صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / فروش اطلاعات پاسپورت ها به واردکنندگان متخلف
فروش اطلاعات پاسپورت ها به واردکنندگان متخلف

امیر احمدی، فعال بازار تلفن همراه مطرح کرد:

فروش اطلاعات پاسپورت ها به واردکنندگان متخلف

یک فعال بازار تلفن همراه گفت: با اجرای طرح رجیستری تخلفات در حوزه موبایل و تبلت های سیم کارت خور کاهش داشته اما از طرفی دیگر شاهد رواج تخلفات از جنس دیگری هستیم. بیش از 50 هزار دستگاه با شناسه‌ جعلی شناسایی شده که روند رو به رشد آن ممکن است موجب بروز تخلفات دیگری شود.

شایلی قرائی– به گزارش کسب و کار نیوز، امیر احمدی افزود: به طور کلی هر اقدامی که منجر به تغییر شناسه IMEI و مغایرت آن با اطلاعات سامانه همتا شود، طبق ماده ۵ و ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۶ قانون جرایم رایانه‌ای، جرم تلقی شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. اما متخلفان بی توجه به این موارد تنها به فکر پر کردن جیب های خود هستند از این رو به خریداران موبایل توصیه می شود قبل از خرید گوشی حتما اصالت تلفن همراه را استعلام کرده و اطلاعات ارسالی از سامانه همتا در پاسخ استعلام اصالت از جمله برند و مدل و شناسه تلفن همراه را با مشخصات ظاهری تلفن همراه و اطلاعات درج شده روی جعبه تلفن همراه تطابق دهند.

به گفته این فعال بازار، کلاهبرداری هایی از این دست هم چنان وجود دارد. اجاره پاسپورت نمونه دیگری از این تخلفات است که متخلفان با خرید و فروش شماره پاسپورت و سیم‌کارت، رجیستری را دور زده و کالای خود را با قیمت بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. بنابراین افرادی که قصد مسافرت دارند باید بسیار هوشیار عمل کنند و اجازه سواستفاده از شماره پاسپورت و اطلاعات خود را به هیچ فردی ندهند. البته شرایطی به وجود آمده که مسافر وقتی اطلاعات خود را در اختیار آژانس مسافرتی می‌گذارد، آژانس با کپی اطلاعات آن را در اختیار قاچاقچیان تلفن همراه قرار می‌دهد به همین دلیل مردم باید دقت کنند تا از اطلاعات آنها سوء‌استفاده نشود.

هم چنین توجه به این نکته ضروری است که هر دستگاه تلفن همراه با شناسه IMEI مشخص، دارای یک کد فعال‌سازی یک‌بار مصرف است که فقط برای فعال سازی همان گوشی قابل استفاده است. بنابراین، امکان فعال‌سازی سایر دستگاه‌ها با IMEI جعلی یکسان با یک کد فعال‌سازی وجود ندارد و این دستگاه‌ها پس از مدتی توسط سامانه همتا شناسایی و ارتباط آن با شبکه‌های اپراتوری قطع خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.