صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش واردات با داخلی سازی
کاهش واردات با داخلی سازی

«کسب و کار» حمایت های تسهیلاتی از داخلی سازی را بررسی می‌کند

کاهش واردات با داخلی سازی

موضوع داخلی‌سازی با توجه به تنگناهایی که کشور برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر دارد، مورد تاکید بسیاری از مسئولان از جمله وزیر صنعت قرار گرفته است. بر همین اساس امتیازاتی چند برای حمایت از داخلی‌سازان و تولید داخلی در نظر گرفته شده که از جمله آن، حمایت‌های تسهیلاتی و تکنولوژیکی است. طبق وعده وزیر صمت در صورتی که محصول تولیدی واحدها بتواند نیاز کشور را به صورت کامل برطرف کند، واردات آن کالا به کشور ممنوع خواهد شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین یکی از وعده‌های وزیر برای حمایت از داخلی‌سازی حمایت تعرفه‌ای از تولیدکنندگان است که یکی از موانع مهم برای دست‌یابی به تولید صددرصد داخلی است. طبق بیانات وزیر صنعت در سال گذشته یکی از عوامل کاهش ۲۹ درصدی واردات در سال گذشته، توسعه داخلی‌سازی برخی محصولات و تولیدات بوده است که نشان از کاهش وابستگی اقتصاد به واردات کالا بوده است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه نوع حمایت‌هایی تولید را به سمت داخلی‌سازی پیش خواهد برد و از سویی آیا امتیازات داخلی برای حمایت از داخلی‌سازی کافی است؟
در همین رابطه وزیر صنعت در نخستین نمایشگاه “فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید” که با هدف داخلی سازی نیازهای صنایع کشور، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد. اظهار کرد: قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی که تاکنون از طریق واردات تأمین می‌شده در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در معرض دید دانشگاهیان، شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان قرار گرفته است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در پایان نمایشگاه هزاران مورد از نیازهای صنایع به سمت داخلی شدن حرکت کند و گفت: طبق برآوردها سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار کالاهای مورد استفاده در فرآیند تولید در حوزه صنعت و معدن وارد شده، اما در حال حاضر در راستای کاهش واردات برای هر یک از رشته‌های صنعتی سهمیه معین در نظر گرفته شده و همه واحدها باید پروزه ساخت داخل را در دستور کار خود قرار دهند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلاری نیاز صنایع حداکثر تا سال آینده به معنی کاهش خروج ارز و افزایش صادرات است، تصریح کرد: همه کالاهایی که در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید وجود دارد در کشور قابل تولید است، گروه توان تولید آنها وجود دارد. بنابراین برای تولید این قطعات باید از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری استفاده کنیم.

رحمانی در ادامه درباره حمایت‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌هایی که در زمینه ساخت داخل فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: برخی حمایت‌های تسهیلاتی و تکنولوژیکی برای این واحدها در نظر گرفته شده است. همچنین در صورتی که محصول تولیدی آنها بتواند نیاز کشور را به صورت کامل برطرف کند واردات آن کالا به کشور ممنوع خواهد شد.

وی افزود: اگر محصولی به اندازه نیاز کشور تولید نشود نیز حمایت های تعرفه‌ای برای آن‌ها در نظر می گیریم تا این واحدها بتوانند با شرایط بهتری در راستای ساخت داخل فعالیت کنند.
مهدی پورقاضی،  فعال اقتصادی
حمایت‌ ناکافی از داخلی‌سازان
طبق ادعایی که فعالان بازار خودرو و همچنین مسئولان دارند، تولیدکنندگان خودرو در بحث قطعه سازی ۶۰ الی ۸۰ درصد قطعات خودرو را داخلی سازی کرده‌اند و تنها ۲۰ تا ۴۰ درصد آن باقی مانده است. این نمونه‌ای از موفقیت‌های تولیدکنندگان در موضوع داخلی‌سازی در صنعت خودرو است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این درصد تیراژ پایینی دارد و از سویی ممکن است که توجیه اقتصادی نداشته باشد. برخی از قطعات از تکنولوژی بالایی برخودردا است که ورود تکنولوژی آن به کشور ار سخت و دشواری خواهد بود. به ویژه در شرایط تحریمی که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها زیاد شده است.
برای واردات تکنولوژی باید سرمایه و آمادگی کافی وجود داشته باشد. از سویی همانطور که اشاره شد معمولا قسمتی که تیراژ تولید اجاره نمی‌دهد که تولید یک محصول توجیه اقتصادی داشته باشد، می توان با تعرفه این مشکل را حل کرد و هزینه تولید را به مصرف کننده انتقال داد. اما در بحث واردات تکنولوژی به این دلیل که تحریم وجود دارد و موانع زیاد است، داخلی‌سازی کار سختی خواهد بود. هرچند که غیرممکن نیست. مسئله دیگر عدم پایبندی به وعده‌ها در برابر تولید است. معمولا واحدهای تولیدی برخلاف ادعاها از شرایط راحتی برای اخذ تسهیلات بهره مند نیستند. به همین دلیل منابع بانکی به تولید هدایت نمی‌شود. بر همین اساس تضمینی به تسهیلات‌دهی به داخلی‌سازان نیست و معمولا امتیازاتی که به آنها داده می‌شود، کافی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.