صفحه اصلی / سرخط خبرها / حضور لودرها در ارگ بم تکذیب شد
حضور لودرها در ارگ بم تکذیب شد

حضور لودرها در ارگ بم تکذیب شد

کسب و کار نیوز: گزارش منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر حضور لودرها برای تخریب ارگ بم صحیح نیست و به لحاظ موقیعی امکان ورود لودر به این بنای جهانی وجود ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم افزود: مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده پایگاه میراث جهانی ارگ بم، اخیراً قراردادهایی از محل اعتبارات تخصیصی در ماده ۱۰ و ۱۲ با پیمانکاران دارای صلاحیت در رشته مرمت ابنیه تاریخی پس از طی تشریفات قانونی، برگزاری فراخوان عمومی و مناقصه منعقد شده است.
محسن موحدی افزود: کارگاه مرمت به صورت پیمانی در چهار نقطه از ارگ تاریخی بم از جمله مدرسه میرزا نعیم، کاروانسرای ارگ بم، اصطبل و مسجد ارگ تجهیز و فعالیت کارگاهی بر اساس شرح خدمات مشخص و مورد تایید مدیریت پایگاه میراث جهانی ارگ بم در راستای برنامه‌های مصوب آن پایگاه آغاز شده است.
وی بیان کرد: مجموعه عملیات مرمتی که در این قراردادها پیش بینی شده در واقع ادامه مرمت هایی است که سابقا توسط کادر امانی و استادکاران پایگاه انجام شده و هیچگونه تفاوتی در ماهیت آن وجود ندارد و صرفاً نحوه اجرای کار با توجه به الزام موافقت نامه اعتبار تخصیصی به صورت پیمانی است.
مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم ادامه داد: تمام مراحل مرمت و بازسازی ارگ بم مطابق قرارداد با نظارت مستقیم مدیریت پایگاه میراث جهانی ارگ بم انجام می شود و پیمانکار پروژه نیز ملزم به رعایت اصول علمی و فنی مرمت و دستورات ناظر پروژه است.
وی با اشاره به ادعای استفاده از لودر در عملیات مرمتی با تکذیب این موضوع گفت: اول اینکه امکان ورود دستگاه های مکانیکی نظیر لودر در ارگ تاریخی بم وجود ندارد و دوم اینکه هرگونه دستگاه و وسیله نقلیه ای بدون هماهنگی و اخذ مجوز از گیت ورودی ارگ امکان ورود به مجموعه را نداشته و اگر چنین اتفاقی رخ داده بود از چشم ناظران، کارشناسان و نگهبانان مستقر در ارگ که به طور مداوم از کارگاه های امانی و پیمانی مجموعه سرکشی می کنند دور نمی ماند.
موحدی ادامه داد: با توجه به آخرین گزارش مدیریت پایگاه میراث جهانی ارگ بم به عنوان ناظر مستقیم و مقیم پروژه ها تا این لحظه صرفاً آن بخش از دیوارهایی که دارای درصد آسیب دیدگی شدید بوده و امکان مرمت و نگهداری آنها وجود نداشت با رعایت اصول و ضوابط مرمتی و به صورت دستی با کارگر برچیده و پس از حمل دستی مرمتی به بیرون محوطه کارگاه آوار حاصله با تراکتور بیل دار بارگیری و به خارج از مجموعه حمل شده است.
وی تصریح کرد: بدیهی است در مجموعه ای نظیر ارگ بم که تعداد زیادی از کارشناسان و کارگران خبره و آشنا به کار، مدیریت پایگاه را در انجام وظایفش همراهی می کنند دور از ذهن و انتظار است چنین اتفاقی رخ داده باشد.
مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم تاکید کرد: اطمینان می دهد که تمام اعمال مرمتی اعم از پیمانی و امانی تحت نظر مدیریت پایگاه و کارشناسان آن انجام و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز حمایت و نظارت عالیه را در این موضوع حسب وظایف ذاتی خود انجام خواهد داد.
در روزهای اخیر مطلبی با عنوان ” لودرها در ارگ بم و مدیران در فضای رسانه ای استان منتشر شد که از حضور لودرها و تخریب بخشی از دیوار ارگ بم خبر داده بود.
ارگ بم با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال و به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع، در نزدیکی شهر بم و در جنوب شرقی ایران و در حاشیه کویر لوت واقع شده که در سال ۱۳۴۵، با شماره ۵۱۹ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر سال ۸۲ و چند ماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
زلزله صبحگاه پنجم دیماه ۸۲ به این بنا خسارت کلی وارد کرد، و طی ۱۵ سال گذشته بخش بزرگی از آن مرمت شده است که گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور از ارگ بم بازدید می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

۱۰هزار راننده تاکسی بیمه تامین اجتماعی ندارند/ توضیح درباره افزایش کرایه‌ها در سال جدید

به گزارش کسب و کار نیوز ، شادی مالکی در مورد گلایه برخی شهروندان نسبت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.