صفحه اصلی / سرخط خبرها / انگلیس آثار باستانی عراق و افغانستان را پس می‌دهد
انگلیس آثار باستانی عراق و افغانستان را پس می‌دهد

انگلیس آثار باستانی عراق و افغانستان را پس می‌دهد

کسب و کار نیوز :موزه بریتانیا مجسمه‌های باستانی «بودایی» و چندین اثر باستانی غارت‌شده از عراق و افغانستان را به زودی به کشورهای مبدأشان بازمی‌گرداند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, در میان آثاری باستانی که قرار است به کشور اصلی‌شان بازگردانده شوند، ‌تعدادی مجسمه «‌بودایی» که به صورت غیرقانونی از «‌افغانستان»‌خارج شده بودند نیز به چشم می‌خورد. این مجسمه‌ها در سپتامبر سال ۲۰۰۲ در فرودگاه «هیترو» لندن کشف شدند.
قدمت این آثار باستانی به قرن چهارم تا ششم پس از میلاد مسیح بازمی‌گردد و پس از آن‌که با توافق «موزه ملی افغانستان» در یک نمایشگاه موقتی در لندن به نمایش گذاشته شدند به «موزه ملی افغانستان» بازگردانده می‌شوند.
در میان آثار باستانی که به عراق باز گردانده می‌شوند، مجموعه‌ای از کتبیه‌های خط میخی وجود دارد. این ۱۵۴ کتیبه‌ بین‌النهرینی که حاوی نوشته‌های خط میخی هستند در فوریه سال ۲۰۱۱ در بریتانیا کشف شدند. قدمت این آثار باستانی از ۲۱۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده است. این آثار در نهایت به موزه عراق منتقل خواهند شد.
چندی پیش، موزه بریتانیا یک پروژه مشترک با عنوان «استرداد آثار باستانی» با همکاری مقام‌های میراث و آثار باستانی، ‌مجموعه‌داران، فروشندگان و مراکز حقوقی با هدف شناسایی و بازگرداندن آثار باستانی قاچاق‌شده از مصر و سودان ترتیب داده بود.
در جریان این پروژه، نزدیک به ۷۰۰ اثر باستانی غارت و قاچاق‌شده از مصر تنها در سال گذشته شناسایی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.