صفحه اصلی / اسلایدر / سنگ اندازی در افزایش پایه های مالیاتی
سنگ اندازی در افزایش پایه های مالیاتی

«کسب و کار» عزم سازمان امور مالیاتی برای کاهش فرارهای مالیاتی را بررسی می‌کند

سنگ اندازی در افزایش پایه های مالیاتی

گسترش پایه‌های مالیاتی، از دید کارشناسان مهم‌ترین راه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است که در حال حاضر عمدتا از تولیدکننده‌ها اخذ می‌شود. مدت‌های زیادی است که کارشناسان بر ضرورت حذف برخی از معافیت‌های مالیاتی و همچنین گسترش پایه‌های مالیاتی با اخذ مالیات از برخی از بخش‌ها تاکید دارند و رئیس کل سازمان امور مالیاتی نیز این موضوع را جزو برنامه‌های خود در سال جدید عنوان کرده است. در بودجه سال 98 نیز ایجاد 5 پایه مالیاتی جدید، مطرح شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اما مسئله اینجاست که ذی‌نفعان و همچنین برخی از معافیان مالیاتی به نوعی در اجرای این امر، سنگ‌اندازی می‌کنند و این مسئله همه ساله در حد حرف و صحبت باقی می‌ماند.
از دید کارشناسان مهم‌ترین پایه های مالیاتی که باید ایجاد شود، مالیات بر سود برخی سپرده‌های بانکی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌های لوکس، جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشاغل و مالیات بر مجموع در آمده است.
در حال حاضر براساس قوانین و مقررات مالیاتی کشور و برآوردهای سازمان مالیاتی، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال معافیت های مالیاتی در کشور وجود دارد که ساماندهی برخی از آنها می تواند به افزایش درآمد مالیاتی و کاهش نرخ مالیات بر شرکت ها کمک شایانی کند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از برقراری عدالت مالیاتی و رفع تبعیض‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید، گسترش پایه‌های مالیاتی، ارتقای سلامت نظام اداری، حمایت از تولید و اشتغال در سال جاری خبر داد.
وی گفت: نظام مالیاتی ایران در طی سال‌های اخیر، رویکردهای متفاوتی را در ارتباط با مودیان محترم مالیاتی در پیش گرفته که همگی بر پایه ارتقای جایگاه نظام مالیاتی و البته افزایش محبوبیت و مقبولیت عمومی این سازمان اتخاذ شده‌اند. بدیهی است اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهایی همچون اعتمادآفرینی در جامعه و مودی مداری، برقراری عدالت مالیاتی و رفع تبعیض‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید، گسترش پایه‌های مالیاتی، ارتقای سلامت نظام اداری، حمایت از تولید و اشتغال، ایجاد فرهنگ برخورد مناسب کارکنان مالیاتی با مودیان و افزایش تعامل و تسهیل خدمت‌رسانی به مودیان، بر همین مبنا در دستور کار این سازمان قرار گرفته و در سال ۱۳۹۸، بیش از پیش در کانون توجه قرار خواهد گرفت.
سید ضیاء الدین خرمشاهی، کارشناس اقتصادی
هوشمندی در انتخاب پایه‌های مالیاتی
موضوع مالیات، پرداخت مالیات و موارد مصرف آن یکی از مباحث پردامنه چند دهه اخیر و در عین حال یکی از دغدغه‌های برخی از اصناف بوده است، و بحثی است که هیچ گاه به سرانجام مفید و موثر نرسیده است. مالیات و مالیات‌ستانی باید تابع رونق اقتصادی باشد. هرچند به لحاظ علمی بین این دو موازنه تام و ملازمه وجود ندارد، اما اغلب زمانی می‌توان به مالیات ستانی تکیه کرد که مودیان دلخوش به رونق بازار بوده و آمادگی پرداخت داشته باشند که این مهم در حال حاضر وجود ندارد و عملا افزایش ضریب مالیاتی یا وضع دستورالعمل‌های بیشتر برای سخت‌گیری در وصول مالیات بی نتیجه و موجب افزایش نارضایتی و ناخرسندی در جامعه هدف می‌شود. طبیعی است که در این زمان سازمان امور مالیاتی باید به فکر وصول مالیات از کسانی باشد که درآمدهای سرشار، بی زحمت و بدون ریسک داشته و سالیان سال از آن بهره برده‌اند. باید درآمد ناشی از سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و درآمدهایی از این دست، مشمول اخذ مالیات، حتی تحت شمول عنوان درآمدهای اتفاقی، قرار گیرد. در حالی که معافیت از پرداخت مالیات در تمام سال‌های گذشته جزو مشوق‌های بانک‌ها برای جلب سرمایه بوده است. در سال جاری که پایه های مالیاتی جدید در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است، می‌توان امیدوار به حرکت سازمان امور مالیاتی برای توجه به وصول مالیات از این قبیل مشاغل بود. آنچه در ۵ پایه جدید مالیاتی دیده می‌شود در سایه جلب نظر کارشناسان و هوشمندی در انتخاب پایه های مالیاتی است. به ویژه موضوع تفکیک حساب‌های بانکی نقش بسیار موثری در جلب اعتماد مودیان دارد و می‌توان دلخوش به این بود که صاحبان مشاغل بدون دغدغه نسبت به تمرکز وجوه خوددر حساب ها، اقدام کنند.
آنچه واقعیت جامعه است، دلالت دارد بر آنکه هر چه فشارهای بی منطق بر مودی وارد شود، جامعه بیشتر به سمت فرار و دور زدن قوانین حرکت می کند. کما اینکه در سال های گذشته بسیاری از مودیان به نام فرزندان  خود حساب هایی را افتتاح و قسمتی از درآمد خود را به آن حساب‌ها واریز می کردند تا تحت محاسبات مالیاتی قرار نگیرد. امید است سازمان محترم مالیاتی با این رویکرد ادامه مسیر داده و به جای افزایش فشار بر مودیان خوش حساب و قانونمند، به فکر ترمیم درآمدهای مالیاتی از جانب کسانی باشد که خود را در حاشیه امن قرار داده و هیچ تمکینی نسبت به مسئولیت های شهروندی ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.