چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / اختلاف ۱۰ برابری قیمت میوه و صیفی از مزرعه تا بازار
اختلاف ۱۰ برابری قیمت میوه و صیفی از مزرعه تا بازار

وقتی پای دلالان به مزارع باز می شود

اختلاف ۱۰ برابری قیمت میوه و صیفی از مزرعه تا بازار

اغلب كشاورزان براي فروش محصولات خود در روستاها با مشكل مواجه هستند و دلیل آن باز شدن پاي دلالان به مزارع و باغ ها است. در حالي كه در بسياري از روستاها محصولاتي منحصر به همان منطقه و روستا توليد مي شود، محصول بايد هنگام برداشت دست به دست در ميان دلالان بچرخد تا در نهايت به دست مصرف كننده برسد و در اين ميان توليدكننده و مصرف كننده معامله اي دو سر سوخت انجام داده اند. در حال حاضر کشاورزان و مصرف کنندگان فقیر هستند و فقط واسطه ها از این وضعیت سود می برند. در این میان متاسفانه اراده ای برای حذف سیستم دلالی در کشور وجود ندارد و ظاهرا دلالی در کشور قداست بیشتری از تولید دارد و دولت حریف این افراد و نگران شغل کاذبی که از این محل ایجاد شده و همچنین آسیب جدی که به اقتصاد کشور وارد می شود، نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فاصله چشمگیر قیمت از مزرعه تا بازار خرده فروشی اظهار کرد: با وجود به آنکه هزینه حمل و بارگیری هر کیلو محصول از مزرعه تا عمده فروشی ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان است، اما اقلام میوه و صیفی با اختلاف ۱۰ برابری به دست مصرف کننده می‌رسد. وی افزود: اختلاف چندبرابری قیمت میوه از مزرعه تا سفره بدان معناست که کشاورز با نرخ نازلی محصول خود را به واسطه فروخته است که در بسیاری از موارد حتی جوابگوی هزینه‌های گزاف تولید نیست. پاپی زاده تنظیم بازار محصولات کشاورزی و اعمال نظارت بر روند توزیع را یکی از عوامل پایداری تولید برشمرد و گفت: این در حالی است که با استمرار روند سودجویی دلالان و متضرر شدن کشاورزان نه تنها سرمایه گذاری در بخش کاهش می‌یابد، بلکه مصرف کننده ناگریز است چند برابر قیمت واقعی محصول را خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید فاصله تولید تا مصرف را به هر نحوی کاهش دهد، بیان کرد: قیمت محصولات کشاورزی به سبب وجود شبکه دلالی زائد با سود‌های نامتعارفی بدست مصرف کننده می‌رسد که دولت با عرضه مستقیم و حذف واسطه‌های متعدد باید بازار را به گونه‌ای ساماندهی کند که اجحافی در حق تولیدکننده و مصرف کننده صورت نگیرد. عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تصریح کرد: دولت با تقویت بخش غیر دولتی و تشکل‌ها باید صنف میادین میوه و تره بار را ساماندهی کند به گونه‌ای که با ایجاد شبکه تولید تا مصرف و اعمال نظارت دقیق از سودجویی عوامل واسطه جلوگیری کند.

ضرورت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت منطقی

کمال‌الدین شهریاری، نماینده مجلس

حضور دلالان سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور شده است. متاسفانه اقتصاد کشورمان بر پایه واسطه و دلال بازی است، به این معنا که محصولات از کشاورزان خریداری و در دست واسطه ها قرار می گیرد و آن ها برحسب سلیقه خود و با قیمت‌های دلخواه محصولات خریداری شده را در بازار عرضه می کنند و در این بین کشاورزان به دلیل نداشتن انبار کافی برای نگهداری و مشکلات مالی مجبور هستند محصولات خود را با قیمتی پایین تر به واسطه ها و دلالان بفروشند. شرایطی بوجود آمده که کشاورز به رغم هزینه های بسیار و زحمات طاقت فرسا، محصول خود را به کمترین قیمت به فروش رسانده و مصرف کننده نیز این محصول را به بالاترین قیمت ارائه شده از سوی دلالان خریداری می کند. بازار میوه و صیفی جات مانند بازار دیگر محصولات کشاورزی همواره بازیچه دست دلالان و محتکران بوده و البته فقط در مورد این دو محصول چنین چیزی وجود ندارد، چرا که این اتفاق در مورد گوجه، سیب‌زمینی، پیاز، کاهو و سیب درختی هم رخ داده است.

دلال و محتکر با حضور در مزارع و خرید کل محصول کشاورز، بدون آنکه زحمتی کشیده باشد، سود هنگفتی به جیب می‌زند، این در حالی است که کشاورزان با مشکل متعدد مالی مواجه هستند. کشاورزان به دلیل ضعف بنیه مالی، نهادها، کود، سم، بذر و تجهیزات را با پول قرضی دیگران و نسیه خریداری کرده و برخی اوقات هم به کاسب‌ها و بازار چک می‌دهند، اما وقتی محصولاتشان آماده برداشت می‌شود و نمی‌توانند انبار کنند، قطعاً به دنبال فروش محصول خود به هر قیمتی خواهند بود تا بتوانند چک‌هایی که در طول سال به دیگران داده‌اند را نقد کنند. متأسفانه دلالان هم‌اکنون ناظر محصولات کشاورزی به منظور سودجویی بیشتر هستند و خبری از وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌هایش نیست. دولت باید با خرید تضمینی محصولات کشاورزی با قیمت منطقی، از قیمت‌های متعدد و بالای محصولات کشاورزی در مغازه‌ها و بازارهای میادین جلوگیری کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.