صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی شد
افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی شد

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران:

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی شد

کسب و کار نیوز- مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۵ میلیون تن گندم در کشور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به نزدیک شدن پایان فصل خرید، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زارعی جاری منتفی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مرتضی سعادتی کیا  درباره احتمال افزایش قیمت گندم گفت: به دلیل انتشار مطالبی مبنی بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، برخی کشاورزان گندم‌های تولیدی خود را نگه داشتند یا اینکه با تأخیر به مراکز خرید تحویل دادند.

بیشتر بخوانیدخبر خوش برای گندمکاران؛ پول خرید تضمینی گندم نقد پرداخت می‌شود
وی اظهار کرد: آنچه به نظر می‌رسد افزایش قیمت گندم برای سال زراعی جاری اعمال نمی‌شود بنابراین انتظار می‌رود شورای اقتصاد افزایش قیمت گندم را مطابق قانون تا پایان شهریور اعمال و نرخ‌های جدید را برای سال زراعی آتی اعلام کند تا کشاورزان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

خرید گندم از مرز ۵ میلیون تن گذشت

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون پنج میلیون و ۱۰ هزارتن گندم به ارزش هشت هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان توسط مراکز خرید دولت خریداری شده است که از این میزان چهار میلیون و ۸۵۷ هزارتن اطلاعات خرید به بانک کشاورزی ارسال شده است.

وی گفت: پرونده‌های خرید گندم که تا ۱۶ تیر امسال در سامانه خرید بانک کشاورزی ثبت شده به مبلغ هفت هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده است.

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در سراسر کشور در حال انجام است اظهار داشت: خوزستان با یک میلیون و ۳۰۰هزارتن، فارس ۵۶۲ هزارتن، گلستان ۵۶۴ هزارتن، خراسان رضوی ۳۷۰ هزارتن و کرمانشاه ۳۴۰ هزارتن رتبه‌های اول تا پنجم خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

سعادتی کیا اضافه کرد: خرید تضمینی گندم براساس جدول پاکی شامل افت مفید، افت غیرمفید و سن زدگی خریداری می‌شود بنابراین طبق مصوبه شورای اقتصاد هرکیلوگرم گندم معمولی با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید هزار و ۷۰۰ تومان و گندم دوروم یک هزار و ۷۷۰ تومان باید خریداری شود که طبق جدول پاکی به طور متوسط هر کیلوگرم گندم نان با قیمت متوسط هزار و ۷۳۶ تومان خریداری می‌شود.

۹۳ هزارتن گندم دوروم خریداری شد

مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۹۳ هزارتن گندم دوروم از کشاورزان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه عاملیت پرداخت پول گندمکاران با بانک کشاورزی است افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۹۱۷ مرکز خرید فرایند خرید تضمینی گندم را برعهده داشتند.

خرید تضمینی گندم امسال از اواخر اسفند از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد و تا اواخر مهر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

در سال زراعی ۹۶-۹۷ نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب ۱۳۰۰  تومان و گندم دوروم هزار و ۳۳۰ تومان خریداری شده بود.

وقوع سیل در ابتدای سال جاری تا ۲۵ فروردین بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها مربوط به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی گندم و سه هزار میلیارد تومان خسارت به کشت و صنعت استان خوزستان بوده است.

طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی هر سال باید در اواخر مرداد نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده گندم توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارائه و تا پایان شهریور نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.