صفحه اصلی / اسلایدر / گران فروشی چای وارداتی با ارز دولتی
گران فروشی چای وارداتی با ارز دولتی

چای ۵۰۰ گرمی با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت عرضه می‌شود

گران فروشی چای وارداتی با ارز دولتی

در سایه عدم نظارت و کاهش عرضه از سوی شرکت‌های پخش، چای ۵۰۰ گرمی با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت عرضه می‌شود. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که در سال ۹۸ مردم با مشکلات بسیاری با کمبود کالا و گرانی مواجه شدند و قدرت خریدشان کاهش یافته‌است. به عنوان مثال چای ۵۰۰ گرمی که با قیمت ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شد اکنون با قیمت بیش از ۶۰ هزار تومان آنهم با تخفیف فروخته می‌شود.

شایلی قرائی

این در حالی است که در بیشتر شهرهای استان گیلان چای درجه یک گیلان با قیمتی بیش از ۱۰۰هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که فصل گذشته همین چای با قیمت ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد. عده‌یی از کارشناسان اقتصادی دلایل گرانی چای خشک در بازارهای استان گیلان را نوسان نرخ دلار، اعمال تحریمهای آمریکا، تأمین مواد اولیه‌ی تولید چای، افزایش نرخ تضمیمی خرید برگ سبز چای و… می‌دانند که سبب شده تا اینبار در بازارهای مصرف قرعه‌ی گرانی به نام «چای خشک» بیافتد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به دلایل افزایش قیمت چای در بازار بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات دلیل اصلی رشد ۱۱۰ تا ۱۳۰ درصدی قیمت چای خارجی در بازار به شمار می‌رود. وی ادامه داد: از ۱۵ خرداد تمامی محموله‌های چای که در گمرک بودند، با ارز نیمایی ترخیص شدند و همین موضوع موجب شد تا قیمت این محصول با نوساناتی در بازار روبرو شود. آقاطاهر ارز۴۲۰۰ تومانی را ارز حمایتی تلقی کرد و گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برخی کالا‌ها منجر به خروج محصول از مرز‌های ایران می‌شود، در حالیکه با واقعی شدن نرخ ارز دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه قیمت برنج خارجی، شکر و روغن به سبب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نباید در بازار نوسانی داشته باشد، تصریح کرد: این در حالی است که قیمت شکر در ماه‌های اخیر با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شد و هم اکنون به سبب مشکلات در سیستم توزیع با نرخ مصوب ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار به فروش نمی‌رسد. جهانساز رئیس سازمان چای کشور نیز با بیان اینکه این دستگاه های نظارتی هستند که باید جلوی این سودجویی ها را بگیرند خاطر نشان کرده است : چای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی الان نباید در بازار با این قیمت عرضه شود یعنی حداکثر نسبت به مشابه سال قبل اگر با افزایش بیست درصدی مواجه بود منطقی بشمار می آمد اما اکنون با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مشابه سال قبل منطقی به نظر نمی آید و اگر کالایی که با ارز مصوب وارد می شود در توزیع آن هم نظارت صورت بگیرد دیگر ما شاهد همچنین مشکلاتی نخواهیم بود .

در فروش فله‌ای چای گران‌فروشی در بازار وجود دارد

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی

بازار در رکود به سر می برد و مردم امیدوار هستند که قیمت ها به دلیل روند ثبات در قیمت دلار پایین بیاید بنابراین برای خرید دست نگه داشته اند و خرید زیادی نمی کنند. البته هنوز ثبات در قیمت ارز اثری بر روی بازار نگذاشته اما مسلما با تداوم ثبات در قیمت دلار بعد از این باید شاهد کاهش قیمت اجناس نیز باشیم. اما در حال حاضر گران‌فروشی واردکنندگان کالا در بازار بیشترین نمود را دارد، زیرا کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد. مثلاً چای که کیلویی ۲۲ هزار تومان از هند وارد شده باید فقط با ۱۰ درصد سود به فروش برسد، در حالی که فروشنده هر کیلو چای را در بازار بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. هرچند سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت چای‌های بسته‌بندی را نداده، ولی با این حال در فروش فله‌ای چای، گران‌فروشی در بازار وجود دارد و هیچ برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی، آفت اقتصاد کشور شده و فضای رقابت را از بین برده است. متاسفانه تخصیص ارز دولتی باعث شده تا بجای توزیع کالای ارزان بین مردم، سودهای آنچنانی نصیب ۳ درصدی شود که می‌توانند این ارز دولتی را دریافت کنند. متاسفانه چای خارجی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و عملاً یا با قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد و یا از ایران به کشورهای دیگر می‌رود. البته می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق کل هزینه صنعت چای را به سمت بازار هدایت کرد. در نتیجه در عرض ۲ تا ۳ سال این صنعت می‌تواند از کمک‌های دولت بی‌نیاز شود به شرط آنکه امتیازاتی به واردات تعلق نگیرد و دولت حمایت خود را کاهش دهد، آنگاه این صنعت می‌تواند روی پای خود بایستد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.