صفحه اصلی / اسلایدر / سرمایه صرافی‌ها ۱۲ میلیارد تومان شد
سرمایه صرافی‌ها ۱۲ میلیارد تومان شد

کارشناسان این اقدام بانک مرکزی را ضربه‌گیری برای فعالیت‌های دلالی می‌دانند

سرمایه صرافی‌ها ۱۲ میلیارد تومان شد

بر اساس اطلاعیه جدید بانک مرکزی سرمایه اولیه صرافی‌ها در کلان‌شهرها به ۱۲ میلیارد تومان و سایر شهرها به ۶ میلیارد تومان افزایش یافته است. تغییر شرایط تاسیس صرافی‌ها با توجه به اطلاعیه‍‌ای که بانک مرکزی منتشر کرده، طبیعتا روی بازار ارز و شرایط آن تاثیر گذار خواهد بود. به اعتقاد کارشناسان انجام این کار از سوی بانک مرکزی، ضربه‌گیری برای سوداگری و دلالی در بازار ارز است و اطمینان خاطری در صرافی‌ها همزمان با کاهش نرخ ارز ایجاد کرده که مانع از انحرافات می‌شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،با توجه به اهمیت بازار ارز و تاثیر صرافی‌ها در تحولات آن، میزان سرمایه تاسیس یک صرافی همواره از جانب بانک مرکزی مورد بازنگری و تغییر قرار گرفته تا شرایط بهتری در بازار ارز به وجود آید. سال ۹۲ بود که در همین زمینه برای ایجاد تغییرات بهتر در بازار ارز، سرمایه تاسیس صرافی به ۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. سال ۹۴ نیز در روند بازنگری در سرمایه صرافی ها، میزان این سرمایه دچار تغییراتی شد و کاهش پیدا کرد. طبق آنچه معاون نظارتی بانک مرکزی در آن سال اعلام کرد سرمایه صرافی ها به ۴ میلیارد تومان برای صرافی‌های کلان‌شهر‌ها و ۲ میلیارد تومان در شهرستان‌ها کاهش پیدا کرد.

همچنین شرایط اعطای مجوز برای تاسیس صرافی‌ها با توجه به تخلفات و کلاهبرداری‌هایی که از جانب برخی از صرافی ها صورت می گیرد، همواره با دقت خاصی از سوی نهادهای ناظر تعیین شده است.

بر اساس گزارش های موجود، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای که در سامانه صرافی‌ها (سنا) منتشر کرده، اعلام نموده که سرمایه اولیه صرافی‌ها در کلانشهرها به ۱۲ میلیارد تومان و سایر شهرها به ۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه صرافی‌ها (سنا)، به استناد تبصره (۲) ماده (۱۱) دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، حداقل سرمایه جهت تاسیس صرافی در شهرهای بزرگ شامل تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز و کرج مبلغ یک‌صد و بیست (۱۲۰) میلیارد ریال و سایر شهرهای کشور مبلغ شصت (۶۰) میلیارد ریال تعیین شده است.

همچنین مقرر گردید صرافی‌های مجاز فعلی، حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۱، نسبت به افزایش سرمایه به صورت نقد و تطبیق شرایط خود با سرمایه تعیین‌شده جدید، اقدام نمایند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بدیهی است در صورت پایان مهلت مقرر و عدم تطبیق شرایط شرکت با الزامات یادشده، تمدید مجوز فعالیت آن صرافی و رسیدگی به سایر درخواست‌های واصله در بانک مرکزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر  بیش از ۶۲۰ شرکت صرافی (تضامنی و سهامی خاص) دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند.

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی

کمک به کارآمدی بازار ارز

هدف بانک مرکزی از اطلاعیه افزایش سرمایه صرافی‌ها با توجه به شرایط فعلی این است که از جانب عرضه اشباع به وجود آمده و زمینه کمبود تقاضا از میان برود. با این کار همچنین گردش مالی ایجاد خواهد شد. بابت تعیین این مبلغ نیز ظرفیت بازار ارز توسط بانک مرکزی تخمین زده شده است. با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و هدفی که در راستای کاهش نرخ ارز دارد، انجام این کار همزمان با کاهش نرخ ارز ضربه‌گیری در برابر فعالیت های دلالی و سوداگری در بازار ارز است. یعنی این کار می‌تواند به کاهش نرخ ارز و از سویی به کاهش تخلفات و انحرافات ارزی کمک کند. منتهی باید دید این سیاست طی چند ماه آینده چه تاثیری بر بازار ارز به جای می‌گذارد. با توجه به اینکه ارزش ریال طی دو ماهه اخیر تقویت شده است، به نظر می‌رسد این اقدام اثر مثبتی بر بازار ارز به همراه داشته باشد و مانع از التهاب بازار ارز شود. از این پس صرافان نسبت به تامین منابع ارزی اطمینان پیدا می‌کنند و خدمات بهتری ارائه خواهند کرد و همین مسئله مانع از انحرافات می‌شود. در حالی که نااطمینانی خود بستر انحرافات ارزی را فراهم می‌کند. بنابراین باید تاکید کرد سیاست‌های نظارتی و کنترلی بانک مرکزی که از جمله آن افزایش سرمایه صرافی‌هاست، باعث کارآمدی بازار ارز خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.