صفحه اصلی / سرخط خبرها / ربیعی: از شوک اولیه تحریم خارج شدیم
ربیعی: از شوک اولیه تحریم خارج شدیم

ربیعی: از شوک اولیه تحریم خارج شدیم

کسب و کار نیوز- سخنگوی دولت گفت:از شوک او‌لیه تحریم عبور کردیم و شرایط خوبی را می‌بینم و تورم ماهیانه به رقم خوبی رسیده است، آرامش نسبی در بازار حاکم شده و تورم شیب کاهنده گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: اصلاح ساختار مالیاتی و نظام تأمین اجتماعی در جلسه اخیر سران قوا مطرح شد و‌ باید به سمتی برویم که خدمات عمومی بیشتری به نیازمندان ارائه دهیم.

وی افزود: تقسیمات استانی در استان‌های خوزستان، فارس، اردبیل و همدان در دولت در دستور کار قرار گرفته ودر برخی استان‌ها تاکنون ارتقاهایی داشتیم.

سخنگوی دولت گفت: لایحه مدیریت تعارض منافع بسیار مهم است و‌ دولت زمینه‌های اجرایی آن را دنبال می‌کند و رسانه‌ها نیز این موضع را با جدیت دنبال کنند.

ربیعی تصریح کرد: برای رونق شهرک‌های صنعتی برنامه داریم. در لایحه اصلاح و دائمی‌شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده سهمی را برای شهرک‌های صنعتی پیش‌بینی کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر دولت تلاش خواهد کرد تا در شرایط تحریم بابک‌ زنجانی‌های دیگری بوجود نیاید? گفت:‌ من هم با شما هم‌عقیده هستم و معتقدم تحریم‌ها شرایط بدی را به‌وجود آورده است، واقعا دلیل تورم در ۱۸ ماه اخیر ناشی از جنگ اقتصادی دولت آمریکا بوده است، این تحریم‌ها با تحریم‌های گذشته اصلا قابل مقایسه نیست. از شوک او‌لیه تحریم عبور کردیم و شرایط خوبی را می‌بینم و تورم ماهیانه به رقم خوبی رسیده است، آرامش نسبی در بازار حاکم شده و تورم شیب کاهنده گرفته است. همه با هم باید به ایجاد فضای آرام و امنیت روانی داخلی کمک کنند تا ثبات در بازارها ایجاد شود.

ربیعی گفت: علاوه بر پایین‌آمدن نرخ تورم، نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات روز گذشته قاضی دادگاه محمدعلی نجفی که گفته بود برخی دستگاه‌های اجرایی در این پرونده دخالت کردند گفت: به تفکیک قوا معتقد هستیم. به اینکه دولت در امر قضا دخالتی نکند اعتقاد داریم، هیچ یک از ارکان دولت در این زمینه دخالت و‌ فعالیتی نداشتند، اگر دستگاهی بوده اعلام کنند. من تکذیب می‌کنم، بسیار بعید می‌دانم از سمت دولت فشاری آمده باشد چون موضوع حقوق انسانی مطرح است و باید دستگاه عدالت کار خود را انجام دهد.

وی در بخش دیگر از اظهارات خود گفت: درست است که آمریکایی‌ها تجارب تحریم‌های قبلی را داشتند که ما را تحریم کنند اما ما هم تجارب تحریم دور قبل را در عدم شکل‌گیری باندهایی که بخواهند از پول مردم جیب خودشان را پر کنند تدابیر بسیاری اندیشیده شده است.

ربیعی افزود: به خصوص این اتفاقات در حوزه نفت رخ می‌داد و من اطلاعات دقیق دارم که با همکاری‌هایی که بین دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و وزارت نفت صورت می‌گیرد، قطعاً شرایطی که بتوانند مانند گذشته از تحریم سو استفاده کنند، دیگر به وجود نخواهد آمد و تمام تلاش آقای زنگنه هم در این جهت دنبال می‌شود.

