صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / قوانین فرسوده سد راه ارزهای دیجیتال
قوانین فرسوده سد راه ارزهای دیجیتال

رونق بیت کوین با راه اندازی صرافی دیجیتال کلید می خورد

قوانین فرسوده سد راه ارزهای دیجیتال

مسائل امنیتی در ارز دیجیتال و بیت‌کوین اهمیت دارد چرا که تاکنون چندین صرافی دیجیتال در دنیا هک و سرقت شده است اما متأسفانه در ایران هر چیزی را به‌سخت‌ترین شکل ممکن و بدبینانه‌ترین نوع تفسیر می‌کنند. درهمین رابطه نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی می گوید: مهمترین کار برای شروع رونق بیت‌کوین و استفاده از آن برای مصارف خرد بین‌المللی مانند ارز دانشجویی، درمان و توریسم به‌رسمیت شناختن صرافی‌های دیجیتال در داخل است. توسط این صرافی‌ها می‌توانیم به‌خوبی بر صاحبان بیت‌کوین نظارت کنیم و سپس تحت ضوابط به آنها به‌ازای بیت‌کوین ریال و یا ارزهای دیگر را چنج کنیم. متأسفانه الآن صرافی‌های دیجیتال در ایران نداریم یا اگر هم داشته باشیم از دید بانک مرکزی غیرقانونی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته وی، ما حتی در ایران اجازه معامله آن‌لاین ارز در صرافی‌ها را نداریم یعنی نمی‌شود به‌شکل آن‌لاین ارز خریداری کرد و فقط بانک مرکزی اجازه خرید و فروش ارز را در محل صرافی‌ها می‌دهد. متأسفانه هم قوانین و هم ساختارهای کهنه و امنیتی در کشور جاری است که اجازه نمی‌دهد فضای مناسبی را برای رشد ارزهای دیجیتال ایجاد کند. بخش خصوصی به ‌راحتی می‌تواند صرافی دیجیتال تأسیس کند و تکنولوژی زیرساخت خاصی لازم ندارد اما قوانین فرسوده اجازه آن را نمی‌دهد، تأسیس صرافی دیجیتال اول از همه نیازمند همراهی قوه قضاییه و دولت است. اما رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تاکنون سازو کار های مشخصی برای “رمز ارزها” در کشور تعیین نشده و از سوی نهادهای مسئول درحال بررسی است، گفت: تاکنون برای هیچ وب سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است. سردار “سیدکمال هادیانفر” اظهار داشت: امروزه برخی از افراد و شرکت های خارجی با راه اندازی فناوری “بلاک چین” اقدام به تولید “رمز ارزها” کرده و در صرافی های آنلاین اینترنتی در جهان که تحت سلطه ایالات متحده آمریکا نیز می باشند و اجازه دسترسی به کاربران ایرانی را نیز نمی دهند، با عناوین “کریپتو کارنسی” اقدام به خرید و فروش می کنند که این عناوین در ایران به ارزهای دیجیتال معروف شده است.

وی با بیان اینکه  فناوری “بلاک چین” در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد، تامین منابع مالی، صنایع پزشکی و… کاربرد دارد، افزود: گرچه ارزهای رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین  رواج یافته اند و می تواند فرصتی برای برخی از کشور ها نیز باشد ولی آزاد بودن شبکه “رمز ارزها” بویژه “بیت کوین” به معنای آن است که این ها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی از اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده که هیچ گونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد. وی  ادامه داد:اکنون وب سایت های اینترنتی، کانال ها و گروه هایی در  شبکه های اجتماعی بویژه  شبکه اجتماعی تلگرام که خود در کشور ایران فیلتر می باشد، در این زمینه راه اندازی شده و فعالیت می کنند که هیچ گونه مجوزی از سوی هیچ نهادی برای آنان تاکنون صادر نشده است و حتی برخی از وب سایت های نیز برابر بررسی های صورت گرفته اقدام به کلاهبرداری می کنند.

باید سرمایه شهروندان تضمین شده باشد

نادر حکیمی، کارشناس ارز دیجیتال

نظر و موضع دولت در مورد رمز ارزها مشخص است و اگر بنا باشد قانونی در این خصوص ابلاغ شود و یا صرافی هایی برای فعالیت در این حوزه راه اندازی شوند، بانک مرکزی باید بر آن نظارت کند تا سرمایه شهروندان تضمین شده باشد. البته قوانینی وجود دارد که نمی توان به آنها استناد کرد و باید قوانین جدیدی برای حوزه ای که جدید است و به ایران ورود پیدا کرده است نوشته شود. به هر ترتیب ارز دیجیتال یک تکنولوژی جدید است که در دنیا آن را استخراج می کنند و حتی در برخی کشورها قرار است وزارت خانه ای ویژه این بخش تاسیس شود. اهمیت این موضوع را از همین اقدام می توان متوجه شد. اما در کشور ما گاردهایی در رابطه با رسمیت یافتن این ارزها بخصوص بیت کوین وجود دارد که ضرورت دارد این مشکلات به سرعت حل و فصل شود.

این یک واقعیت است که هرگاه تعلل و ممنوعیتی در رابطه با استفاده با عدم استفاده از یک تکنولوژی وجود داشته باشد کاربران آن بیشتر به آن سمت گرایش پیدا می کنند. بنابراین در حال حاضر نیز تعداد افرادی که به استخراج این ارزها در کشور روی آورده اند رو به افزایش است بنابراین باید سازوکار معینی برای آن نوشته شود. اولین اقدام می تواند راه اندازی صرافی دیجیتال و پس از آن فاصله گرفتن از قوانین قدیمی باشد. به هره ترتیب با رواج این ارزها و با گسترش روزافزون محبوبیت و استقبال از ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده در جهان، صرافی و مراکز بزرگی در زمینه خرید و فروش و سرمایه گذاری در این حوزه شروع به فعالیت کرده اند که در کشور ما این موضوع به حاشیه رانده شده است و ضرورتی برای تاسیس آنها احساس نمی شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.