چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / هدررفت میلیاردی هزار تن سیب دپو شده
هدررفت میلیاردی هزار تن سیب دپو شده

ایران بازارهای صادراتی هندوستان، افغانستان را از دست داد؟

هدررفت میلیاردی هزار تن سیب دپو شده

طی روزهای گذشته اخباری که اخیرا درباره فاسد شدن هزاران تن سیب در سردخانه‌های دماوند منتشر شد که برخی آن را تایید و برخی دیگر نیز آن را تکذیب کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اظهارات در حالی مطرح می شو که همزمان با این موضوع مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از پیش‌بینی برداشت ۲۰۰ هزار تن سیب تابستانه از باغ‌های سیب استان خبر می‌دهد و رئیس اتحادیه سردخانه‌داران استان نیز از فاسد شدن ۴۰ هزار تن سیب پرده بر می دارد. با آنکه تولید سیب استان در کشور رتبه اول را دارد ولی فاسد شدن بخشی از محصول در سردخانه‌ها و همچنین دپوی سیب در کنار جاده در سال‌های گذشته و فاصله قیمت سیب از کشاورز تا بازار مشکلاتی است که در بازار سیب استان وجود دارد. اما رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره این خبر اعلام کرد که اخباری که اخیرا درباره فاسد شدن هزاران تن سیب در سردخانه‌های دماوند منتشر شده، تکذیب می‌شود زیرا این محصول در هفته‌های گذشته صادر شده است. اما مدیرعامل اتحادیه باغداران تهران می گوید که ممنوعیت صادرات و انجام ذخایر احتیاط ملی بر اساس مشورت های اشتباهی که مغرضانه به دولت دادند، باعث شد بیش از هزار تن از سیب ذخیره شده در انبارها کیفیت خود را از دست دهد. مجتبی شادلو مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران تهران اظهار کرد: ۹۰۰ تن سیبی که در دماوند خراب شده است در قالب ذخایر احتیاطی ملی بود؛ اما از آنجا که عده ای نیت خیر نداشتند از اواخر سال گذشته مکررا به دولت مشورت های غیر واقعی و بر اساس خواسته های خود دادند، مبنی بر اینکه میزان تولید کم است و اجاره صادرات ندهید.

وی افزود: به همین منظور دولت علاوه بر ذخیره میوه برای تنظیم بازار شب عید متناسب با نیاز هر استان، ۷ تا ۸ هزار تن سیب برای ذخیره احتیاط ملی نیز ذخیره کرد تا بازار دچار چالش شدید نشود. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران تهران ادامه داد: مقداری از سیب های طرح ذخایر احتیاطی ملی در دماوند ذخیره شد تا در بهار به بازار عرضه شود و تا خرداد ماه نیز نگهداری شدند؛ اما دیدند که مشورت های داده شده، درست نبود و با کمبود مواجه نشدیم. وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کار اشتباهی کرد و صادرات سیب را از ۱۵ اسفند سال ۹۷ تا اوایل اردیبهشت  سال جاری به خاطر همین مشورت ها ممنوع کرد، زیرا فکر می کردند که بازار از سیب خالی می شود. شادلو اظهار کرد: بسته شدن صادرات و انجام ذخایر احتیاط ملی براساس مشورت های اشتباهی که صورت گرفته بود،  باعث شد که بخشی از سیب ذخیره شده در انبار ها کیفیت خود را از دست دهد. وی تاکید کرد: اوایل اردیبشت ماه متوجه شدند که میزان تولید سیب در کشورمان کم نیست و میزان زیادی سیب مردم، غیر از سیب های تنظیم بازاری در سردخانه ها موجود است که آنها نیز به بازار عرضه شد.

شادلو گفت: در نهایت تصمیم گرفته شد این سیب ها (ذخایر احتیاطی) آزاد شود اما زمانی بود که سیب های تازه نیز به بازار آمدند و دیگر از آن سیب ها استقبال زیادی نشد.  شادلو گفت: بخشی از این سیب ها که ظرفیت صادراتی دارند صادر می شود و بخش دیگری نیز که ظرفیت تازه خوری ندارد به صورت کنسانتره به دیگر کشور ها صادر خواهند شد. وی در پاسخ به اینکه چرا سیب های سردخانه ای به این اندازه دیر در بازار عرضه کردید گفت: این ذخیره احتیاطی بود و باید تا زمانی که سیب تازه به بازار می آمد نگهداری می‌شد. وی گفت: از ۸ هزار تن ذخیره احتیاطی سیب، کمتر از ۷ هزار تن به بازار عرضه شد و هزار و خرده ای تن از آن باقی ماند، یعنی ۸۰ درصد از این ذخیره به وقت خود به بازار عرضه شد. بازرس اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران ایران با بیان اینکه دو ماه، زمان موثر صادرات سیب در اسفند و فروردین ماه است افزود: با ایجاد ممنوعیت به صادرات لطمه وارد شد و بازار صادراتی ما در هندوستان، افغانستان و عراق  به خاطر نگرانی دولت و مشورت های اشتباه از دست رفت.

دخالت دولت در فروش و صادرات محصولات کشاورزی

مراد آقابالازاده، فعال صنفی

میزان سیب فاسد شده ضرر و زیان فراوانی به جا گذاشته است و تایید و تکذیب ها دردی را از این اتفاق دوا نمی کند. در برخی از موارد شاهد اتخاذ برخی تصمیمات هستیم که به خسارات میلیاردی و از دست رفتن مشتریان در بازارهای صادراتی منجر می شود. امروز در وضعیت کنونی باید تمام اقدامات به سمت ارزآروی هدایت شوند نه اینکه این مدل خسارت ها نیز بر باغدار و تولیدکننده تحمیل شود. باید به این نکته اشاره کرد که تا زمانی که دولت در فروش و صادرات محصولات کشاورزی ورود پیدا کند هر ساله شاهد بروز مشکلات این چنینی خواهیم بود. سالهای گذشته نیز از این قبیل اتفاقات افتاده اما در سال جاری به دلیل تشدید وخامت حوزه کشاورزی شاهد اهمیت دو چندان این ماجرا هستیم.

متاسفانه در امر عرضه و صادرات محصولات کشاورزی دولت وارد عمل شده و هیچ مشورتی با انجمن‌ها و تشکل‌های کشاورزی ندارد و مشکلات به وجود آمده تنها به دلیل عدم هماهنگی و مشورت دولت با تشکل‌های کشاورزی است. سیب یکی از محصولات کشاورزی بسیار با کیفیت در ایران است که سالانه علاوه بر تامین نیاز داخلی توانسته بازارهای صادراتی را پوشش دهد و درآمد ایده آلی را برای کشور به دست آورد. باغداران با وجود مشکلات بسیاری که بر سر راه تولید محصولات کشاورزی وجود دارد اقدام به تولید این محصول می کنند و در انتها با کمترین قیمت در اختیار واسطه ها قرار می دهند. این مشکلات باید برای دوام صنعت کشاورزی از میان برداشته شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.