صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تحریم‌ها مانع همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه امیرکبیر نشده است
تحریم‌ها مانع همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه امیرکبیر نشده است

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت

تحریم‌ها مانع همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه امیرکبیر نشده است

کسب و کار نیوز- رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: تحریم‌ها مانع اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی این دانشگاه با دانشگاه‌های خارجی نشده و ارتباطات همچنان ادامه دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به اینکه قراردادهای جدیدی بعد از تحریم‌ها با دانشگاه‌های خارجی منعقد شده است، در پاسخ به این سوال که بعد از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تفاهم نامه‌های علمی دانشگاه امیرکبیر با دانشگاه‌های بین المللی در چه وضعیتی قرار دارد، افزود: بخش‌های علمی مثل بخش‌های صنعتی و اقتصادی چندان صدمه‌ای ندیده است.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها در حوزه علمی به هر حال اثراتی بر تعاملات داشته و بعضی از دانشگاه‌ها احتیاط می‌کنند. اما دانشگاه امیرکبیر با دانشگاه‌هایی که قبلاً قرارداد بسته است مشکلی ندارد و همکاری‌ها ادامه دارد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه در این ارتباطات مشکلاتی به خاطر نوسانات نرخ ارز پیش آمده است، ادامه داد: بحث نرخ ارز هم چندان مرتبط با تعامل بین دو دانشگاه نبود اما در کیفیت همکاری‌ها اثر گذاشت. فرض کنید ما یک قرار داد مشترکی با دانشگاه خارجی برای برگزاری دوره‌های مشترک یا تبادل دانشجو بسته بودیم که به عنوان مثال قرار بود نصف دوره در ایران و نصف دوره هم در آن دانشگاه برگزار شود. بنابراین دانشجویان باید بخشی از شهریه را به صورت دلاری پرداخت می‌کردند که افزایش نرخ ارز دانشجویان را دچار مشکل کرد.

معتمدی یادآورشد: با این وجود هنوز رفت و آمدها بین دانشگاه‌های خارجی و دانشگاه امیرکبیر ادامه دارد و حتی قراردادهای جدید هم با دانشگاه‌های خارجی بسته شده است.

دانشگاه امیرکبیر قراردادی با شرکت فرانسوی نداشت

معتمدی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد انتشار خبری به نقل از او در مورد لغو قرار داد شرکت‌های خودروسازی فرانسوی با دانشگاه امیرکبیر هم، با بیان اینکه در آن خبر مطلب من درست انعکاس داده نشده است، گفت: مسئله این بود که شرکت ایران خودرو در نظر داشت یک «پلتفرم» ملی طراحی کند که در این امر ۶ شرکت خارجی مشارکت داشتند و متولی کار هم شرکت ایران خودرو بود و دو دانشگاه هم از داخل کشور یعنی دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف حضور داشتند تا بتوانند انتقال تکنولوژی بکنند.

وی اضافه کرد: این قرار داد حدود دو سال پیش و پس از فضای باز ایجاد شده بعد از برجام منعقد شد و قرارداد بزرگی هم بود.

وی افزود: در این قرار داد از شرکت‌های فرانسوی هم حضور داشتند که بعد از وضع تحریم‌های جدید و رفتن برخی شرکت‌ها قرارداد دچار مشکل و متوقف شد و فعلاً منتفی شده است. بنابراین ما هم که جزئی از آن قرار داد بودیم نتوانستیم کار خود را ادامه بدهیم. نکته‌ای که من در آن مصاحبه گفتم این بود نه اینکه که «قرارداد دانشگاه امیرکبیر با این شرکت‌ها لغو شده است چرا که ما مستقیماً با این شرکت‌ها قراردادی نداشتیم.

وی در توضیح این قرارداد هم بیان داشت: این قرار داد «پلتفرم» ملی شامل شاسی و موتور که می‌تواند روی اتاق‌های مختلفی نصب شود، بود. درواقع ممکن بود زیر ساخت چهار، پنج نوع خودرو مختلف باشد. معمولاً شرکت‌ها این کار را می‌کنند که یک «پلتفرم» طراحی می‌کنند و هفت، هشت نوع خودرو با آن «پلتفرم» طراحی می‌شود. بنابراین این قرارداد هم اقدام زیربنایی بود که ایران خودرو انجام داده بود و طرح خوبی بود که با تحریم‌ها دچار مشکل شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.