صفحه اصلی / سرخط خبرها / قلمزنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی
قلمزنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی

در راستای حفظ ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران انجام شد

قلمزنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی

کسب وکار نیوز: بشقاب مسی قلع اندود شده ، توسط امیر رضا سیدی هنرمند کارگاه قلمزنی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سبک دوره سلجوقی قلمزنی شد .

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری, سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز « یکشنبه » با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه این طرح در راستای حفظ ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران انجام گرفته تصریح کرد :طراحی نقوش این بشقاب که به شیوه (تکنیک) ریز قلم قلمزنی شده ،برگرفته از گره های دوره سلجوقی است.
او نقوش روی این بشقاب را از انواع نقوش هنسی،گیاهی وحیوانی عنوان کرد که بیشتر از این نقوش در پارچه های نفیس زربفت استفاده می شده و نمونه هایی از آن در موزه ملی ایران موجود است .
شریف زاده خاطرنشان کرد : با ایجاد تغییراتی در طراحی، این نقوش برای اجرای قلمزنی مورد استفاده قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه قالب طراحی گره های این نقوش برگرفته از بشقاب برنجی موجود در موزه ملی اجرا شده تصریح کرد : درقلمزنی حاشیه ای دور کار، همراه با شمسه دوران، از نقوش آثار سلجوقی که عمدتا حکاکی بوده استفاده شده است.
او در پایان گفت : تکنیک ریز قلم روشی از تزیین سطح فلز می باشد که از دوره سلجوقی ودوره های مختلف آثار بیشماری به این روش در موزه ها موجود است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.