چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تولید در اولویت تسهیلات بانکی نیست
تولید  در  اولویت  تسهیلات  بانکی  نیست

«کسب و کار» بررسی می‌کند

تولید در اولویت تسهیلات بانکی نیست

پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صورت ریالی و 7 هزار میلیارد تسهیلات به صورت یورویی برای کاهش مشکلات حاصل از کمبود نقدینگی وعده‌ای بود که دولت به قطعه‌سازان داد. اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. با گذشت چندین ماه از معضل کمبود نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی، هنوز این معضل ادامه دارد و باعث انباشت خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها شده و روند عرضه خودرو را بسیار کند کرده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته بود که دولت به دنبال مشکلات عدیده قطعه سازان در تامین هزینه ها،  ۴هزار میلیارد تومان ریالی در نظر گرفت اما از کل این رقم تنها حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد،  در حالی که این صنعت نیازمند مواد اولیه و مایحتاجی است که به دلیل تحریم‌ها، از طریق مبادی بانکی و مبادی رسمی نظام بانکی امکان نقل و انتقال پول برایش وجود ندارد.

به گفته فعالان این حوزه در حال حاضر اشتغال ۵۰۰ هزار نفر در این صنعت به خطر اقتاده است و با تعطیلی این صنعت بحران جدی ای برای کشور به وجود خواهد آمد.

معاون صنایع وزیر صمت گفت: با اقدامات صورت گرفته در روز‌های آینده تولید خودرو‌های ناقص به حداقل می‌رسد و امروز یکی از خودروسازان بزرگ وعده داده که طی هفته جاری تولید خودرو‌های ناقص را به صفر می‌رساند.

در همین رابطه  فرشاد مقیمی گفت: امروز یکی از خودروسازان بزرگ وعده داده که طی هفته جاری تولید خودرو‌های ناقص را به صفر می‌رساند.

وی با بیان اینکه تعداد خودرو‌های ناقص در کف پارکینگ‌ها در مقطعی به حدود ۱۰۰ هزار خودرو رسید، افزود: با اقدامات صورت گرفته طی چند مرحله این تعداد را کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه تاخیری در تامین نقدینگی برای خودروسازان داشتیم گفت: در بازه زمانی حدود ۵ هفته سعی می‌کنیم خودرو‌های ناقص مانده در پارکینگ، با تامین قطعات به مردم تحویل شود.

مقیمی با بیان اینکه همه قطعات کسری خودرو‌ها شناسایی شده است، افزود: بخش‌های مختلفی را برای تامین این قطعات پیش‌بینی کرده‌ایم، اما از زمان سفارش قطعه تا تولید و ورود آن به کارخانه کمی زمان نیاز است.

وی گفت: با تامین قطعات و ورود آن‌ها به خط تولید میزان عرضه در بازار نیز بیشتر خواهد شد و شاخص‌های قیمتی نیز نشان از کاهش نسبی قیمت خودرو در بازار دارد

محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشورو استان تهران

سازوکار مبهم تسهیلات‌دهی به قطعه سازان

هنوز سازوکار روشنی مبنی بر پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان در شبکه بانکی تعریف نشده است. به همین دلیل با گذشت چندین ماه از وعده تامین مالی صنعت خودرو، هنوز این معضل به جای خود باقی مانده است. هرچند پرداخت این تسهیلات می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو را سرعت ببخشد. اما عدم اجرای آن نشان می‌دهد برخلاف شعارها، اراده‌ای جدی برای حل مشکل تولید در کشور وجود ندارد و حداقل در رابطه با صنعت خودرو این کوتاهی دیده می‌شود. به همین دلیل موضوعی که در سران قوا مطرح و مصوب هم شده  به تاخیر می‌افتد و بهانه برای عدم پرداخت تسهیلات به قطعه سازان نیز زیاد است. از اواسط بهمن سال گذشته بانک مرکزی از پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تسهیلات که ۴ هزار میلیارد آن ریالی و ۷ هزار میلیارد آن یورویی بود، خبر داد. اما از این میزان تنها درصد کمی پرداخت شده که جوابگوی نیاز واقعی صنعت خودرو نیست. بانک مرکزی برنامه‌ای برای پرداخت این تسهیلات تدوین نکرده و شبکه بانکی در قبال این موضوع پاسخ گو نیست و بانک‌ها هم در این رابطه تعلل می‌کنند. آنها به بهانه‌های مختلف از توضیح در این رابطه سر باز می‌زنند. این امر نشان از بی‌توجهی به تولید و صنعت  دارد. تولید هنوز در اولویت تسهیلات بانکی نیست و به نظر می رسد علی رغم شعارها، صنعت خودروسازی کماکان گرفتار مشکلات باشد.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.