صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جعل شناسه هزاران گوشی موبایل
جعل شناسه هزاران گوشی موبایل

افراد سودجو به روش های مختلف طرح رجیستری را دور می زنند

جعل شناسه هزاران گوشی موبایل

سامانه ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه از شناسایی تخلف در طرح رجیستری خبر داد و اعلام کرد: با تخلف جعل شناسه گوشی موبایل برخورد قاطع می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با پایش مستمر شبکه‌های اپراتوری توسط سامانه کشف تخلف که به عنوان یکی از زیرسامانه‌های سامانه همتا مشغول به فعالیت است، تخلفی گسترده که به تازگی در حوزه طرح رجیستری در حال وقوع بود، شناسایی شد. با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که در این تخلف افراد سودجو با سوءاستفاده از شناسه IMEI دستگاه‌های مجاز، قصد دور زدن طرح رجیستری را داشتند. در همین راستا تاکنون بیش از ۵۰ هزار دستگاه با شناسه‌ جعلی که از طریق این تخلف قصد معرفی خود به عنوان دستگاه قانونی به شبکه‌های اپراتوری را داشتند، توسط سامانه همتا مسدود شد. به اطلاع تمامی افرادی که قصد دارند به انحاء مختلف طرح رجیستری را دور بزنند می‌رساند، تمامی فعل و انفعالات دستگاه‌های با قابلیت نصب سیم کارت در شبکه‌های اپراتوری به صورت مستمر تحت بررسی سامانه کشف تخلف طرح رجیستری است و هرگونه رفتار مشکوک و غیرعادی در سریع‌ترین زمان ممکن به صورت سیستمی و بدون دخالت انسان شناسایی شده و در صورت محرز شدن تخلف، بدون فوت وقت با آن برخورد مقتضی صورت می‌پذیرد.

همتا به خریداران توصیه کرده که در صورتی که قصد خرید دستگاه با قابلیت نصب سیم کارت دارند، جهت جلوگیری از متضرر شدن، حتما پیش از خرید از طریق #۷۷۷۷* استعلام اصالت کرده و حتما مدل و برند ذکر شده در پاسخ استعلام اصالت HAMTA را با مدل و برند دستگاه و همچنین جعبه دستگاه تطابق دهند و در صورت هرگونه مغایرت، اکیدا از خرید دستگاه صرف نظر کنند. در صورتیکه افرادی بدون اطلاع از جعلی بودن شناسه این دستگاه‌ها اقدام به خرید کرده و از این محل متضرر شده باشند، می توانند با مراجعه به سازمان‌ تعزیرات حکومتی (http://www.tazirat۱۳۵.ir) و سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (http://www.cppo.ir) نسبت به ثبت و تنظیم شکوائیه و احقاق حقوق تضییع شده خود اقدام کنند. طبق ماده ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بندهای الف و ب از ماده ۶ قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس مرتکب جعل شناسه گوشی تلفن همراه (IMEI) شود، مجرم شناخته شده و مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. مجازات تعیین شده برای مرتکبان درخصوص این جرم، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هردو در نظر گرفته شده است.

فروش اطلاعات پاسپورت ها توسط آژانس های فروش بلیط

امیر احمدی، فعال بازار تلفن همراه

با اجرای طرح رجیستری تخلفات در حوزه موبایل و تبلت های سیم کارت خور کاهش داشته اما از طرفی دیگر شاهد رواج تخلفات از جنس دیگری هستیم. بیش از ۵۰ هزار دستگاه با شناسه‌ جعلی شناسایی شده که روند رو به رشد آن ممکن است موجب بروز تخلفات دیگری شود. به طور کلی هر اقدامی که منجر به تغییر شناسه IMEI و مغایرت آن با اطلاعات سامانه همتا شود، طبق ماده ۵ و ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۶ قانون جرایم رایانه‌ای، جرم تلقی شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. اما متخلفان بی توجه به این موارد تنها به فکر پر کردن جیب های خود هستند از این رو به خریداران موبایل توصیه می شود قبل از خرید گوشی حتما اصالت تلفن همراه را استعلام کرده و اطلاعات ارسالی از سامانه همتا در پاسخ استعلام اصالت از جمله برند و مدل و شناسه تلفن همراه را با مشخصات ظاهری تلفن همراه و اطلاعات درج شده روی جعبه تلفن همراه تطابق دهند.

کلاهبرداری هایی از این دست هم چنان وجود دارد. اجاره پاسپورت نمونه دیگری از این تخلفات است که متخلفان با خرید و فروش شماره پاسپورت و سیم‌کارت، رجیستری را دور زده و کالای خود را با قیمت بیشتر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. بنابراین افرادی که قصد مسافرت دارند باید بسیار هوشیار عمل کنند و اجازه سواستفاده از شماره پاسپورت و اطلاعات خود را به هیچ فردی ندهند. البته شرایطی به وجود آمده که مسافر وقتی اطلاعات خود را در اختیار آژانس مسافرتی می‌گذارد، آژانس با کپی اطلاعات آن را در اختیار قاچاقچیان تلفن همراه قرار می‌دهد به همین دلیل مردم باید دقت کنند تا از اطلاعات آنها سوء‌استفاده نشود. هم چنین توجه به این نکته ضروری است که هر دستگاه تلفن همراه با شناسه IMEI مشخص، دارای یک کد فعال‌سازی یک‌بار مصرف است که فقط برای فعال سازی همان گوشی قابل استفاده است. بنابراین، امکان فعال‌سازی سایر دستگاه‌ها با IMEI جعلی یکسان با یک کد فعال‌سازی وجود ندارد و این دستگاه‌ها پس از مدتی توسط سامانه همتا شناسایی و ارتباط آن با شبکه‌های اپراتوری قطع خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.