صفحه اصلی / اسلایدر / بازگشت نقدینـگی به بانک ها
بازگشت   نقدینـگی   به   بانک ها

«کسب و کار» افزایش 24 درصدی سپرده‌های بانکی را بررسی می‌کند

بازگشت نقدینـگی به بانک ها

آمارها حاکی از افزایش 24 درصدی مانده سپرده های بانکی است. موضوعی که با وجود کاهش نرخ سود بانکی و نظارت دقیق بانک مرکزی بر تخلفات بانک‌ها در پرداخت سود به سپرده‌گذاران، جای امیدواری ایجاد می‌کند. به همین دلیل برخی از کارشناسان خوش بین‌اند که مردم کماکان بانک‌ها را مقصد اصلی پول‌های پس انداز خود می‌دانند و علی‌رغم موج بی اعتمادی‌ای که موسسات مالی و اعتباری در نظام بانکی طی سال‌های قبل ایجاد کرده بودند، جریان ورود پول به بانک‌ها همچنان ادامه دارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، البته باید تاکید کرد با توجه به افت جذابیت بازارها به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی مثل بازار سکه، دلار و طلا، ورود جریان پول به بانک‌ها و افزایش آن حداقل طی چند ماه اخیر منطقی به نظر برسد. بر همین اساس توقعاتی از شبکه بانکی بابت افزایش حجم سپرده‍‌گذاری می‌رود که از جمله آن ایجاد شفافیت بیشتر در تسهیلات دهی و تامین مالی تولید است.
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ در فروردین ماه امسال مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۰۸۲۵هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۰۵۸هزار میلیارد ریال (۲۴.۳درصد) افزایش یافته است.
گزارش جدید بانک مرکزی از وضعیت کامل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به‌تفکیک استان در پایان فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد؛ مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۰۸۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۰۵۸ هزار میلیارد ریال (۲۴٫۳ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۵۱٫۷ هزار میلیارد ریال (۰٫۷ درصد) افزایش یافته است.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۴۱۷٫۹ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۵۴٫۳ هزار میلیارد ریال است.

نکته مهم در این گزارش، پیشی گرفتن حجم سپرده‌های بانک‌ها از حجم کل نقدینگی کشور است؛ آن‌طور که گزارش بانک مرکزی در هفته‌های اخیر نشان داد، در پایان سال ۹۷، حجم نقدینگی ۱۸ هزار و ۸۲۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به پایان سال ۹۶ معادل ۲۳٫۱ درصد افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته ۲۲٫۱ درصد بوده است.
مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۵۱۰۷٫۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۳۰۶٫۴ هزار میلیارد ریال (۱۸ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۱۷ هزار میلیارد ریال (۰٫۱ درصد) افزایش داشته است.

بیشترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۹۸۰۸٫۸ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۵۱٫۳ هزار میلیارد ریال است.
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی
بازگشت نقدینگی به بانک‌ها
افزایش سپرده‌های بانکی حاکی از این است که جریان پول از سمت بازارهای طلا، سکه و ارز در حال تغییر به شبکه و سیستم بانکی است. یعنی برخلاف سال گذشته نقدینگی در حال بازگشت به شبکه بانکی است و این مسئله از یک بعد، اثرات مثبتی به همراه دارد. البته اگر این سپرده‌ها بابت انتقال پول از حساب‌های جاری به حساب‌های پس انداز باشد، وجوهی که در بلندمدت در شبکه بانکی وجود دارد، به تقویت منابع بانکی و پشتوانه آنها برای تسهیلات دهی به متقاضیان کمک خواهد کرد.
طی‌ سال‌های گذشته و با کاهش نرخ سود که جذابیت ورود پول به بانک‌ها از دست رفته بود، نگرانی بانک‌ها نزدیک شدن به خطر ورشکستگی و ناتوانی در پرداخت تسهیلات به ویژه تامین مالی تولید بود. اما اگر جریان سپرده گذاری به بانک‌ها، تقویت شود، دیگر جایی برای نگرانی شبکه بانکی وجود ندارد. ضمن آنکه باید تاکید کرد در این صورت خطر ورشکستگی بانک‌ها نیز از میان می‌رود.
از سویی کوتاهی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها به منابع محدود آنها نسبت داده می‌شد در حالی که آمارهای فعلی نشان می‌دهد، بانک‌ها اگر اراده کنند، مشکلی بابت پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان ندارند و منابع موجود آنها برای پاسخ‌دهی به متقاضیان واقعی یعنی تولیدکنندگان کفایت می‌کند. البته همانطور که گفته شده، آمار تسهیلات‌دهی نیز حاکی از روند افزایشی پرداخت تسهیلات است که باید دید در راستای کمک به تولید بوده است یا نه.
باید تاکید کرد اگر برخلاف آنچه گفته می‌شود، پول بانک‌ها به سمت تولید نرود؛ مسئولیت این امر با بانک‌ها است. بانک‌ها باید در راستای شعار سال حرکت کنند. یکی از ملزومات تحقق شعار سال نیز تامین مالی تولید است. موضوعی که اولویت تولید به شمار می‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.