صفحه اصلی / سرخط خبرها / مصلحت‌اندیشی در حذف یارانه ثروتمندان
مصلحت‌اندیشی در حذف یارانه ثروتمندان

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

مصلحت‌اندیشی در حذف یارانه ثروتمندان

حسن مرادی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «کسب و کار» گفت: حفظ یارانه ثروتمندان هیچ توجیه اقتصادی جز مصلحت اندیشی و ملاحظات انتخاباتی ندارد. یارانه افراد غنی و برخوردار طی سال‌های طولانی در کشور هم باعث هدر رفت منابع و هم انحراف آن از مسیر واقعی یعنی تولید و اقشار نیازمند شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز،  به همین دلیل نظام یارانه‌ برخلاف اهداف اولیه نابرابر‌ی‌ها را افزایش داده و حتی فقر را نیز بیشتر کرده است. از ابتدای این طرح قرار بود، مبلغ یارانه به کسانی تعلق بگیرد که به آن نیاز دارند. اما اجرای ناقص این طرح و یک سری مصلحت اندیشی‌ها، دریافت یارانه در میان گروه‌های ثروتمند را تبدیل به عادت کرد.
وی افزود: اگر این منابع به درستی هدایت شود، بخشی از آن جهت افزایش مبلغ یارانه‌بگیران مستحق و بخشی هم صرف تولید و رونق آن می‌شود که در شرایط فعلی به منابع مالی نیاز دارد. در کشورهای توسعه یافته معمولا برای کسانی که درآمد بالا دارند اما مطالبه دریافت یارانه دارند و یا از شفافیت فرار می‌کنند، جرایمی تعیین می‌شود. دولت می‌تواند این جرایم را از کسانی که تقاضای غیرقانونی دارند، اخذ کند. گاهی رقم بالای این جریمه افراد را ناگزیر از اجرای دستورات دولت می‌کند. موضوع دیگر یارانه پنهان است. یارانه‌ای که بعضا اقشار ضعیف از آن هیچ سهمی ندارند. اگر دولت یارانه نقدی اقشار متمول را حذف می‌کند باید در کنار آن یارانه پنهان این دهک‌ها را نیز حذف کند. کاری که رفته رفته موجب هدایت یارانه‌ها به سمت تولید خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.