صفحه اصلی / اسلایدر / مافیا در بازار لوازم خانگی
مافیا در بازار لوازم خانگی

دلالان در سایه بی نظارتی هر طور که بخواهند قیمت‌ها را بالا و پایین کنند

مافیا در بازار لوازم خانگی

متاسفانه حاشیه سود به وجود آمده از کارخانه تا بازار لوازم خانگی موجب شده که دلالان هر طور که می خواهند قیمت‌ها را بالا و پایین کنند که در این شرایط هم تولیدکننده متضرر خواهد شد و هم خریدار واقعی کالا را با چند برابر قیمت خواهد خرید. فعالان بازار بر این باورند که امروز تولید کنندگان ما در شرایطی هستند که تقاضا و نقدینگی برای آن‌ها مهم است و افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت تولیدکنندگان نیست. این در حالی است که حضور دلالان در بازار لوازم خانگی گرانی این محصولات را رقم زد چراکه سوداگران با هدف کسب سود، لوازم خانگی را خریداری کرده و به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه کردند در واقع دلالان با کنترل عرضه و تقاضا قیمت لوازم خانگی را افزایش دادند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در این رابطه سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از احتمال بازگشت آنچه او مافیای واردات لوازم خانگی می‌خواند، خبر داد و گفت که در روزهای آینده اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع را به اطلاع عموم خواهد رساند. محمدرضا غزنوی با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی در یک سال اخیر، اظهار کرد: امروزه نشانه‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد مافیای واردات بعد از چند سالی که در پوشش تولیدکننده واردات خود را انجام می‌دادند، دوباره می‌خواهند به صورت رسمی فعالیت کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر برخی واردکنندگان با استفاده از خلاء‌های قانونی و در قالب واردات قطعات، مواد اولیه و کالاهای نیمه منفصله؛ کالای نهایی را به کشور وارد می‌کردند. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه واردکنندگان حاضر نیستند بازار بزرگ لوازم خانگی را ترک کنند، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه برندهای کره‌ای و یک برند اروپایی در اولین فرصت با استفاده از تحریم‌ها کشور ما را ترک کردند، واردکنندگان به دنبال این هستند که واردات را آزاد کنند و کالای نهایی را در بازار ایران عرضه کنند. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی برندهای خارجی را رصد می‌کنند، اظهار کرد که در روزهای آینده اطلاعات تکمیلی درباره “حضور مافیای لوازم خانگی” را به اطلاع عموم خواهد رساند.

لوازم خانگی از امتیاز “جوینت ونچر” بی بهره است

محمدرضا منصوری، نماینده مجلس

قدرت و ظرفیت تولید کشور بالاست و تولیدکنندگان می‌توانند نیاز کشور را تامین کنند اما در حال حاضر کارخانه‌ها به دلیل نبود مواد اولیه از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند. تولید داخلی لوازم خانگی باید در اولویت امور قرار بگیرد چراکه تامین این اندازه از نیاز بازار از طریق واردات تولیدکننده داخلی از میدان خارج می کند. لوازم خانگی به دلایل بسیار از سال گذشته تا به امروز دستخوش اتفاقات و نابسامانی های بسیاری شده و اگر نتوانیم نظارت را بر بازار ادامه دهیم باید تولیدکننده داخلی از بازار لوازم خانگی خداحافظی کند. تهیه و تامین مواد اولیه باید در دستور کار قرار بگیرد و برنامه ریزی برای خروج دلالان داشته باشیم. این اتفاق معنایی ندارد که دلال و مافیا در بازارها فعالیت آزادانه داشته باشند و بازار از دستان تولید داخلی خارج شود.

اما در عین حال باید همکاری مشترک با برندهای خارجی را داشته باشیم. اینکه تولیدکننده خارجی دانش خود را در اختیار ایران بگذارد و تولید مشترک کلید بخورد اتفاق بسیار خوبی است. بنابراین تنها راه نجات صنعت کشور جلوگیری از فعالیت مافیای واردات و استفاده از جوینت ونچر است. با تحقق این امر می‌توان از تجربه برندهای برتر دنیا استفاده کرد و تولیدات داخلی را ارتقا داد.

در عین حال عرضه محدود لوازم خانگی در نیمه نخست سال گذشته نشان دهنده شیطنت برخی تولیدکنندگان است که به نظر می‌رسد این افراد در تلاش بودند تا با کاهش عرضه، قیمت محصولات را تا حدودی افزایش دهند. این حرکات نباید در بازار لوازم خانگی دیده شود. باید با این تخلفات برخورد جدی و درخور شود تا تکرار آن موجب به هم ریختگی مجدد بازار نشود. تولید داخلی اهمیت زیادی برای کشور دارد و رابطه آن با رشد اقتصادی ثابت شده است. نباید اجازه دارد واردات بیش از اندازه در حالی که تولید داخلی ظرفیت تامین نیاز داخل را دارد، در روند تولید اختلال ایجاد کند. با رونق تولید داخلی به امتیازات بسیاری از جمله صادرات و ارزآوری دست پیدا خواهیم کرد که ضرورت دارد به این مهم توجه شود. در حال حاضر لوازم خانگی و به ویژه یخچال‌سازی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حال تولید است. صنعتی که دولتی باشد از بین می‌رود زیرا مدیران دولتی بدون توجه به درآمد و نیاز واقعی واحد تولیدی، تسهیلات بسیاری دریافت می‌کنند و پس از بدهکار کردن مجموعه، نه تنها توانایی بازپرداخت این تسهیلات را ندارند بلکه هزینه های زیادی روی دست تولید باقی می گذارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.