صفحه اصلی / سرخط خبرها / فقرمعیشیتی دامن گیر شده است
فقرمعیشیتی دامن گیر شده است

فتح الله بیات، رئيس اتحاديه كارگران قراردادي در گفتگو با «کسب و کار نیوز»

فقرمعیشیتی دامن گیر شده است

یک کارشناس بازار کار در گفتگو با «کسب و کار نیوز»گفت: در حال حاضر فقر معیشتی همه‌گیر شده و حقوق دستمزد کفاف ده روز از ماه را نمی‌دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی در گفتگو با «کسب و کار نیوز» گفت: وقتی سبد معیشت روی ۶ میلیون تومان نوسان پیدا می‌کند و قدرت خرید کارگری به زیر نصف می‌رسد، دیگر معضل معیشت معضل جامعهد است نه فقط جامعه کارگری. ۵۲ درصد بیمه شده‌ها حقوق‌بگیر هستند و حقوق آنها نیز زیر سه میلیون تومان است. دولت و حاکمیت باید با انجام کارهایی که سخت هم نیست و با کمک‌های غیرنقدی سبد معیشت کارگران را تقویت کند. در حال حاضر فقر معیشتی همه‌گیر شده و حقوق دستمزد کفاف ده روز از ماه را نمی‌دهد. آیا مسبب تورم فعلی جامعه کارگری و کارفرمایی است؟ دولتمردان و یا مدیران دولتی و از سویی مجلسی‌ها با مصوبات بدون کارشناسی عاقبت کارگر و تولید کننده را به این روز گرفتار می‌کنند. تعداد فقرا طی چند ماهه اخیر افزایش پیدا کرده و اکثرا از فقر معیشت ناله می‌کنند. برخی از طبقات مرفه نیز به طبقه متوسط و حتی پایین پیوسته‌اند. جدا از اینکه باید نرخ تورم پایین بیاید، لازم است کسانی که عامل افزایش نرخ دلار به بالای ۱۰ هزار تومان و افزایش چند میلیونی سکه هستند؛ مجازات شوند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: کسانی که به وجودآورنده فقرند باید در برابر چنین شرایطی پاسخ گو باشند. اولین قدم دولت کنترل و مهار نرخ تورم و مبارزه با گران‌فروشان و کسانی است که در جو التهابی بازار نقش دارند. دومین اقدام توزیع کالای غیرنقدی برای تقویت دستمزد است. اگر نمایندگان کارگری تصمیم به افزایش دستمزد بگیرند، در شرایط فعلی که بنگاه‌ها درگیر و گرفتارند، منطقی به نظر نمی‌رسد. امروز شرایط بحرانی است، درصد کمی از مردم از امکانان رفاهی بهره مند هستند. عدالت اقتصادی باید برقرار شود و دولت با کمک‌های حمایتی مانع از تشدید بحران شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.