قاچاق تجهیزات ماینینگ

خرید و فروش دستگاههای قاچاق استخراج ارز ادامه دارد

قاچاق تجهیزات ماینینگ

بازار خرید و فروش دستگاههای استخراج ارز دیجیتال در فضای مجازی بسیار داغ است و با گشتی در سایت دیوار متوجه می شویم که این بازار چرخه میلیاردی را دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه سیدمهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان این‌که دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین قوانین مرتبط با تعرفه واردات دستگاه‌های ماینر و استخراج ارزهای دیجیتال اقدام کند، گفت: اتحادیه فناوران رایانه از سال ۱۳۹۶ در نامه‌های جداگانه‎ای به بانک مرکزی و اتاق اصناف تهران خواستار ساماندهی و قانونمند کردن روند اجرایی این فعالیت در کشور شد. اما متأسفانه مسؤولان طبق روال معمول، هیچگاه با تکنولوژی‌های روز دنیا همگام نیستند و در خصوص قوانین مرتبط با آن به موقع اقدام نمی‌کنند. این موضوع موجب شده اکنون نیز در زمینه قاچاق تجهیزات ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال دچار چالش‌های جدی شویم.

وی افزود: سال گذشته در نامه‎ای به اتاق اصناف تهران درخواست کردیم تا جهت ساماندهی بازار خرید و فروش، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات ماینر در کشور، این رسته زیر نظر اتحادیه فناوران رایانه قرار گیرد تا واردکنندگان رسمی و خریداران در صورت مواجه با مشکل بتوانند مسائل خود را پیگیری کنند. اما کماکان کد تعرفه‌ای در رابطه با تجهیزات ماینینگ در گمرک یا سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد نشده و کالاهای مذکور عمدتاً به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران عنوان کرد: در حال حاضر تنها پنج درصد از دستگاه‌های ماینر آن هم به اسم سرور به صورت قانونی وارد کشور می‌شود و ماباقی به صورت قاچاق بوده که با توجه به حجم بالای آن سود بسیار زیادی به جیب قاچاقچیان می‌رود. در حالی‌که همکاران ما در این میان فقط بابت فروش کالا مبلغ ناچیزی سود عایدشان می‌شود. میرمهدی با بیان اینکه قاچاق کالا باعث کاهش درآمد دولت می‌شود، گفت: هنگامی که کالایی از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود، نه تعرفه گمرکی به آن تعلق می‌گیرد و نه مالیات و نه مالیات بر ارزش افزوده. به همین دلیل نبود متولی مشخص و قانون‌گذاری نکردن به‌موقع در این صنعت باعث شده در حال حاضر دولت هیچ سودی از این بازار به دست نیاورد. ضمن اینکه هیچ آماری از تعداد فعالان این حوزه نیز وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر فروشگاه‌های مجازی و سنتی بسیاری اقدام به تبلیغ و فروش دستگاه‌های ماینر کرده‏‌اند و مصرف‎کنندگان بدون اینکه اطلاعات چندانی در خصوص استخراج ارز دیجیتال داشته باشند، به خیال اینکه با خرید این دستگاه‌ها خیلی سریع پولدار خواهند شد، اقدام به خرید دو یا سه دستگاه ماینر می‌کنند و پس از مدت زمان کوتاهی مجبورند آن را زیر قیمت بفروشند. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه در حال حاضر اظهارنظرهای متفاوتی در مورد استفاده از دستگاه‌های ماینر و استخراج ارز دیجیتال وجود دارد، گفت: دولت موظف است هرچه سریع‌تر تکلیف ممنوع یا آزاد بودن استفاده از دستگاه‌ها ماینر را مشخص کند. زیرا اکنون ارگان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی بسیاری درگیر این موضوع هستند و هر روز شاهد یک اظهارنظر جدید و گاهی عجیب در این رابطه هستیم. میرمهدی تاکید کرد: قطعاً اگر این صنعت قرار است قانونی باشد، باید نحوه مجوزدهی و فعالیت آن نیز مشخص شود، همچنین در صورت ممنوع بودن نیز باید تکلیف آن مشخص شود. به طور مثال برخی اظهار کرده‎اند که می‌توانند دستگاه‌های ماینر را در کشور تولید کنند. در صورتیکه دستگاه‌های ماینر فعلی که در بازار موجود است، اروپایی بوده که به دلیل مصرف برق بسیار بالای آن از رده خارج شده‎اند و اکنون این دستگاه از کشور چین وارد ایران می‌شوند. وی اضافه کرد: از آنجایی که اغلب تجهیزات ماینینگ به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، دارای خدمات پس از فروش و گارانتی نیستند. بنابراین با توجه به شرایط فعلی لازم است که مسؤولان دولتی در رابطه با ارائه مجوز و ساماندهی بازار فروش دستگاه‌های ماینر و استخراج ارز دیجیتال به یک اتفاق نظر برسند و تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

نبود قانون و مقررات کافی برای برخورد با خریداران و فروشندگان

امید علی نژاد، کارشناس فضای مجازی

از آنجایی که دستگاه های استخراج ارز دیجیتال به شبکه برق کشور آسیب وارد می کنند باید بر ورود این دستگاهها حساسیت بیشتری به خرج داد. برای استخراج این ارزها مزارع مخصوص با شبکه برق ویژه این کار تدارک دیده می شود. در چین که امروز مهد استخراج بیت کوین نام گرفته مزارع بسیاری در کنار نیروگاه های برق فشار قوی راه اندازی شده تا عملیات استخراج این ارزها انجام شود.

متاسفانه عدم نظارت بر این حوزه و نبود قانون و مقررات کافی برای برخورد با خریداران و فروشندگان دستگاه ها در فضای مجازی موجب شکل گرفتن و انتشار آگهی های خرید و فروش این دستگاه ها در سایت ها بخصوص سایت دیوار شده است و چرخه مالی بسیار کلانی را رقم زده است. اکثر این دستگاه های به صورت قاچاق وارد کشور می شود و نظارتی نیز بر این روند وجود ندارد.

متاسفانه با وجودی که گمرک ایران ورود تجهیزات استخراج این نوع ارز را به کشور ممنوع کرده  اماحجم زیادی از این دستگاه‌ها وارد کشور شده و حتی در مراکز دولتی نیز از آنها استفاده می‌شود. بسیاری از سودجویان نیز با واردات این دستگاه ها و آگهی کردن آن در سایت ها به ده برابر قیمت دستگاه ها را به فروش می رسانند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.