ربیعی درباره وضعیت قیمت‌ حامل‌های انرژی در اصلاح ساختار بودجه نیز گفت: ۴ ماه است که کارشناسان در این زمینه کار می‌کنند. این سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی، جزئی از کل است، اصلاح ساختار بودجه ۴ محور کلی دارد، در درآمدزایی پایدار اصلاح ساختار بودجه، اصلاح یارانه پنهان انرژی است. در این زمینه باید به سمت عدالت برویم.

وی درباره اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت نتوانست با قشر نخبگان ارتباط درستی برای فائق آمدن بر مشکلات برقرار کند، نیز گفت: سامان سیاسی‌مان در نهادهای میانجی ضعیف است، فرمایش ایشان درست است. درست است مشکلات مادی باعث کاهش اعتماد می‌شود اما نوع بازتاب اخبار بدون تحلیل و تفسیر، سرمایه اجتماعی را دچار مشکل می‌کند و بر همین اساس برخی فکر می‌کنند با فرود دولت به فراز می‌آیند اما این‌گونه نیست. تاکید می‌کنم دل‌نگرانی آقای جهانگیری دل‌نگرانی درستی است.

ربیعی همچنین درباره توقف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق گفت: اقدامات حقوقی لازم را برای نفتکش توقیف شده ایرانی توسط نیروهای نظامی انگلیس را پیگیری می‌کنیم؛ اساساً دادگاه جبل الطارق و اقداماتی که صورت می‌گیرد تحت تاثیر سیاست‌های دولت انگلیس بوده و واقعی نیست و خوشبختانه خود دادگاه نیز اسناد محکمی را نتوانستند به دست بیاورند و خدمه کشتی را آزاد کرده‌اند.

سخنگوی دولت گفت: البته از شواهد امر و مجموعه اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران که به عمل آورده است و همچنین اظهارات اخیرانگلیسی ها می‌توان پیش بینی کرد که آنها منصرف خواهند شد چون مقصد این کشتی جایی نیست که انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز دیدگاه و واکنش یکسانی در زمینه توقف این نفتکش، با انگلیسی‌ها ندارد و انگلیسی‌ها در این موضوع تنها مانده اند. آنها اعلام کرده اند می‌خواهند ناو به منطقه بفرستند، اما توصیه ما این است که به جای اعزام ناو، بگذارند امنیت منطقه و آبراه‌های کشتیرانی منطقه توسط کشورهای منطقه به شکل بهتری تامین شود.

سخنگوی دولت درباره رفتارهای رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران تصریح کرد: ترامپ امروز از ۱۲ شرط خود برای مذاکره با ایران عدول کرده است، و فقط بیان می‌کند ایران نباید سلاح کشتار جمعی تولید کند که ما نیز این موضوع را بارها عنوان کرده‌ایم که تولید، نگهداری و استفاده از این سلاح‌ها از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پیش تر پاسخ داده بود که آنها با این مواردی که می‌گویند به دنبال بهانه جویی هستند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت فریبا عادلخواه که گفته می‌شود تبعه ایران و فرانسه است گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم، خبر را شنیدم و نمی‌دانم چه کسی و به چه دلیلی وی را بازداشت کرده است.

وی در خصوص مبادله جیسون رضاییان و ارتباط آن به برجام گفت: قصد ورود به این موضوع را ندارم. رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در این باره موضع گرفتند. یک سریال را در حد یک سریال باید بررسی کرد. فقط در این حد بگویم که زمانی که بحث زندانیان در مکاتبات برجام مطرح می‌شود، اصلا رضاییان دستگیر نشده بود.

سخنگوی دولت افزود: ژانرهایی که اطلاعاتی است معمولاً علیه یک کشور خارجی است، اما اگر خیلی این ژانرها عمیق می‌شود یک گروه در داخل هستند که علیه ناسالم‌ها کار می‌کنند ولی کل سیستم را سالم نشان می‌دهند و همیشه این وجود دارد. البته مسائلی که به امنیت ملی مربوط است باید درباره آنها خوانشی صورت بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.