صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تعلل در قانون گذاری برای بلاک چین
تعلل در قانون گذاری برای بلاک چین

پولشویی مقاومت در برابر استفاده از بلاک چین را افزایش داده است

تعلل در قانون گذاری برای بلاک چین

فناوری ها و تکنولوژی های ارزهای رمزنگاری شده به ویژه بلاک چین در حقیقت ارائه ابزارهایی است که به طور مستقیم تجربه های جدیدی برای افراد مختلف ایجاد کرده و موجب آسایش بیشتر در زندگی جوامع مختلف شده است. در ایران اما اجرایی شدن بلاک چین و ارزهای دیجیتال با تعلل و موضع گیری های بسیاری روبرو شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی موافق و برخی مخالف اجرای این فناوری ها هستند. رضا قربانی، کارشناس در این رابطه می گوید: یادمان نرود که فناوری با روش «بشود و بگردد» قابل کنترل نیست و چنین دستوراتی فقط فعالان قانونی را محدود و شرایط را برای فعالان زیرزمینی تسهیل می‌کند. در برابر فناوری نمی‌توان با نامه‌های اداری موضع گرفت و دستور داد که کسی از فناوری استفاده نکند. همیشه بخش کوچکی از جامعه در هر شرایطی از تاریکخانه‌ها عبور می‌کنند و آنها نه به این نامه‌ها توجه می‌کنند و نه اصلا کاری به آنها دارند. رگولاتوری برای کسانی است که می‌خواهند در فضای قانونی و رگوله شده فعالیت کنند. تعلل در رگولاتوری صرفا زمینه را برای افرادی که زیرزمینی فعالیت می‌کنند فراهم می‌کند. یادمان نرود رگولاتوری به معنای بگیر و ببند نیست. رگولاتور خوب شرایطی را فراهم می‌کند که فعالین قانونی در چارچوب‌های قانونی فعالیت کنند. بیان جملات کلی در رد فناوری صرفا رگولاتور را به حاشیه می‌برد و عرصه را برای فعالین زیرزمینی فراهم می‌کند؛ مسیری که بارها تکرار کرده‌ایم.

به گفته وی، چه اشکالی داشت اگر از پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده می‌شد؟ آیا تا امروز جز این بوده که بگیر و ببند فایده نداشته و همه کسانی که مرتکب تخلف شده‌اند از طریق همین ابزارهای سنتی کارشان را انجام داده‌اند؟ هنوز یادمان نرفته ماجرای صرافی مجوزدار بانک مرکزی را که کلاه یک فعال اقتصادی را از طریق سامانه نیما برداشت. وقتی چنین کلاه گشادی سر یک فعال اقتصادی می‌رود و بانک مرکزی پاسخگوی مجوزی که داده نیست چرا عرصه را برای فعالیت آنهایی که می‌خواهند کمک کنند باز نمی‌کنیم؟

قربانی معتقد است که اکنون فعالیت ارزی به یک نقطه شکست تبدیل شده و بانک مرکزی و دولت سرسختانه از فناوری استفاده نمی‌کنند و بهانه‌هایی مانند امنیت ملی باعث شده که استعدادها و پتانسیل‌ها را کنار بگذاریم و به روش‌های اشتباه قبلی ادامه دهیم. برخی معتقد هستند که ریشه بسیاری از مشکلات فعلی جهان خلق بی‌حساب و کتاب پول است. امروز دیگر کسی نیست که نداند خلق پول در سال‌های گذشته و افزایش نقدینگی در کشور ریشه بسیاری از مشکلات مانند گرانی بوده است. عده‌ای گرانی را هدف می‌گیرند ولی اقتصاددان‌ها مدام می‌گویند که گرانی نتیجه منطقی تورم و تورم نتیجه طبیعی افزایش نقدینگی بدون پشتوانه است. پشتوانه لزوما طلا یا حتی ارز کشورهای دیگر نیست. در جایی مانند آمریکا پشتوانه دلار اقتصاد این کشور است. در زمینه کریپتوکارنسی‌ها برخی عامدانه از لفظ «بدون پشتوانه» استفاده می‌کنند و این در حالی است که هیچ پولی در دنیا پشتوانه ندارد.

فرامرز عندلیب، کارشناس بلاک چین

پولشویی داریم، بلاک چین اجرایی نمی شود

حجم پولشویی در ارزهای رمزنگاری شده در مقایسه با پول های رایج فعلی یا سنتی بسیار کمتر است و از این رو ضرورت اجرایی شدن آن وجود دارد. پولشویی و تخلفات مالی در حوزه بلاک چین و به صورت کوچکتر در حوزه ارزهای دیجیتال و رمزارزها کاهش پیدا می کند و اینکه تا به امروز چرا قانون و مقررات مخصوص به این فناوری نوشته و اجرایی نشده است جای تعجب دارد. بسیاری از مقاومت هایی که وجود دارد به دلیل پولشویی هایی است که در بدنه اقتصاد کشور انجام می شود و همین امر موجب تعلل در وضع قوانین و به رسمیت شناخته شدن بلاک چین و ارز دیجیتال شده است. در اینجا با دو مورد روبرو هستیم. یک اینکه آیا قصد واقعی برای استفاده از این فناروی ها در کشور وجود دارد و دوم اینکه به طور کلی موضوع استنفاده از این فناوری ها وجود ندارد.

بنابراین اگر روزی قرار است از این نوع ارزها استفاده شود، دانستن الزامات بین‌المللی به جهت حفظ منافع ملی از یکسو و سلامت و ثبات نظام مالی مفید است. اما اگر قرار نیست به طور کلی از این فناروی ها استفاده ای شود باید قوانینی برای مقابله با افرادی که به‌صورت غیر‌قانونی به این امر مشغول هستند وجود داشته باشد. در هر دو مورد رغبتی برای اعلام موضع وجود ندارد و همین امر فعالیت در این بخش را گسترش داده و این در حالی است که از طرفی دیگر مقابله ها نیز آغاز شده است. تعللی که در اعلام قانونی بودن و غیرقانونی بودن استفاده از این فناوری ها وجود دارد قابل درک نبوده و باید اشاره شود که این حوزه نیازمند قوانین و مقررات مختص خود است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.