صفحه اصلی / استان ها / حذف پلاستیک از زندگی مردم نیاز به جایگزین دارد
حذف پلاستیک از زندگی مردم نیاز به جایگزین دارد

معاون محیط زیست فارس:

حذف پلاستیک از زندگی مردم نیاز به جایگزین دارد

کسب و کار نیوز: معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس گفت: تقریبا تمام شهرهای استان فارس محلی را برای دفع و دفن زباله دارند اما تنها سی و دو سایت، استاندارد بوده و دارای مجوز است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, لیلا تاجگردون با بیان اینکه اکثر سایت‌های دفع و دفن زباله در فارس فاقد استاندارد است، گفت: از بین ٨۶ سایت دفن زباله موجود در فارس، ٣٢ سایت دارای مجوز است؛ البته بازدید و پایش سایت‌ها به شکل مستمر انجام می‌شود.
او البته یادآور شد که برخی از شهرهای استان فارس دارای سایت دفن زباله مشترک است و تاکید کرد که تمام سایت‌های دفن زباله باید متناسب با استانداردها جانمایی، طراحی و استفاده شده و چارچوب اصولی در آنها رعایت شود.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، سایت دفن زباله برمشور را یکی از سایت‌های استاندارد کشور قلمداد و تاکید کرد که در این محل زباله به شکلی اصولی دفن می‌شود.
او خاطرنشان کرد که بالغ بر هشت درصد از کل زباله جمع‌آوری شده از کلانشهر شیراز در مبدا و قبل ورود به سایت برمشور، تفکیک می‌شود.
تاجگردون اضافه کرد: رویکرد امسال سازمان محیط زیست و به تبع آن اداره‌کل محیط زیست فارس بر محوریت نظارت بیشتر بر نحوه دفع پسماندهای بیمارستانی، عفونی، کشاورزی و …قرار داده شده است.
او با اشاره به تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر کاهش استفاده از پلاستیک توسط شهروندان، گفت: در فارس هم این هدف مد نظر قرار گرفته و از مصادیق آن اجرای پویش شهر بدون پلاستیک در شیراز است.
معاون حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: پویش شهر بدون پلاستیک از سال گذشته در شیراز اجرایی و متعاقب آن، مرام‌نامه‌ای بین دستگاه‌های اجرایی امضا شد.
تاجگردون اضافه کرد: در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری فارس نیز مصوبه‌ای مبنی بر ملکف شدن دستگاه‌ها برای کاهش استفاده از پلاستیک تصویب شد که در راستای همین مصوبه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت بحث حذف ظروف یکبار مصرف از فروشگاه‌های عرضه کننده غذای گرم را دنبال کرد.
او ادامه داد: لازمه تداوم تاثیرگذار پویش شهر بدون پلاستیک، مشخص کردن جایگزین مناسب برای پلاستیک است؛ محصولی که تمام ابعاد زندگی انسان را در برگرفته و هنوز هم جایگزین مناسبی برای آن نداریم.
معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس با تاکید بر این که حذف پلاستیک در کوتاه مدت ممکن نیست، گفت: پلاستیک‌هایی که برای کشت محصولات نیز استفاده می‌شود پس از برداشت محصول در همان موقعیت رها و به مروز زمان با جذب در خاک، موجب تجزیه خاک می‌شود و نهایتا بر سلامت انسان اثر می‌گذارد .
تاجگردون کاهش تولید پلاستیک و جایگزین آن با پلاستیک‌های تجزیه پذیر، آموزش و فرهنگسازی، تفکیک پلاستیک‌ها در مبدا، کاهش استفاده از آنها و عدم رهاسازی در طبیعت را راهکاری مناسب برای کاهش استفاده از پلاستیک برشمرد.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.