با تشریح عملکرد بازار متشکل ارزی، از پیوستن بانک مسکن به این بازار خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، بانک مرکزی زمان افتتاح بازار متشکل ارزی را عید قربان سال جاری اعلام کرده است. در این بازار علاوه بر حضور بانک مرکزی و صرافی ها، بانک ها نیز به عنوان یکی از اعضای موثر حضور دارند. قرار است که در این بازار معاملات ارزی نقدی در یک بستر شفاف صورت گیرد.

فیروزه تباری، رییس اداره کل امور بین الملل بانک مسکن با تاکید بر این که بازار متشکل ارز به دنبال ایجاد ساز و کار مبادله ارز، مشابه آن چیزی است که در بورس‌های کالایی رایج است، توضیح داد: در این بازار حجم بالایی از ارز بر اساس نرخ پایه پیشنهادی در سیستم معاملاتی برخط (آنلاین) بازار متشکل عرضه می‌شود. این نرخ پایه می‌تواند بر اساس دستورالعمل نهاد ناظر بازار به صورت نسبتی از نرخ‌های پایانی معاملات روز گذشته تعیین شود.

رییس اداره کل امور بین الملل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که هدف ایجاد بازار متشکل ارزی چیست، گفت: اهداف متعددی برای ایجاد آن وجود دارد، اما مهمترین اهداف، کشف نرخ واقعی ارز، ایجاد شفافیت در معاملات، تسریع فرآیند نقل و انتقال ریال مربوطه، ایجاد اطمینان در انجام معامله و تسویه عملیات، عمق دادن به بازار با افزایش حجم معاملات و متعدد سازی ابزارهای مالی قابل بسط و اتصال به شبکه خبر در آینده برای اطلاع رسانی و شفاف سازی دقیق حجم و ارزش معاملات به صورت برخط است.

وی درباره چگونگی فعالیت بانک مسکن در بازار متشکل ارزی گفت: با شروع فعالیت بازار متشکل ارزی ابتدا بانک ملی به عنوان بانک پایلوت به همراه یکصد صرافی عضو این بازار اقدام به خرید و فروش ارز می‌کند و بتدریج سایر بانک‌ها از جمله بانک مسکن به جمع آنها خواهند پیوست.

تباری با بیان این که بانک‌ها و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی باید مبلغی را به عنوان قدرالسهم تاسیس شرکت مدیریت بازار متشکل ارزی پرداخت کنند گفت: بانک مسکن نیز به عنوان یکی از اعضای این بازار ،نسبت به پرداخت قدرالسهم خود اقدام کرده است. وی افزود: علاوه بر آن هر یک از اعضا باید مبلغی را به عنوان حق عضویت بصورت سالانه پرداخت نمایند که این مبلغ در حال حاضر ۲۵۰ میلیون ریال می باشد که ممکن است در آینده رقم آن تعدیل شود.

رییس اداره کل امور بین الملل بانک مسکن درباره کشف نرخ در بازار متشکل ارزی توضیح داد: نرخ معاملات ارز بر پایه مبادلات عمده ارز تعیین می‌شود، به اصطلاح به آن «کشف نرخ» گفته می‌شود. دولت و بانک مرکزی ایران امیدوارند که با راه‌اندازی این بازار، تهران به مرکز کشف نرخ برابری دلار آمریکا و ریال ایران بدل شود و این نرخ از اولین دقایق شروع روز کاری اقتصاد ایران مشخص باشد و این شفافیت و روانسازی در کار به کاهش نرخ ارز در بازار بیانجامد. وی افزود: البته متولیان این بازار امیدوارند با اعمال دامنه محدود نوسان روزانه نرخ در بازار متشکل، بتوانند از بروز شوک‌های قیمتی در آن جلوگیری کنند.

فیروزه تباری در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش همکاران در بانک مسکن، این بانک در بازار متشکل ارزی حضوری پررنگ خواهد داشت، تا بتواند گامی مفید در جهت بهبود معاملات ارزی در کشور داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.