چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت قیمتی مسکن در مناطق پرتقاضا
مقاومت قیمتی مسکن در مناطق پرتقاضا

«کسب و کار» بررسی می‌کند

مقاومت قیمتی مسکن در مناطق پرتقاضا

هرچند برخی از گزارش‌ها حاکی از عقب‌نشینی قیمتی برخی از واحدهای مسکونی در محله‌های لوکس است. اما بازار مسکن در اکثر مناطق به ویژه مناطق پرتقاضا در برابر ریزش قیمت‌ها همچنان مقاومت می‌کند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، از یک سو متقاضیان در انتظار کاهش قیمت‌ها و از سوی دیگر عرضه‌کنندگان در انتظار عرضه مسکن با قیمت‌های دلخواه هستند. اما با توجه به کاهش بیش از ۶۰ درصدی معاملات مسکن به نظر نمی‌رسد تحرکی از جانب متقاضیان برای خرید مسکن تا مادامی که قیمت‌ها منقطی نشود، شکل بگیرد.

طی هفته‌های گذشته با وجود اقداماتی که دولتی‌ها در دستور کار برای اصلاح قیمت مسکن قرار داده بودند، از زبان روسای اتحادیه مسکن مدام خبر کاهش قیمت مسکن را شنیده‌ایم. اما معلوم نیست این پیش‌بینی و خبر کی به صورت عملیاتی در بازار مسکن، محقق می‌شود. البته چندین متغیر تاثیرگذار مثل قیمت ارز، تحولات بازار طلا و سکه و همچنین عوامل سیاسی در تغییر قیمتی مسکن، موثر است. با این حال افت قدرت خرید مردم و عدم تناسب نرخ‌های فعلی بازار مسکن با سرمایه متقاضیان مهم‌ترین متغیری است که از دید کارشناسان می‌تواند به تغییر قیمت‌ها در بازار مسکن، کمک کند.

بر اساس آمارها متوسط قیمت مسکن تهران در اردیبهشت ماه سال ۹۸ با ۱۱۲ درصد افزایش به بیش از ۱۲ میلیون تومان به‌ازای هر متر مربع رسیده است.از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۷ درصدی داشته است.

در همین رابطه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با بیان اینکه برگشت قیمت‌ها بعید است و باید واقع‌نگر باشیم و این گونه اظهارنظرها برای مردم انتظار ایجاد می‌کند و زندگی آنها را مختل خواهد کرد،‌گفت: خود مشاوران املاک از اولین کسانی هستند که آتش افزایش قیمت‌ها دامن آنها را می‌گیرد چرا که با افزایش قیمت‌ها میزان معاملات کمتر می‌شود.

فرهادیه در پاسخ به این سوال که امکان برگشت قیمت در بازار مسکن وجود دارد گفت: برگشت قیمت‌ها بعید است و  باید واقع‌نگر باشیم و این گونه اظهارنظرها برای مردم انتظار ایجاد می‌کند و زندگی آنها را مختل خواهد کرد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با بیان اینکه به طور قطع با این اقدامات وزارت راه و شهرسازی جلوی افزایش قیمت مسکن گرفته می‌شود گفت: باید بازار مسکن را مدیریت کرد و احتمالا به ثبات قیمت خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: بازار مسکن به اندازه کشش تقاضا رشد کرده است و اگر اقتصاد کلان پایدار شود التهاب بیرونی که بازار مسکن را هم تحت فشار گذاشته کاهش پیدا می‌کند.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران

کاهش قیمت مسکن قطعی نیست

 افزایش و کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی به تبع روی قیمت مسکن اثرگذار است. اما با توجه به تخلیه اثرات این بازارها بر بازار مسکن و رشد  قیمت مسکن، به نظر نمی‌رسد از این پس شاهد رشد قیمت مسکن باشیم. با این حال کاهش قیمت مسکن قطعی و در کوتاه مدت نیست. بر اساس آنچه از وضعیت بازار قابل مشاهده است، قیمت مسکن تا پایان تابستان ثابت بوده و رکود عمیقی نیز در بازار مسکن تا پایان تابستان حاکم خواهد بود. بر اساس آمارها در تیر ماه سال جاری معاملات مسکن نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش داشته است. اما کاهش قیمت مسکن در صورت عدم افزایش قمیت ارز و عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در واحدهای بالای ۱۵۰ متر است. ولی در نیمه دوم سال به شرطی که روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دار باشد، واحدهای زیر ۱۵۰ متر نیز مشمول کاهش قیمت خواهند شد. میزان افت قیمت نیز بین ۱۰ تا ۱۵ و ۲۰ تا ۲۵ درصد است.  در صورتی که نرخ ارز افزایش قیمت داشته باشد، قیمت مسکن کاهشی نخواهد داشت. تنها باعث عمیق‌تر شدن رکود در بازار مسکن می‌شود. به طور کلی تر چند عامل اثرگذار بر قیمت‌ها در بازار مسکن برای پیش‌بینی وضعیت آینده مسکن، قابل توجه است. از جمله عوامل اصلی توازن بین عرضه و تقاضا وارائه تسهیلات بانکی است. برای کاهش اساسی قیمت مسکن اول باید تولید مسکن را افزایش داد و بعد از آن به افزایش قدرت خرید مردم کمک کرد.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.