صفحه اصلی / اسلایدر / تلاش خودروسازان برای بازگشت قمیت‌های نجومی
khodro

«کسب و کار» افزایش دوباره قیمت خودرو را بررسی می‌کند

تلاش خودروسازان برای بازگشت قمیت‌های نجومی

کسب و کار نیوز-در حالی که قیمت‌ها در بازار دلار، طلا و سکه روند کاهشی داشته است، قیمت خودرو طی چند روز اخیر افزایش داشته و ایران خودرو نیز در تازه‌ترین اقدام ، چهار محصول خود را گران کرده است. یکی از عوامل مهم این موضوع به فعالیت‌های دلالان بر می‌گردد که به عقیده کارشناسان مهم‌ترین دلیل بالا رفتن قیمت‌ها است. صعود دوباره قیمت‌ها البته در حالیست که رکود همچنان بر این بازار حاکم است و به نظر می‌رسد خودروسازان نه تنها همچنان در برابر ریزش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند، بلکه با ترفندهایی در صدد اوج‌گیری دوباره قیمت خودرو هستند و این در کنار بدقولی‌های آنان به مشتریان و افزایش نارضایتی‌ها از کیفیت محصولات آنها، توجیهی ندارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، البته گفته می‌شود در افزایش قیمت خودرو، نقش سایت‌های آگهی و تلاش آنان برای عرضه خودرو با قیمت‌های دلخواه موثر بوده است. به طوری که آنها با هر شیوه‌ای حتی فروش اقساطی سعی در تحمیل قیمت‌های مورد نظر خود به مشتریان دارند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو مهم ترین عاملی که در افزایش دوباره قیمت خودرو و توقف روند کاهشی آن نقش داشته، تلاش خودروسازان برای بالا بردن قمیت هاست. در حالی که اگر خودروسازان قیمت ها را افزایش نمی دادند، این روند کاهشی ادامه پیدا می کرد.

حال مسئله اساسی این است با وجود رکودی که در بازار حاکم شده است، اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها چه توجیهی دارد؟ با وجود رشد دوباره قیمت خودرو، چگونه می‌توان آرامش را به بازار برگرداند و از سویی چه زمانی شاهد خروج تقاضای دلالی از بازار خودرو خواهیم بود؟

براساس تصمیم جدید ایران خودرو قیمت ۴ محصول این شرکت  افزایش یافت. در قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو برای دنا پلاس تیپ یک قیمت ۱۲۰ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

قیمت جدید رانا lx  هم ۷۱ میلیون و۳۳۰ هزار تومان تعیین شده است. این محصول هم  پیش از ۶۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.  علاوه بر این قیمت جدید پژو ۲۰۶ صندوقدار  هم از ۸۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.پژوپارس هم از ۷۸ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان به ۸۶ میلیون و ۱۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

تنش ادامه‌دار خودروسازان با سازمان حمایت

نرخ‌گذاری در هر بازاری با توجه به حجم تقاضا و عرضه، صورت می‌گیرد که بازار خودرو نیز فارغ از این مسئله نیست. برخلاف حرف و حدیث‌هایی که در خصوص بازار خودرو گفته می‌شود و سعی بر این است که همه چیز را به دلالان نسبت دهند و یا به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنند، مشکل اصلی بازار خودرو کاهش عرضه و تولید است. قرار بود چند صد هزار خودرو به بازار عرضه شود. اما این کار در عمل اتفاق نیفتاد. بنابراین چون عرضه انجام نشد و مشکلات تولید حل نشده باقی ماند، خودروسازان نیز بر قیمت خود افزودند. بر اساس مصوبه تعیین قیمت خودرو ۵ درصد حاشیه بازار، خودروسازان باید قیمت‌ها را افزایش می‌دادند. اما این مصوبه هنوز اجرا نشده و به تنش ادامه‌داری میان خودروسازان و سازمان حمایت تبدیل شده است. بر اساس همین موضوع است که خودروسازان بار دیگر قمیت‌ها را بالا برده‌اند. اما هنوز به ۵ درصد نرسیده تا باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شود. یعنی در حالی قیمت خودرو در حال افزایش است که هنوز وعده خودروسازان برای پایین آمدن قیمت‌ها در بازار و کاهش فاصله قیمت بازار با کارخانه محقق نشده است. البته شاید با اجرای کامل این مصوبه وعده خودروسازان نیز محقق شود. اما بیش از این نمی‌توان توقعی از بازار خودرو داشت. اگر وضعیت قمیت‌ها در بازارهایی مثل گوشت و اقلام خوراکی را مشاهده کنیم، این اقدام شاهد رشد ۴ برابر بوده، حال انکه قیمت‌ها در بازار خودرو شاهد رشد دوبرابری است. یعنی قمیت خودرو سرکوب می‌شود. در شرایطی که قیمت‌های نجومی به همه بازارها سرایت کرده، چه توقعی از بازار خودرو می‌رود. اینجا دیگر صحبت از دلال و یا سایت آگهی و تبلیغات مجازی نیست، بلکه موضوع تورم افسارگسیخته‌ای است که به ناچار بازار خودرو را هم در بر می‌گیرد. اما از آنجایی که پذیرش قیمت‌های چند برابری در بازار خودرو حل نشده، کماکان هر گونه افزایشی از جانب خودروسازان زیاده خواهی و سودجویی تلقی می‌شود. حال آنکه مشکل اساسی بازار خودرو، کاهش قدرت تولید خودروسازان است.

همچنین مطالعه کنید:

اعطای وام یارانه ای مسکن به ۳ دهک نخست جامعه/ صندوق ملی مسکن تشکیل شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مقداد همتی کارشناس مسکن با حضور در برنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *