صفحه اصلی / اجتماعی / فرصت‌سازی شستا از دل بحران‌ها
فرصت‌سازی شستا از دل بحران‌ها

سود شستا در سال رکود تورمی و بحران ارزی 400 درصد رشد داشت

فرصت‌سازی شستا از دل بحران‌ها

کسب و کار نیوز- در سال ركود تورمي و بحران‌هاي ارزي، هلدينگ شستا با ايجاد تحولات ساختاري و مديريتي منجر به بهبود شاخص‌هاي كسب‌وكار شد. عملكرد شستا بيانگر اين است كه سود خالص اين هلدينگ اقتصادي پنج برابر، سود عملياتي سه برابر و فروش آن دو برابر شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال رکود تورمی و بحران‌های ارزی، هلدینگ شستا با ایجاد تحولات ساختاری و مدیریتی منجر به بهبود شاخص‌های کسب‌وکار شد. عملکرد شستا بیانگر این است که سود خالص این هلدینگ اقتصادی پنج برابر، سود عملیاتی سه برابر و فروش آن دو برابر شده است.
بررسی عملکرد شستا نشان می‌دهد این هلدینگ تحریم‌های سال گذشته را تبدیل به فرصتی برای بیمه‌شدگان و ذی‌نفعان سازمان تامین اجتماعی کرد؛ چراکه در سالی که کشور با تحریم‌های سنگین اقتصادی روبه‌رو بود و به‌واسطه تلاطمات سیاسی نرخ ارز به بیش از سه برابر و نرخ تورم به بیش از ۴۰ درصد رسید، سود خالص هلدینگ شستا نزدیک به ۴۰۰ درصد رشد داشت و شرایط تحریم به فرصتی بزرگ برای استفاده از توان ساخت داخل و مزیت های نسبی اقتصاد ایران و رشد تولید و صادرات تبدیل شد.

جزئیات آمارها و مقایسه عملکرد سه ماهه اول سال ۹۸ شستا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیانگر رشد ۲۳۶ درصدی سود عملیاتی، رشد ۸۰ درصدی فروش و رشد ۳۹۶ درصدی سود خالص این هلدینگ بزرگ اقتصادی است. بررسی رشد فروش، رشد سود عملیاتی و رشد سود خالص شستا نشان می‌دهد سود خالص این هلدینگ در سه ماهه سال ۹۸ نسبت به سه ماهه سال قبل، پنج برابر شده است. همچنین در شرکت‌های زیرمجموعه، سود خالص تاپیکو، سه برابر، سود خالص تیپکو چهار برابر، سود خالص تاصیکو سه برابر، سود خالص سیمان تامین دو برابر، سود خالص صنایع عمومی تامین سه برابر و سود خالص صبا تامین ۱۵ برابر شده است. سود خالص رایتل نیز با رشد فروش ۲۲ درصدی، رشد سود عملیاتی ۷۷ درصدی و رشد سود خالص ۶۳ درصدی نسبت به سال قبل بهبود داشته است.
افزایش سود عملیاتی در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ نشان می‌دهد تاپیکو با رشد عملکرد ۱۶۹ درصدی، تیپکو با رشد عملکرد ۱۱۷ درصدی، تاصیکو با رشد عملکرد ۲۲۶ درصدی و سیمان تامین با رشد عملکرد ۴۴ درصدی، صنایع عمومی تامین با رشد عملکرد ۱۹۲ درصدی، رایتل با رشد عملیاتی ۷۷ درصدی، صبا تامین با رشد عملکرد ۹۰۳ درصدی در سه ماهه اول سال ۹۸ نسبت به سه ماهه سال ۹۷، نهایتا منجر به رشد عملکرد ۲۳۶ درصدی این هلدینگ نسبت به سال گذشته شده است.

