صفحه اصلی / اسلایدر / شتابزدگی در اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش
شتابزدگی در اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش

مجهز شدن اصناف به دستگاه هاي فروش باید به تدريج و سالانه انجام می شد

شتابزدگی در اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش

در سال 95 معاون وزیراقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه قانون استفاده از صندوق مكانيزه فروش از ابتدای سال 95 اجرایی می‌شود اظهار داشت که هر شخصی که به این قانون عمل نکند مجرم شناخته شده و مطابق قانون جریمه می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته با وجود آنکه نصب صندوق مالیاتی برای ۳۰ گروه از اتحادیه‌ها لازم‌الاجرا شده بود، اما برخی ازاصناف به سادگی به این موضوع توجه نکرده و به‌جز افرادی که خود علاقه به استفاده از آن داشتند سایر افراد از نصب صندوق مکانیزه فروش خودداری کردند. پاشنه آشیل طرح صندوق فروشگاهی مسائل فرهنگی و نوع نگاه مردم و صاحبان مشاغل نسبت به پرداخت مالیات است نه هزینه‌های طرح یا مدل فنی و تکنیکی. این کش و قوس ها هنوز در اجرایی شدن این طرح ادامه دارد و موافقان و مخالفان آن هر از چند گاهی صحبت هایی در این رابطه دارند.

در همین رابطه مشاور مالیاتی اتاق اصناف با اعلام اینکه اتاق اصناف و کسبه موافق صددرصدی اجرای صندوق مکانیزه فروش هستند، در عین حال گفت: امکان اجرای صندوق مکانیزه فروش وجود ندارد. اصناف نظر کارشناسی دادند ولی آقایان تصمیمی دیگر گرفتند. محمدرضا جعفریان قوانین مالیاتی را منتج به تبعیض و قانون گریزی دانست و افزود: «در کشور در پی فرار مالیاتی جزای لازم برای متخلفین اجرایی نمی شود و به مردم نفهمانده ایم فرار مالیاتی جرم است.» وی افزود: «بانک ها تا یکی دو ماه گذشته هنوز اطلاعات خود را منتشر نمی کردند؛ در حالی که وزیر اقتصاد و دارایی در حضور رئیس قوه قضا می گوید ۳۹ هزار میلیارد تومان مالیات های معوقه داریم. چرا اجازه دادید. چرا باید این اتفاق بیفتد. بنده به عنوان یک شهروند ایرانی گله مند هستم.»

جعفریان با تاکید بر اینکه امکان اجرای صندوق مکانیزه فروش وجود ندارد و این طرح امکان پذیر نیست، ادامه داد: «ما بعنوان اصناف نظر کارشناسی در این باره دادیم ولی آقایان تصمیم گیر تصمیمی دیگر گرفتند.» وی یادآور شد: «مناطق آزاد قرار بود سکوی پرتاب صادرات باشد ولی آیا بالعکس عمل نکرده است؟ در این شرایط باز هم نماینده هایی هستند که می خواهند این مناطق را گسترش دهند.» جعفریان ادامه داد: «دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد اما چرا این خانه ها خالی مانده است؛ قانون بدین منظورهست و هر قانونی هم به مجلس بردیم، مصوب شد.» وی افزود: «منظورما این نیست که صندوق مکانیزه فروش برقرار نشود. اصناف نیز موافق صد در صد آن هستند و رئسای اتاق ها نیز اعلام کردند آمادگی دارم این طرح را گسترش دهیم اما با این قضیه مشکل داریم که به یکباره در کل کشور گسترش یابد.» جعفریان ادامه داد: «این کار باید بر اساس اولویت و شهرهایی با ۲ تا ۵ میلیون جمعیت پیاده سازی شود.»

کم کاری در راه اندازی طرح جامع مالیاتی

ابوذر ندیمی، کارشناس اقتصادی

یکی از مشکلاتی که امروز برای اقتصاد کشور بوجود آمده موضوع مالیات و رکودی است که بر واحدهای صنفی نشسته است. طرح صندوق مکانیزه فروش طرحی است که دولت باید برای اجرای آن منابعی را تخصیص دهد تا شفافیت اجرایی شود. صندوق فروشگاهی علاوه بر قابلیت دسترسی به گزارش های واقعی روزانه و شناسایی اقلام پر فروش و پر مصرف، دارای مزایایی مثل صرفه جویی در وقت و هزینه نیز می باشد. اما از نظر قانونی تاکیدشده مجهز شدن اصناف به دستگاه های فروش توسط سازمان امور مالیاتی به تدریج و سالانه انجام شود. همچنین سازمان امور مالیاتی باید لیستی آماده کند و هر سال صنف های مختلف را مشمول نصب این صندوق کند. بنابراین اگر این کار راحت بود سازمان امور مالیاتی اعلام می کرد که ظرف ۲۴ ساعت باید همه اصناف به دستگاه های مکانیزه فروش مجهز شوند.

فرار مالیاتی بیش از هرچیز به عملکرد سازمان مالیاتی در وصول مالیات حقه دولت باز می گردد زیرا با وجود الزام های قانونی برای راه اندازی طرح جامع مالیاتی در کشور، هنوز این امر محقق نشده و در حقیقت شاهد نوعی کم کاری در این زمینه هستیم. البته طرح جامع مالیاتی به طور ناقص در کشور اجرا شده که دلیل  آن بیش از هر چیز ناشی از کم کاری سازمان مالیاتی است. برخی مایل نیستند ممیزسالاری از بین برود و گر نه از نظر منابع و هدف گذاری، قرار بود سال ها پیش این طرح اجرایی شود. برخی مسائل نیز به کاستی ها در وزارتخانه های مرتبط با امور تولیدی و توزیعی باز می گردد؛ برای نمونه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید صنوف و همه عرضه کنندگان کالا و خدمات را به صندوق مکانیزه فروش مجهز می کردند که تاکنون این امر عملیاتی نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.