صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بن بست استارت‌آپ‌ها با دخالت های سلبی
بن بست استارت‌آپ‌ها با دخالت های سلبی

دولت فاصله خود را با کسب و کارهای نوین حفظ کند

بن بست استارت‌آپ‌ها با دخالت های سلبی

در چند سال گذشته، استارت‌آپ‌های زیادی در کشور به موفقیت رسیدند و اکوسیستم استارت‌آپی خوبی در کشور به وجود آمد. اما دولت در سالهای بعدی خود چه اقداماتی باید انجام می داد تا رشد این اکوسیستم را تضمین کند؟ رضا قربانی، تحلیلگر کسب‌وکارهای فناوری در این رابطه می گوید: مهم‌تر از محدودیت‌هایی که دولت ایجاد کرده حمایت‌های دولت آسیب‌زده است. دولت می‌خواهد کاری کند که مشکلات کمتر شود و ابزارهایی که در این مسیر دارد پاسخگوی هدایت نسل جدید کسب‌وکارها نیست. نسل جدید کسب‌وکارها این روزها از نظر برخی ماهیتی الهی پیدا کرده‌اند و گویی دولت وظیفه دارد در خدمت آنها باشد و آنها هم فقط باید به سود فکر کنند. بگذریم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شاید کسی بگوید آنچه گفتم پیچیده بود منتها شرایط امروز کسب‌وکارهای نوپای ایران پیچیده‌تر از این چیزی است که اینجا وصف شد. بسیاری از کسب‌وکارهای واقعی استارت‌آپی ایران با محدودیت‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی به نام استارت‌آپ از مواهب دولتی بهره‌مند شده‌اند. در نهایت استارت‌آپ هم بهانه خوبی برای شوآف و تبلیغات شده است. مهم‌تر از محدودیت‌ها و حمایت‌های دولتی واقعیت‌های اقتصادی است. به نظر می‌رسد این روزها به مرور واقعیت‌های اقتصادی در حال تحمیل خودشان بر بسیاری از این کسب‌وکارها هستند. در این یادداشت صرفاً تحلیلی از وضعیت موجود ارائه شد. درباره چه باید کرد فقط همین را بگویم که استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا نه فرشته هستند نه شیطان.

آنها هم همان منطقی را دنبال می‌کنند که سال‌ها پیش افرادی مانند امین‌الضرب دنبال می‌کردند. نه این کسب‌وکارها تافته جدا بافته هستند و نه واقعاً برای آنها باید محدودیت‌ها یا تسهیلات ویژه در نظر گرفت. آنچه اهمیت دارد این است که قوانین موجود در زمینه‌های اقتصادی دیگر پاسخگوی نسل جدید کسب‌وکارها نیست. قوانین موجود نیاز به بازنگری دارد و البته مهم‌تر از آن ایجاد شفافیت و فرآیندهای پیگیری عادلانه است. در صورتی که این شرایط ایجاد نشود فعالیت‌هایی که به بهانه حمایت انجام می‌شود در نهایت به شکلی به ایجاد محدودیت منجر خواهد شد. امیدوارم مخاطب در پایان به این نتیجه رسیده باشد که دخالت و برخورد سلبی دولت و نهادهای نظارتی و قضایی با استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی با اینکه منجر به ایجاد بن‌بست برای آنها می‌شود اما مشکلات بنیادی‌تری در میان این نوع کسب‌وکارها وجود دارد که با ادامه روند فعلی حتی بدون این دخالت‌ها و برخوردها هم به پایان کارشان می‌رسند. این برخوردها و ایجاد محدودیت‌ها فقط مسیر پایان را تسهیل می‌کند.

وظابف دولت در حوزه تجاری‌سازی و بازارسازی استارت آپ ها

حمیدرضا برهانی، کارشناس استارت آپ

بدترین فعالیت برای جوانان تخصیص پول به منظور انجام فعالیت و کار است. جنس حمایت از استارت آپ نباید مالی باشد و دولت باید به سمت کمک به استارت آپ‌ها با رفع موانع، رفع قوانین دست و پاگیر و کمک‌های آموزشی برود تا دیگر جوانان نگاه‌شان به صندوق‌های مالی نباشد. در صورتی که دولت قصد تصدی‌گری در حوزه استارت‌آپ داشته باشد، استارت آپ‌ها به دولت و سرمایه‌های دولتی وابسته و در نهایت در حالت اجرایی تضعیف می‌شوند. این که دولت از کسب و کارهای نوپا حمایت نکند هم اشتباه است اما حمایت مستقیم دولت می تواند نتیجه معکوس ‌دهد و دولت باید با تدوین سیاست های های حمایتی ملی به صورت غیر مستقیم از استارت‌آپ‌ها حمایت کند.

در حقیقت دولت باید پارامترهایی در حوزه استارت‌آپ تعریف کند و مشکلات را حل کند تا بازار استارت‌آپی ایران راحت‌تر شکل بگیرد و نباید به سمت و سوی تصدی‌گری و اجرا در این حوزه برود چراکه دخالت‌های هیجانی و بی برنامه می تواند به ضرراکوسیستم استارت‌آپی تمام شود. هم‌اکنون نیاز داریم تا مرکز ملی توسعه کسب و کار به منظور هماهنگی با تمامی ذینفعان دولتی در حوزه استارت آپ ایجاد شود تا مشکلات فضای کسب و کار کسب و کارهای نوپا در ایران حل شود. برای نمونه اگر استارت‌آپ‌ها در حوزه مالیات و بیمه مشکل دارند، توسط پیگیری و با مذاکره این سازمان و هماهنگی دستگاه‌های دولتی در حوزه استارت‌آپ رفع شود و بپذیریم که این یک وظیفه و مسئولیت ملی است.

دولت در حوزه استارت‌آپ وظایفی از جمله کمک به استارت‌آپ‌ها در حوزه تجاری‌سازی و بازارسازی دارد اما دولت در این موارد نیز نباید به صورت مستقیم وارد شود و باید برای انجام این فعالیت‌ها از شتابدهنده‌ها برای شتابدهی استارت‌آپ‌ها استفاده کند. و کمک به تدوین مدل های موثر در شتابدهی یک ضرورت جدی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.