چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ردپای دولتی در گرانی بازار زینک
ردپای دولتی در گرانی بازار زینک

کارگروه، وزارت صمت و گمرک پاسخگوی آشفتگی بازار باشند

ردپای دولتی در گرانی بازار زینک

این‌روزها عرضه زینک در بازار بسیار محدود شده و برای صنایع وابسته مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. این محصول به دلیل تصمیمات اشتباه در بازار گرانتر خرید و فروش می شود و صنعت چاپ به عنوان وابسته ترین صنعت به آن در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. با اتفاقات کنونی راهی جز تعطیلی صنعت چاپ باقی نمی‌ماند. الان با ۴۰-۵۰ درصد تعطیلی و کم شدن ساعت کاری، برخی هنوز ادامه می‌دهند و برخی به بن بست کامل رسیده‌اند اما اگر همین روند ادامه پیدا کند دیگر صاحب این شغل چیزی برای از دست دادن ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طی هفته‌های اخیر بسیاری از روزنامه‌های بزرگ و پرتیراژ کشور تعداد صفحات خود را کم کردند؛ اتفاقی که البته از سال گذشته و با کم‌یاب و حتی نایاب شدن کاغذ پدید آمد و دولت را وادار کرد فکری جدی برای کاغذ بکند و کارگروهی را تشکیل داد که اعضای آن متشکل از نمایندگانی از وزارت صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمرک، وزارت آموزش و پرورش، سازمان نظارت، سازمان تعزیرات و نمایندگان تشکل‌های صنعت چاپ، مطبوعات و ناشران بودند و ماه‌هاست در پی کاهش التهابی هستند که به جان بازار کاغذ و چاپ افتاده است؛ التهابی که به نظر می‌رسد به این زودی‌ها سر تمام شدن ندارد.

با اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بر اهمیت کاغذ و نشر تاکید کرده و در آخرین اظهارنظر رسمی خود آن را با کالاهایی اساسی مانند مواد غذایی و دارو مقایسه کرد و گفت: «اهمیت ضرورت این کالا به قدری است که حتی در شرایط جنگی هم به عنوان یک کالای اساسی و استراتژیک به شمار می‌آید.» و حسین انتظامی هم در نشست خبری خود با بیان اینکه «کارگروه ساماندهی کاغذ به توزیع کاغذ نظارت می‌کند»، یادآور شد «این نگرانی که کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شود و به دلیل عدم نظارت کافی با قیمت دیگری در بازار عرضه می‌شود، وجود دارد و قابل درک است. بر همین اساس نیز گروه سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ وارداتی تشکیل شده است.» اما همچنان التهاب بازار چاپ و کاغذ سر جای خود باقی است. احمد ابوالحسنی می‌گوید: «جالب است زینک وارد کشور شده اما آن را توزیع نمی‌کنند؛ این همه گفتیم علی‌الحساب به لیتوگرافان مقداری زینک بدهید و اتحادیه مسئولیتش را می‌پذیرد اما خیلی راحت می‌گویند نه. قیمت زینک در بازار آزاد ۳۵ هزار تومان بود اما با عدم توزیع و عدم مدیریت، به ۴۵ هزار تومان رسید. یعنی بودجه و ارز کشور خارج شده، جنس وارد شده اما نمی‌گذارند توزیع شود و قیمت زینک بالا رفته است.»

دولت با این اقدام اشتباه نظم بازار را به هم ریخت

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران

صنعت چاپ برای تامین کاغذ و زینک به عنوان دو کالای اساسی به دلیل عدم مدیریت و عدم دخالت صنف در برنامه‌‌ریزی‌ها ضربه خورده است. یمه پارسال مشکلی برای تامین و تهیه زینک نداشتیم و این کالا به وفور در بازار وجود داشت، اما وقتی بحث ارز دولتی برای زینک مطرح شد، تعدادی از تاجران برای واردات با ارز نیمایی اقدام نکردند و به مرور تعادل بازار بهم خورد. انتقاداتی در رابطه با بازار زینک وجود دارد و آن هم در رابطه با قیمت تعیین شده برای زینک دولتی است. مشخص نیست برای چه تعرفه زینک دولتی را ۳۰ تا ۳۵ درصد گرانتر کرده‌ اند و زینک با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود. دلیل اصلی بالا رفتن قیمت زینک در بازار ورود زینک به فهرست کالاهای اساسی بود. پیش از اختصاص ارز دولتی به زینک،‌ زینک با ارز نیمایی وارد می‌شد و هیچ مشکلی هم وجود نداشت‌، اما دولت با این اقدام اشتباه نظم بازار را به هم ریخت واکنون نیز کارگروه زینک با اشتباه طی کردن مسیر،‌ وضعیت بازار را نامتعادل کرده است. قیمت زینک در بازار جهانی در سه سال گذشته زیر ۲۰ درصد گران شده  پیش از این زینک با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین پنج تا شش هزار تومان و با چک شش ماهه عرضه می‌شد. اکنون زینک دولتی با نظارت دولت به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است،‌ در صورتی که باید زیر ۱۰ هزار تومان عرضه شود. این وسط چه اتفاقی افتاده است که زینک دچار این افزایش قیمت شده است،‌ نمی‌دانیم؟

طبق تعرفه گمرکی هر متر مربع زینک بین ۲٫۶ تا ۳ دلار وارد کشور می‌شده است،‌ اما اکنون زینک دولتی با ارز ۳٫۷ یورو و ۴ دلار وارد شده است،‌ این افزایش قیمت هیچ دلیل موجهی تاکنون نداشته است. اعتراض را به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با ارسال نامه‌ای رسمی اعلام شده است. دو هفته پیش احمدی مشاور وزیر، جلسه‌ای با اتحادیه داشت و وعده داد که به زودی جلسه‌ای با حضور وزیر برگزار می‌کند که علت این افزایش قیمت مشخص شود،‌ اما دوهفته گذشته و هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است. زینک دولتی ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از نرخ معمول وارد شده و تعرفه واردات زینک را ۳۰ تا ۳۵ درصد بالا برده‌اند. کارگروه مجوز واردات این زینک را داده است، وزارت صمت تأیید کرده و گمرک آن را وارد کرده است. این سه نهاد باید پاسخ دهند که چرا تعرفه را ۳۰ تا ۳۵ درصد بالا برده‌اند؛ در حالی که در واردات زینک با ارز نیمایی این تعرفه بالا نرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.