صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ۴۰ درصد کالاهای سلیمانیه از ایران تامین می‌شود
۴۰ درصد کالاهای سلیمانیه از ایران تامین می‌شود

۴۰ درصد کالاهای سلیمانیه از ایران تامین می‌شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سلیمانیه گفت: تا دو سال قبل ۶۰ درصد کالاهای سلیمانیه محصولات ایرانی بود، اما اکنون این عدد به ۴۰ درصد رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، فارسی را به سختی ادا می‌کند و ایده‌آلش حضور مترجم عربی برای صحبت است؛ اما به مترجم کردزبان در کنار دستش رضایت می‌دهد تا اگر جایی برای ادای حق مطلب با مشکل مواجه شد از او کمک بگیرد؛ نهایتاً تمام تلاشش را برای استفاده از زبان فارسی، هرچند با لکنت به کار می‌گیرد و هر از گاهی که خبرنگار کلمات پیچیده به کار می‌برد به او یادآوری می‌کند که هم‌زبانش نیست.

وصفی خلیل اسماعیل از دیار سلیمانیه، همان شهر شمال شرقی کردستان عراق به خبرگزاری ایرنا آمده و بنا به تخصص و مسوولیش که عضویت در اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق است، از پیچ و خم تجارت برایمان می‌گوید.

او سابقه روابط ایران و سلیمانیه را مربوط به زمان‌های دور دانسته و می‌گوید: ایران و سلیمانیه ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک و همچنین چهار مرز با یکدیگر دارند. بسیاری از کالاهای ایرانی از این مرزها وارد سلیمانیه شده و سپس به عراق فرستاده می‌شود.

مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی سلیمانیه با اشاره به اینکه چند ماه است مرزهای سلیمانیه با مرزهای جنوب عراق یکی شده، ادامه داد: وقتی سلیمانیه مستقل بود تجارت با ایران راحت‌تر انجام می‌شد؛ اما حالا مطیع تصمیمات قوانین حکومت عراق در بغداد هستیم و نمی‌توانیم به صورت مستقل برنامه‌ای داشته باشیم.

به گفته اسماعیل تا دو سال قبل ۶۰ درصد کالاهای سلیمانیه محصولات ایرانی بود، اما اکنون این عدد به ۴۰ درصد رسیده است.

وی دلیل کاهش واردات از ایران را تغییر سیاست عراق و همچنین تحریم‌های ایران دانست و تصریح کرد: حکومت عراق برای حمایت از تولیدات داخلی واردات به کشور را محدود کرده و برای بعضی محصولات تعرفه اعمال کرده است. از طرف دیگر ایران در پی تحریم‌های اقتصادی اجازه واردات برخی محصولات مانند خوراک دام را نمی‌دهد و همه این عوامل منجر به کاهش تجارت دو کشور شده است.

عضو اتاق بازرگانی سلیمانیه با بیان اینکه بحران‌های داخل ایران بر سلیمانیه تأثیرگذار است، افزود: از آنجا که عراق عمدتاً مصرف‌کننده است تا تولیدکننده، بیشترین کالاهای ما از ایران و سپس ترکیه تأمین می‌شود. بنابراین اگر بحرانی در ایران به‌وجود آید ما هم از آن متضرر می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه حکومت ایران و عراق باید موانع تجارت را کاهش دهند، اظهار کرد: در بحران اقتصادی ایران بازرگانان سلیمانیه حدود دو میلیارد دلار ضرر کردند. چرا که پول آن‌ها در ایران و به ریال بود پس از کاهش ارزش پول ایران به آن‌ها خسارت وارد شد. همچنین تجار عراقی در این مساله چهار میلیارد دلار خسارت دیدند.

اسماعیل با بیان اینکه سلیمانیه عمدتاً واردکننده محصولات پلاستیکی از ایران است، ادامه داد: کفه سنگین تجارت ایران و عراق به نفع ایران است و عمدتاً سلیمانیه واردکننده محصولات از ایران است تا صادرکننده. میزان کمی هم صادرات لوازم آرایش به این کشور داریم که رقم آن محدود است.

وی درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در سلیمانیه گفت: ما استقبال می‌کنیم که شرکت‌های ایرانی در سلیمانیه فعالیت کنند، اما به دلیل برق و سوخت گران قیمت اغلب شرکت‌های ایرانی راغب به این کار نیستند. اما از طرف دیگر بسیاری از تجار سلیمانیه به دلیل برق و سوخت و نیروی کار ارزان در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی سلیمانیه همچنین نبود بانک فعال در این شهر را یکی از موانع تجارت با ایران برشمرد و گفت: نقل‌وانتقال مالی به صورت نقدی انجام می‌شود و این آسیب بزرگی برای تجارت است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.