صفحه اصلی / اسلایدر / فرصت سوزی در ارزآوری از صادرات گل
فرصت سوزی در ارزآوری از صادرات گل

گلخانه ها از عهده هزینه های بین راهی برنیامده و بازار خارجی را از دست داده اند

فرصت سوزی در ارزآوری از صادرات گل

اهمیت صنعت گل و گیاه و ارزآوری آن را زمانی در می‌یابیم که بدانیم قیمت هر 30 تا 40 شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است و می‌تواند جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی باشد. حال سئوال اصلی اینجاست که چرا کشور ما با داشتن آب و هوای چهارفصل و خاک مناسب و با تمام توانمندی‌های بالقوه نتوانسته سهم قابل‌توجهی از بازار چند ده میلیاردی صادرات گل را به خود اختصاص دهد؟

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه با بیان این که به دلیل نبود زیرساخت های لازم، ۴۰درصد گل و گیاه تولید داخل از بین می رود گفت: ایران در جایگاه هفدهم تولید گل در جهان است اما سال گذشته فقط ۹۸ میلیون دلار درآمد از صادرات گل داشته است. غلامعلی ابراهیمی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور ایران وارد کننده گل و گیاه بود، افزود: امروز با ۴۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل، گیاهان زینتی و آپارتمانی و درخت و درختچه های زینتی یکی از صادرکنندگان گل در منطقه هستیم. وی گفت: در زمینه تولید گل های تک شاخه ای، آپارتمانی، گل های شاخه بریده و درختچه های زینتی بیش از ۵۸ هزار نفر اشتغال مستقیم در کشور وجود دارد.

او افزود: هم اکنون بصورت سالانه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل بصورت شاخه بریده،۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون انواع گلهای فضای سبز، باغچه ای، درخت و درختچه های زینتی و ۷۰۰ میلیون انواع گلهای آپارتمانی در کشور تولید می شود. این تعداد گل در ۴ قطب تولید کشور یعنی تهران، مازندران، مرکزی و خوزستان تولید می شود. ابراهیمی با اشاره به جایگاه هفدهم ایران در تولید جهانی گل و گیاه، گفت: میزان صادرات ایران از این مقدار تولید، ۹۸ میلیون دلار در سال ۹۷ بود در حالی که ما توان صادرات بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در سال را داریم. وی با اشاره به بازار بزرگ منطقه شامل کشورهایی چون روسیه، عراق، کشورهای حوزه اوراسیا، کشورهای شرق ایران و حاشیه خلیج فارس گفت: ۹۵ درصد این کشورها وارد کننده گل و گیاه هستند که با تامین ۱۰ درصد این بازار می توانیم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشیم.

ابراهیمی بزرگترین مشکل را در این صنف، ناتوانی در تولید محصول رقابتی به دلیل هزینه بالای تولید و مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: زیرساخت های لازم برای صادرات بوجود نیامده است و به همین دلیل بیش از ۴۰ درصد گل و گیاه تولید داخل از بین می رود که با تمهیدات لازم و ایجاد فرصت های صادراتی می توان آنرا به فرصت صادرات تبدیل کرد. مدیرکل گلخانه ای وزارت کشاورزی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولید گل و گیاه کشور بصورت گلخانه های کوچک و متوسط است که اغلب بازار داخلی را نشانه گرفته اند، گفت: ایجاد تشکل ها و تجمیع تولید یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به بازارهای خارجی و کاهش هزینه های صادرات است. غلامرضا تقوی افزود: تولید در مقیاس کوچک علاوه بر اینکه برای تولیدکننده هزینه های بالایی را در بر دارد باعث می شود از عهده هزینه های بین راهی برنیامده و بازار خارجی را از دست بدهد. تقوی گفت: دولت می تواند با احداث گلخانه ها و واحدهای تولیدی بزرگ، حمایت و اعطای تسهیلات و ترزیق دانش فنی باعث رونق در صادرات گل و گیاه شود.

گل به خودی در صادرات گل

بیژن موسی نژاد، کارشناس کشاورزی

میلیاردها شاخه گل همه ساله روی دست تولیدکنندگان در گلخانه هایی از مشکلات زیادی رنج می برند می ماند و دستی برای کمک به سمت این افراد دراز نشده است. با اینکه مسوولان و متولیان بخش کشاورزی وضعیت تولید گل و صادرات آن را می دانند تاکنون قدم خاصی برای بهبود شرایط تولید و نگهداری گل برنداشته اند. در گلخانه های ایران هنوز به سبک های سنتی گل پرورش پیدا می کند و در بسته بندی نیز هنوز روش های سنتی اجرا می شود بنابراین در نهایت با افزایش هزینه های تولید و بی مشتری ماندن میلیاردها شاخه گل روبرو هستیم. تجهیزات پیشرفته تولید و پرورش گل در ایران مغفول مانده و کشاورز و تولیدکننده گل از استانداردهای روز دنیا در این صنعت دور مانده است به همین دلیل مشتریان خارجی خود را از دست داده است. شیوه های حمل و نقل و مدل نگهداری گل تا رسیدن به مقاصد طولانی دست ایران را از بازارهای صادراتی گل کوتاه کرده و میدان را برای رقبا گسترده تر کرده است. متاسفانه با وجود اینکه ایران تنوع اقلیمی و خاک مناسب دارد و یکی از قطب‌های تولید گل و گیاه در دنیا شناخته شده، اما با بی‌‌توجهی نه تنها از جایگاه واقعی خود کنار رفته بلکه صادرات آن در برخی از استان‌ها متوقف شده و یا فقط مربوط به بازار‌های صادراتی کشور‌های همسایه است. سالانه میلیاردها شاخه گل روی دست تولیدکننده می ماند  وخسارت های جبران ناپذیری را به تولیدکننده وارد می کند. این همان گل به خودی در صادرات گل و گیاه است که سالانه خسارت زیادی هم در درآمدهای داخلی و هم درآمدهای ارزی متوجه اقتصاد کشور می کند. در حوزه روابط بین‌الملل اگر نتوانیم به بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم و تنها به بازار داخلی تکیه نماییم قطعاً این صنعت با شکست مواجه می‌شود. به هر ترتیب واحدهای تولیدی اکثراً سنتی هستند و زیرساخت‌های لازم در بخش صادرات آنطور که باید مهیا نیست. در بخش سرمایه‌گذاری، سود تسهیلات بانکی بسیار بالاست و با توجه به کرایه‌های بالای حمل و نقل هوایی و هزینه‌های زیاد بسته‌بندی، انجام صادرات گل مقرون به صرفه نیست.

این در حالی است که دستگاه‌های حرارتی در گلخانه‌ها و افزایش مصرف انرژی هم چنان سنتی هستند. اگر دولت در زمینه تسهیلات بانکی کم‌بهره و بلند مدت و مهیاسازی زیرساخت‌های صادرات از تولیدکنندگان حمایت کند، می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه مکانیزه کردن تولید، هزینه تولید را کاهش داد و به سمت رقابت در بازارهای جهانی شتافت.

 

همچنین مطالعه کنید:

نسبت مالیات به GDP در ایران یک سوم متوسط دنیاست

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.