صفحه اصلی / سرخط خبرها / شفافیت و اصلاح قوانین جلوی «رانت خواری» را می‌گیرد

امضاهای طلایی باعث جا به جایی ثروت می‌شود

شفافیت و اصلاح قوانین جلوی «رانت خواری» را می‌گیرد

کسب و کار نیوز- عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اصلاح قوانین درست و شفافیت می‌تواند جلوی رانت را بگیرد در غیر این صورت به جایی نمی‌رسیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خانه ملت ،سیدمحمدجواد ابطحی در  با اشاره به مفهوم رانت و اینکه چطور در جامعه شکل می‌گیرد، گفت:  رانت یعنی سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری برای کسب منافعی در جهت خود یا دیگری که این دیگری می‌تواند داماد، فامیل یا دوست و … باشد. رانت می‌تواند مرتبط با اطلاعات باشد که بیشتر رانت‌ها در این حوزه صورت می‌گیرد؛ مثلا فرد می‌داند که خیابانی عریض خواهد داشت و شهرداری به وی اطلاعات می‌دهد و هزینه متراژ املاک را به این طریق بالا می‌برد و باعث ثروت بادآورده می‌شود.

اصلاح قوانین درست و شفافیت می‌تواند جلوی رانت را بگیرد در غیر این صورت به جایی نمی‌رسیم

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه رانت‌های اطلاعاتی در خودرو و فروش نفت و مسائل دیگر نیز انجام می‌شود، افزود: گاهی اوقات مسئولی از یک موضوع اطلاعاتی دارد و آن را به برخی از دوستان و فامیل خود اطلاع می‌دهد و آنها نیز راه صد ساله را یک شبه طی می‌کنند.

امضاهای طلایی باعث جا به جا شدن ثروت می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه رانت در همه جا وجود دارد ادامه داد: گاهی اوقات نیز فردی مسئولیتی دارد و با امضاهای طلایی باعث می‌شود تا یک ثروتی جا به جا شود و کسی مقامی را کسب می‌کند به عنوان مثال فردی مدرک مشخصی ندارد و یا مدرک وابسته به آن کار نیست و یا تجربه عملی ندارد اما با یک حکم، پست مهمی را می‌گیرد.

درباره گزارش دادن رانت کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد

ابطحی ادامه داد: مثلا در جایی دیدم وزیری در یک روز برای یک خانمی ۸ حکم صادر کرده بود و پست‌هایی به وی داده بود و متاسفانه سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات ورود به این بحث نداشت؛ کمیسیون اصل ۹۰ تلاش بسیاری کرده و پرونده‌هایی درباره زمین‌خواری و کوه‌خواری داشت که از رانت شکل گرفته بود؛ کمیسیون اصل ۹۰ می‌تواند گزارشی ارائه دهد و قوه قضائیه نیز به این گزارش‌ها را رسیدگی کند اما کوتاهی در این موارد بسیار صورت گرفته است.

راهکار مبارزه با رانت، قانون نویسی درست است

وی با بیان اینکه راهکار مبارزه با رانت، قانون نویسی درست است، تصریح کرد: بحثی به نام تعارض منافع مطرح است که با نمایندگان به ویژه با ابوالفضل ابوترابی نماینده بسیار دلسوز، باسواد و فرهیخته نجف آباد، به عنوان نماینده‌ای که حق نمایندگی را ادا کرده است و وظیفه ذاتی یک نماینده را انجام می‌دهد، به دنبال طرح مدیریت تعارض منافع هستیم.

کوتاهی‌هایی درباره گزارش دادن رانت و رسیدگی به آن صورت می‌گیرد
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در بحث تعارض منافع به موضوعاتی رسیدگی می‌شود از جمله اینکه فردی دستی در بخش دولتی دارد و تصمیم گرفته می‌شود که فلان وسیله انحصاری وارد شود و بعد واردات را به شرکتی که متعلق به خودشان است، می‌دهند بنابراین هم تاثیرگذار هستند که آن محصول وارد بشود یا نشود و از طرفی نیز شرکتی دارند که واردات متعلق به خودشان می‌شود؛ چنین موضوعی تعارض منافع بوده و با وضع قانون صحیح این راه‌ها بسته می‌شود.

شفافیت می‌تواند جلوی رانت را بگیرد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: اینکه می‌گوییم دولت الکترونیکی شود و یا شهرداری‌ها اتوماسیون اداری داشته باشد و اگر می‌خواهند که طرح‌هایی داشته باشند، همه باید شفاف باشد و روی شبکه‌های خود بگذارند برای این است که افراد بدانند مثلا ۲۰ سال دیگر تهران چه تغییراتی از نظر عریض شدن و یا داشتن فضای سبز و … می‌کند و جلوی رانت‌ها را از این طریق می‌گیرد یعنی راه‌حل وجود دارد اما همه باید برای آن تلاش کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: با اصلاح قوانین و وضع قوانین درست می‌توان جلوی رانت‌خواری را گرفت بنابراین اگر از شفافیت حرف می‌زنیم و طبق ماده ۲۹ قانون برنامه این شفافیت اعلام شود، چنانچه بانک مرکزی یا مراکز دیگر آن را انجام ندهد پس دولت، مجلس و قوه قضائیه باید آن را اجبار کند به دلیل اینکه قانون است.

شبکه‌های مجازی افشای برخی از روابط پنهان را رو کرده است

وی گفت: افرادی که پاک هستند چوب افراد ناپاک را می‌خورند و مردم دیگر خوبی‌ها را نمی‌بینند و همه را بد می‌دانند و می‌گویند که همه فاسد هستند و هرچقدر که برخی تلاش کنند و زحمت بکشند اما مردم همه را به یک دید نگاه می‌کنند؛ رسانه‌ها می‌توانند در این شرایط نقش مهمی داشته باشند و البته شبکه‌های مجازی کمک بسیاری کرده است؛ البته باید جلوی آفت‌ها و آسیب‌های شبکه‌های مجازی را گرفت اما حُسن‌هایی مثل اطلاع‌رسانی‌های دقیق و افشای برخی از روابط پنهان و زد و بندها را دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، NGOها می‌توانند کمک کنند البته نباید دولتی باشند و متاسفانه در کشور ما برخی NGOها از سوی دولت کمک هزینه و دستمزد و امکانات دریافت می‌کنند و آنها مجیزگوی اینها می‌شوند چنانچه NGOها ‌سالم بودند و کیسه ندوخته بودند، بسیاری از مطالب گفته می‌شد

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.