صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه های توقف ارزآوری فولاد
زمزمه های توقف ارزآوری فولاد

مسوولان به صورت روشن نمی‌گویند چه برنامه ای برای بخش فولاد دارند

زمزمه های توقف ارزآوری فولاد

فولاد که یکی از مهمترین صنایع هر کشور است، می تواند معیار پویایی کشور باشد افزایش تقاضای محصولات فولادی از افزایش پروژه های عمرانی و ساخت و ساز در کشور حکایت میکند. در ضمن این صنعت به همراه صنایع پایین دستی آن برای شمار زیادی از مردم دنیا فرصت شغلی ایجاد کرده است و اگر بحرانی در صنعت فولاد سازی اتفاق بیفتد، صنایع پایین دستی هم با مشکلات زیادی روبرو می شوند و به دنبال آن مشاغل زیادی از بین می رود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به همین دلیل است که دولت ها حمایت از این صنعت را در اولویت برنامه های خود قرار می دهند. تحلیل گران بازار فولاد بر این باورند که سال جاری سالی بهتر برای صنعت فولاد است ولی در پیش بینی رشد در این بازار با احتیاط عمل می کنند. در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد با انتقاد از اینکه آقایان به صورت روشن نمی‌گویند چه برنامه ای برای بخش فولاد کشور دارند، گفت: در حال حاضر هر کیلو میلگرد ۴۲۰۰ تومان قیمت گذاری شده در حالی که یک ماه پیش هر کیلو میلگرد بیش از ۵ هزار تومان بود. حمید رضا رستگار با اشاره به اینکه روند نزولی قیمت انواع محصولات فولادی باعث شده تا رکود شدیدی در بازار ایجاد شود، اظهارداشت: این روزها هیچ برنامه برای بخش فولاد کشور در مراحل تولید، توزیع و حتی ساخت ساز وجود ندارد و همین امر وضعیت این بخش را بلاتکلیف تر کرده است.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان امروز موانع بسیاری برای صادرات فولاد دارند، گفت: همین امر عاملی شده تا در سطح بازار داخلی به دلیل نبود رونق در ساخت و ساز قیمت ها هر روز روند نزولی داشته باشد که این موضوع اصلاً به نفع بخش فولاد کشور نیست. رئیس اتحادیه صنف آهن و فولاد با انتقاد از اینکه آقایان به صورت روشن نمی‌گویند چه برنامه ای برای بخش فولاد کشور دارند، افزود: چرا در بخش های تصمیم گیری هیچ اعلام نظری از توزیع کنندگان نمی‌شود چرا باید قیمت ها ۱۲۰۰ تومان کاهش پیدا کند با این وضعیت تولیدکننده و توزیع کننده باید چه کار کند؟ رستگار اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلو میلگرد ۴۲۰۰ تومان قیمت گذاری شده در حالی که یک ماه پیش هر کیلو میلگرد بیش از ۵ هزار تومان بود.

این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار از کاهش و توقف ارزآوری صنعت فولاد خبر داده اند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفته است که هنوز امکان توسعه در صنعت فولاد وجود دارد و با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که در این بخش طی چند سال اخیر صورت گرفته، به زودی توازن مناسبی در زنجیره تولید این محصول در کشور شاهد خواهیم بود. رحمانی درباره صادرات فولاد با تاکید بر اولویت تامین نیاز داخل گفت: مازاد تولید باید صادر شود و در همین راستا، فولاد از جمله صنایعی است که ارزآوری آن برای ما اهمیت بالایی دارد و درنتیجه، روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

همسایگان ایران تمایل زیادی به میلگرد ایران نشان داده اند

محمد اصفهانی، کارشناس اقتصادی

در تمام بازارها شاهد بحران و نابسامانی هستیم. اما در بازار فولاد این مشکل از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه این صنعت و صنابع وابسته بسیاری که دارد تعیین کننده بسیاری از اهداف اقتصادی کشور هستند. بازار آهن و فولاد در حال حاضر در رکود به سر می برد و نداشتن نقشه راه مشخص وضعیت آن را روز به روز بدتر خواهد کرد. بسیاری از سهام داران نیز در بورس ناامید شده اند و دست از خرید و فروش سهام فولاد برداشته اند. پروژه های کلان و عمرانی بسیاری به این صنعت گره خورده اما این در حالی است که خرید و فروشی در بازار آهن و فولاد وجود ندارد و رکود سرتاسر این بازار را فرا گرفته است. از طرفی دیگر از سوی دیگر دلالان و تولیدکنندگان خصوصی فعال خارج از بورس کالا، پیشاپیش کالا خریداری می‌کنند.

البته اگر نرخ داخلی را کاهش دهند، محصول نهایی مجانی و با حداقل نرخ به‌دست همسایه‌های ایران می‌رسد. از این‌رو کاهش قیمت‌ها مانند یک چاقوی دولبه است. به‌تازگی همسایگان ایران تمایل زیادی به میلگرد ایران نشان داده اند چراکه ارزان است. از این‌رو دولت صادرات محصولات نهایی را ممنوع کرده که البته همچنان برخی میلگرد می‌خرند و به آن‌طرف می‌فرستند. اگر بهای دلار کاهش پیدا کند، این مشکلات تا اندازه‌ای برطرف خواهد شد اما در شرایط کنونی که در جنگ به‌سر می‌بریم این موضوع امکان‌پذیر نیست.

صنعت فولاد ایران در سال گذشته ۱۸ میلیون تن صادرات داشته و در نیمه اول سال نیز رشد خوبی داشتیم اما به دلیل برخی از اتفاقات شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای بوده ایم که ضرورت دارد با تدوین برنامه های حمایتی و تسهیلاتی صنعت فولاد را با توجه به ظرفیت های بسیاری که در کشور دارد به جایگاه مناسب خود برسانیم. در حال حاضر وضعیت صادرات فولاد به حدی بحرانی شده که احتمال متوقف شدن صادرات وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.