صفحه اصلی / اسلایدر / تولید پوشاک تحت لیسانس برندهای اروپایی
تولید پوشاک تحت لیسانس برندهای اروپایی

۵ هزار پرونده قاچاق پوشاک در کشور تشکیل شده است

تولید پوشاک تحت لیسانس برندهای اروپایی

قاچاق و کمبود مواد اولیه از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت پوشاک ایران است. تولیدکنندگان پوشاک در ایران بارها خواستار برخورد با فعالیت فروشندگان پوشاک قاچاق شدند تا این‌که درنهایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال گذشته اعلام کرد که از ابتدای دی‌ماه امسال، با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با تمام فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی پوشاک برخورد قاطع خواهد شد. وی با اشاره به این‌که این طرح گام به گام است، اظهار کرد که ۲۰۰ هزار فروشگاه پوشاک در سطح ایران وجود دارد که هنوز همه آن‌ها بررسی نشدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در همین زمینه معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ۵هزار پرونده در رابطه با قاچاق پوشاک در سراسر کشور تشکیل شده و ارزش این پرونده ها ۲۰۰ میلیارد تومان است. مصطفی پورکاظم شایسته در رابطه با نتایج اجرای طرح مقابله با برندهای پوشاک قاچاق، اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مقابله با برندهای محرز قاچاق در ۱۱۰ نقطه از مال های بزرگ تهران، تابلوها و ویترین‌های برندهای قاچاق پاکسازی شد. معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: علاوه بر پاکسازی، حدود ۴ میلیارد تومان پوشاک قاچاق نیز از این مجتمع ها جمع آوری شد. وی ادامه داد: در همین راستا ۳۰ پرونده قضایی تشکیل شد که با جریمه آنها، ارزش پرونده و پوشاک کشف شده به ۱۰ میلیارد تومان خواهد رسید. شایسته با بیان اینکه علاوه بر تهران در ۸ استان دیگر نیز این طرح اجرا خواهد شد، تصریح کرد: در سراسر کشوردر زمینه قاچاق پوشاک ۵ هزار پرونده تشکیل شده است که ارزش این پرونده ها ۲۰۰ میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت ورود پوشاک به کشور در سال ۹۷، اغلب آنچه در فروشگاههای به عنوان برند عرضه می شود، فیک و تقلبی هستند و با نیرنگ به جای اصل و با قیمت گزاف به مردم فروخته می شوند. این مقام مسئول گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق مصر است و این موضوع را با قوت ادامه خواهد داد.

راهکار نمایندگی‌های برندهای خارجی برای حضور در ایران

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک

بهترین راه مبارزه با قاچاق پوشاک خارجی تقویت تولیدکنندگان داخلی و کاهش فشار از روی آنهاست چراکه با کاهش فشارهای عوارض شهرداری، مالیات، مسائل مربوط به تامین اجتماعی، هزینه‌های انرژی می‌توان از تولید داخلی حمایت کرد. بنابراین از دولت و مجلس انتظار داریم این فشارها را کم کنند تا در تولید موفق باشیم. هم چنین باید همکاری ها برای ارتقا دانش تولید در حوزه پوشاک با برندهای اروپایی تقویت شود. در این زمینه قرار است پوشاک برندهای اروپایی و تُرک با برچسب «ساخت ایران» عرضه شوند چراکه بعد از ممنوعیت واردات پوشاک، نمایندگی‌های خارجی، تحت لیسانس برندهای اروپایی، دست به تولید پوشاک در داخل ایران زده‌اند. در این راستا هم چنین باید اشاره شود که افزایش فروش پوشاک، در بازارهای داخلی به افزایش اشتغالزایی کمک خواهد کرد. پوشاک ظرفیت بزرگی در اشتغال‌زایی دارد و اگر در سختی‌ها از آن حمایت نشود، تعداد زیادی از افرادی که در این صنف مشغول به کار هستند، شغل خود را از دست می‌دهند.

در گذشته و پیش از ممنوعیت واردات پوشاک، برندهای خارجی موظف بودند برای اخذ مجوز فعالیت در کشورمان، ۲۰ درصد از محصولات شان را در ایران تولید کنند ولی با ممنوع شدن واردات پوشاک به کشور پس از نوسانات ارزی سال ۹۷، این نحوه فعالیت تغییر کرد. بعد از ممنوعیت واردات پوشاک، نمایندگی‌های برندهای خارجی برای حضور در ایران سراغ راهکار دیگری رفتند و امروز شاهدیم صاحبان نمایندگی برندهای خارجی که در کشور حضور دارند، با اخذ مجوز از صاحب برند، اقدام به تولید پوشاک تحت لیسانس و با رعایت استانداردهای مورد نظر برند، تمام محصولات مورد نیازشان را در داخل کشور تولید می‌کنند و تحت عنوان همان برند و البته ساخت ایران در نمایندگی‌های خود عرضه می‌کنند.

بازار ایران برای برندهای خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر حتی برندهای اروپایی و ترک، برای باقی ماندن در ایران دست به تولید پوشاک با استانداردهای خود در داخل کشور زده‌اند و برای این منظور، یا با راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ و یا با سفارش به تولیدکنندگان داخلی، پوشاک مورد نیاز مشتریانشان را در داخل کشورمان تولید می‌کنند.شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: تولید پوشاک برندهای معتبر و خارجی در داخل کشور باعث شده تا علاوه بر اشتغال‌زایی، تکنولوژی پوشاک در کشور نیز ارتقاء یابد و حتی تولیدکنندگان داخلی نیز مجبور به ارتقاء تولیداتشان شوند و برای همین منظور، کلاس‌هایی برای ارتقاء کیفیت پوشاک برای تولیدکنندگان در حال برگزاری است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.