صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیشنهاد بخشش سود و جریمه بدهی مالیاتی برای کمک به رونق تولید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت

پیشنهاد بخشش سود و جریمه بدهی مالیاتی برای کمک به رونق تولید

کسب و کار نیوز- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سران سه قوه با بخشش سود و جریمه بدهی مالیاتی، بدهی تامین اجتماعی و استفاده از سود مرکب بانک‌ها به رونق تولید کمک کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، رحیم زارع در برنامه تیتر امشب درخصوص چالش‌های پیش روی تولید به گزارش مجلس در این باره اشاره کرد و گفت: این چالش‌ها در عرصه‌های بسیاری وجود داشته و در گزارش کمیسیون تولید هم آورده شده است.
وی افزود: به عنوان مثال شاخص ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن به لحاظ وزنی و ارزش ریالی در مقایسه با سال ۹۷ و مدت مشابه سال قبل آن، با ۱۳ درصد کاهش، سیر نزولی داشته است.
زارع در شرح دلایل این رشد منفی تصریح کرد: یکی از عوامل، اعمال تحریم‌ها بود که تاثیر منفی بسیاری بر صادرات و نقل و انتقالات پول داشت و عامل دیگر این بود که دستگاه‌های اجرایی هم برای حمایت از تولید و کالای داخلی همکاری چندانی نکردند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما به تازگی قانون خروج از رکود را نوشتیم و رهبر انقلاب نیز کارشناسانه بودن آن را تائید کردند؛ اما با این وجود متاسفانه بر اجرای آن نظارتی نشد و قانون حداکثر استفاده از توان داخلی را نیز تدوین کردیم، اما آن هم متاسفانه مغفول ماند.
وی گفت: وظیفه مجلس است که با تفویض اختیار، یک بال امنیتی و یک بال نظارتی با حضور سازمان‌های ذیربط در کنار خود تشکیل دهد.
زارع ادامه داد: در کمیسیون تولید، سومین گزارش نظارتی خود را نوشتیم و در تدوین آن از نظر متخصصان زیادی بهره گرفته ایم.
وی افزود: مجلس در قانونگذاری چیزی کم نذاشته است، اما متاسفانه در نظارت قوی عمل نکرده است.
زارع گفت: در حمایت از تولیدملی و رونق تولید ۳ قانون خروج از رکود رفع موانع رقابت پذیر، قانون کسب و کار و قانون حداکثر استفاده از تولید اهمیت دارد.
به طور مثال در حوزه نظام تجاری کارت‌های تجاری حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند که ۸۴ درصد مربوط به افراد حقیقی است که با اصلاح آن درآمد مالیاتی ۵ تا ۶ هزار میلیاردی به حساب دولت واریز و به تولید فشار کمتری وارد می‌شود.
وی افزود: ساماندهی و رتبه بندی کارت‌های بازرگانی از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند.
زارع ادامه داد: انتظاری که از سران قوا داریم این است که سران سه قوه با بخشش سود و جریمه بدهی مالیاتی، بخشش بدهی تامین اجتماعی و استفاده از سود مرکب بانک‌ها به رونق تولید کمک کنند.
حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران دیگر میهمان برنامه نیز گفت: در اردیبهشت امسال، اتاق بازرگانی بسته خروج از این شرایط اقتصادی و بسته حمایتی را تدوین کرد و این اقدام مجلس با خواست بخش خصوصی و نکات طرح شده در این بخش مشابهت زیادی داشت.
وی افزود: دربازه زمانی یکساله، ارزش افزوده بخش صنعت سیر نزولی یافت و حمایت‌ها بیشتر جنبه شعاری داشت و اقدامی مهمی در افزایش توان تولید نشده است.
سلاح ورزی ادامه داد: در گزارش مجلس در این باره آمده است، در فضایی تولید رونق می‌یابد که به بحث مالیات، بیمه و تنگنا‌های مالی توجه و راهکار ارائه و اجرا شوند.
وی گفت:، اما سالهاست که بخش خصوصی این مسئله را اعلام می‌کند، اما اجرا نمی‌شود.
سلاح ورزی ادامه داد: رفتار جزیره‌ای سازمان‌های مربوطه هم موجب شده است تا رونق تولید در کشور ما محقق نشود.
سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در ماه‌های اخیر جلساتی با حضور وزرای مربوطه برگزارشده است تا با حوزه‌های مرتبط با رونق تولید هماهنگی شود.
وی افزود: بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تعامل خوبی شده است و نکاتی که در جلسات مطرح شد، می‌تواند تحول جدیدی در رونق تولید ایجاد کند.
زرندی افزود: مالیات، بیمه و ارز موضوعاتی است که تا پایان سال هدف گذاری و اولویت بندی می‌شود. سیاست‌های توسعه صنعتی متناسب برنامه ریزی‌ها به کمیسیون‌ها اعلام شده است و به زودی جمع بندی و اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه اکنون متناسب صدور مجوز‌ها ۴ و ۳ دهم روز است، افزود: طبق قانون جدید مصوب مجلس ابتدا باید مجوز محیط زیست گرفته شود بنابراین همکاری دستگاه‌ها در صدور مجوز لازم است و گزارش مجلس موضوعات مهمی دارد از جمله مالیات که در گزارش مجلس لحاظ شده است.
زرندی در پاسخ به سوال زارعی درباره طرح آمایش تولید گفت: محور اصلی برنامه‌های وزارتخانه، نهضت ساخت داخل است؛ بنابراین با برنامه ریزی جدید استفاده حداکثری از منابع در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.