صفحه اصلی / اسلایدر / ماشین آلات مستعمل درخطوط تولید
ماشین آلات مستعمل درخطوط تولید

رونق تولید با ماشین آلات قدیمی و فرسوده محقق نمی شود

ماشین آلات مستعمل درخطوط تولید

تولید داخلی از آنجایی اهمیت پیدا می کند که می تواند مشکلات اقتصادی بوجود آمده را حل نماید. خودکفایی در تولید رشد اقتصادی را بوجود خواهد آورد با رشد اقتصادی جایگاه کشور در صحنه های بین المللی پایدارتر خواهد شد. اشتغالزایی نیز به عنوان مهم ترین دغدغه دولت رشد خواهد کرد و کاهش نرخ بیکاری می تواند زمینه ساز بسیاری از پیشرفت ها شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما تولید و رونق آن نیازمند عواملی است که در کشور ما خیلی همم جلوه نکرده اند و سازمان های مرتبط توجه چندانی به آن ندارند. بلوریان تهرانی در این رابطه گفت: تکنولوژی کهنه و ماشین آلات قدیمی جدی‌ترین سد راه تولید صنعتی در ایران است. یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص ایجاد اشتغال اظهار کرد: امر تولید عاملی است که منجر به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در کشور خواهد شد و همین از بروز رکود اقتصادی جلوگیری خواهد کرد. وی  با اشاره به اینکه تولید بر اشتغال مقدم است، عوامل تولید را به سرمایه, نیروی انسانی, تکنولوژی, منابع, فرهنگ و اراده ملی  تقسیم کرد و افزود: اگر عوامل یاد شده  در کنار یکدیگر رشد کنند رونق تولید, اشتغال به همراه می آورد، ولی اگر سدی بر سر راه تکامل یکی از این عوامل پیدا شود، روند کار و تولید و اشتغال کُند یا منحرف خواهد شد.

بلوریان تهرانی با اشاره به منابع طبیعی و تکنولوژی پیشرفته که از عوامل تاثیرگذار در ایجاد اشتغال هستند، بیان کرد: ایران از منابع طبیعی بسیار خوبی برخوردار است که بهره برداری از این منابع می‌تواند رونق تولید را افزایش دهد؛ تکنولوژی کهنه و ماشین آلات قدیمی جدی‌ترین سد راه تولید صنعتی در ایران است. این کارشناس مسائل اقتصادی فرهنگ و اراده ملی را از مهم‌ترین عوامل تولید و ایجاد اشتغال دانست و بیان کرد: ایجاد شغل نیازمند توسعه نگرش تولیدی است، بدون وجود فرهنگ و اراده عمومی کمک به رشد اشتغال ممکن نخواهد بود. وی در پایان نیروی انسانی متخصص و پایه پولی کشور که یکی از مولفه‌های تولید به شمار می‌رود را موثر در ایجاد اشتغال دانست.
با تمام این تفاسیر گروه معدن: بر اساس آمارها، واردات ماشین‌آلات صنعتی خطوط تولید به کشور، سالانه حدود ۴ میلیارد دلار برآورد شده، در حالی که در حوزه صادرات، در بهترین سال‌ها این رقم فقط حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده و به اعتقاد پژوهشگران، واردات ماشین‌آلات منجر به انتقال فناوری نخواهد شد بلکه نیاز به نیروی متخصص است، در غیر این صورت نوآوری در خط تولید رخ نخواهد داد.

ماشین آلات در خطوط تولید فرسوده و قدیمی شده اند

علیرضا آماج، کارشناس صنایع

توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنایع در گرو تامین زیرساخت های لازم و نوسازی ماشین آلات خط تولید برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از سامانه های به روز خدمات رسانی برای جذب فعالان اقتصادی کشور است. اینکه تنها شعار تولید داخلی و رونق آن را بدهیم و عملا حرکتی انجام نشود تغییری در وضعیت اقتصادی به وجود نخواهد آمد. ماشین آلات در خطوط تولید فرسوده و قدیمی شده اند و وارداتی هم که در رابطه با ماشین آلات تولید داریم ماشین آلات مستعمل خارجی است که به دلیل وجود تحریم ها و نبود حمایت ها مجبور به واردات آنها شده ایم. تولید کننده داخلی امروز از جهات مختلف درگیر است و نبود مواد اولیه در کنار مستهلک بودن ماشین آلات تولید دست و پای آنها را بسته است.

کیفیت پایین محصولات تولیدی و نبود بازار فروش و در مجموع افزایش آمار بیکاری و عدم توان رقابت در بازار داخلی و خارجی از عواقب فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع است که نیاز است برای این چالش جدی تصمیمات اصولی و زود هنگام اتخاذ شود. افزایش بهره وری در بخش تولید که یکی از مهم ترین راه های تحقق آن، نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی است، کلید تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است و می تواند از هدر رفت سالانه میلیاردها ریال هزینه در کشور جلوگیری کند. اینکه امروز صنایع و کارخانجات مملو از ماشین آلات فرسوده هستند اصلا اتفاق خوبی نیست و ضرورت دارد با ورود ماشین آلات جدید و به روز تولید داخلی را متحول کنیم.

به هر ترتیب نوسازی ماشین آلات و به روز شدن تکنولوژی واحدهای تولیدی باعث خواهد شد که تولیدات قادر به رقابت در بازار جهانی باشند که درغیر اینصورت این امر میسر نخواهد شد. از طرف دیگر فناوری قدیمی واحدهای تولیدی باعث می‌شود که کشورهای خارجی رغبت کمتری برای همکاری با ایران داشته باشند. برای مثال در مواردی شرکت‌های خارجی ناچار هستند چند روز منتظر رسیدن شاسی یک ماشین باشند که برای آنها هزینه‌بر است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.