تحول با ایجاد شفافیت و جوانگرایی

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا که آذرماه سال گذشته مسئولیت اداره این هلدینگ بزرگ اقتصادی را به دست گرفت، پیش از این وعده داده بود در سال «رونق تولید» با برنامه‌ریزی دقیق، تامین به‌موقع مواد اولیه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و همت مضاعف کارکنان و مدیران، تولید و فروش شرکت‌های زیرمجموعه بالاتر از پیش‌بینی‌ها و بودجه‌های مصوب محقق شود و به نظر می‌رسد این وعده در سال ۹۸ و با وجود همه تلاطمات سیاسی و اقتصادی بیشتر از انتظار تحقق پیدا کرده است.
این هلدینگ سال گذشته در راستای جهت‌گیری خروج از بنگاه‌داری، تمرکز بر سهامداری در شرکت‌های بزرگ و سودآور و عدم رقابت با بخش خصوصی، مجموعه‌ای از اقدامات، نظیر عرضه اولیه سهام برخی شرکت‌ها در بورس، ادغام، واگذاری و انحلال شرکت‌های زیان‌ده را در دستور کار قرار داد. در همین راستا سهام بیش از ۳۰ شرکت در نوبت عرضه در بورس قرار گرفت تا منابع حاصله صرف سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ با جهت‌گیری سهامداری و خروج از بنگاه‌داری شود. همچنین در سال ۹۷، ۵ ادغام در مجموعه شرکت‌های شستا نهایی شده و ۱۶ ادغام نیز در جهت ایجاد ظرفیت رقابتی، کاهش هزینه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفت.
علاوه بر برنامه‌های شستا برای خروج از بنگاه‌داری و فروش اموال مازاد شرکت‌ها، اقدامات دیگری همچون ایجاد شفافیت، پیگیری پرونده‌های حقوقی و بدهکاران، تغییرات در هیات‌مدیره و جوانگرایی سال ۹۸ را به سال تحول برای شستا مبدل کرد.
با تغییر مدیرعامل این مجموعه، شفافیت و جوانگرایی نیز در صدر برنامه‌های تحولی شستا قرار داشت؛ شفافیتی که حتی درباره شرکت‌های غیربورسی شستا نیز در دستور کار قرار گرفت. در زمینه انتصابات نیز با محور قرار دادن جوانگرایی، ارتقا از درون، بومی‌گزینی و حضور بانوان در ترکیب هیات‌مدیره‌ شرکت‌ها، قریب ۷۰ درصد انتصابات بر مبنای ارتقا در درون سازمان صورت گرفت و همچنین ۵۶ درصد انتصابات این مجموعه زیر ۴۵ سال بود.
بررسی عملکرد و تحولات این هلدینگ نشان می‌دهد ایجاد مکانیزم نظارتی درباره فروش برخی از محصولات شرکت‌های پتروشیمی از طریق برگزاری مزایده، افزایش نرخ محصولات تولیدی، افزایش حجم فروش شرکت‌های تابعه، انتخاب ترکیب بهینه تولید در هلدینگ‌های معدنی- فولادی و دارویی، کنترل و کاهش هزینه‌های مالی از طریق تهاتر بدهی‌ها به سیستم بانکی با استفاده از فرصت قانون بودجه، کنترل و مدیریت بهای تمام‌شده از طریق خرید به‌موقع مواد اولیه با قیمت‌های مناسب، افزایش بهره‌وری منابع از طریق بهسازی خطوط تولید با هدف استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده، کنترل هزینه‌های عملیاتی در کلیه شرکت‌های مدیریتی، کنترل و حذف هزینه‌های مربوط به تخفیفات در شرکت‌های دارویی و حمایت شستا در راستای احیای شرکت‌های مشکل‌دار نظیر پتروشیمی آبادان، لوازم خانگی پارس، پارس‌الکترونیک و… از جمله مواردی هستند که منجر به رشد عملکرد سه ماهه ۹۸ شستا نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است.
شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ۲۷۴ شرکت دارد که ۱۸۴ شرکت را مدیریت می‌کند و مابقی را سهامدار است و در حال حاضر ۲ درصد از سهم تولید ناخالص ملی را در اختیار دارد. همچنین ۸۵ درصد از دارایی‌های شستا در بورس عرضه شده است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.