صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تعلل در فیلترینگ اپلیکیشن های غیرمجاز فروش بلیط
تعلل در فیلترینگ اپلیکیشن های غیرمجاز فروش بلیط

در سایه نظارت ضعیف، کلاهبرداران با نرخ های نجومی از جیب مردم درآمدزایی می کنند

تعلل در فیلترینگ اپلیکیشن های غیرمجاز فروش بلیط

سازمان هواپیمایی کشوری از بسته شدن ۴۶ وبسایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواسط اسفند سال گذشته خبرداد. این در حالی است که با آغاز سال 98 و شروع نوسانات ارزی فعالیت این مدل از سایت ها افزایش یافته و هنوز برخوردی جدی با این کسب و کارهای غیرمجاز انجام نشده است. بر اساس گفته های مسوولان صرفاً دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند «الف» از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند و با معرفی سایت‌های فروش که به تأیید این سازمان می‌رسد می‌توانند اقدام به فروش بلیط هواپیما کنند و سایر سایت‌ها و مجاری فروش بلیت هواپیما از نظر سازمان هواپیمایی وجاهت قانونی ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما مسئله قابل تأمل دیگر در این خصوص تبلیغات مربوط به فعالیت اپلیکیشن‌های موبایلی فروش بلیت هواپیما در شبکه‌های تلویزیونی است و مشخص نیست به چه علت در این شبکه‌ها شاهد تبلیغ اپلیکیشن‌هایی هستیم که امکان خرید بلیت هواپیما از طریق آن‌ها وجود دارد، در حالی که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت هواپیما از طریق اپلیکیشن‌ها موبایلی فاقد وجاهت قانونی است چرا که مسیر فعالیت قانونی از سوی آن‌ها طی نشده است. نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت اینکه، فعالیت اپلیکیشن‌های موبایلی فروش بلیط هواپیما امکان مناسبی است که خرید بلیت را برای متقاضیان تسهیل می‌کند، اما با توجه به اینکه فعالیت غیرقانونی برخی سودجویان می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای متقاضیان خرید و سرمایه آن‌ها به وجود آورد باید هرچه سریع‌تر در مسیر فعالیت قانونی اپلیکیشن‌ها موبایلی گام برداشت و نهادهای ذی‌صلاح از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و پلیس موظف هستند با بسترهای غیرقانونی در این حوزه برخورد کنند. در همین راستا سازمان متولی صنعت حمل و نقل هوایی ضمن توصیه به متقاضیان مبنی بر اینکه بلیت هواپیما را از مراکز معتبر خریداری کنند اعلام کرد: به منظور جلوگیری از برخی تخلفات و ساماندهی فروش بلیت هواپیما لیست دفاتر خدمات الکترونیکی بر روی پرتال سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir قرار گرفته و متقاضیان خرید بلیت هواپیما می‌توانند از سایت‌های دارای مجوز از سازمان نسبت به خرید بلیت اقدام کرده و از طریق سامانه راستی آزمایی که بر روی سایت‌های شرکت‌ های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی است از وضعیت اصالت بلیت خود مطمئن شوند.

آزادی فضای کاری کلاهبرداران خرید و فروش بلیط

ابوالفضل کیانی، مدیر آژانس هواپیمایی

قطعا باید میان سایت ها و موسسات مجاز فروش بلیط با سایت های غیرمجاز تفاوت قائل شد، زیرا سایت ها برای کسب مجوز، بروکراسی پیچیده و خاصی را طی می کنند و نظارت دقیقی بر عملکرد آن ها وجود دارد. اما سایت های غیرمجاز در سایه به تمام کارهای غیرقانونی خود ادامه می دهند. متاسفانه از ابتدای سال تا به انروز شاهد افزایش فعالیت ها در زمینه فروش بلیط هواپیما هستیم و افراد کلاهبردار و دلالانی که راه درآمدزایی را پیدا کرده اند با کلاهبرداری از مردم درآمد کسب می کنند. سال گذشته در راستای برخورد با این سایت ها و اپلیکیشن ها اقداماتی انجام شد که البته نمی توان تاثیرات آن را منکر شد اما با شروع سال و آغاز نوسانات ارزی این سایت ها رشد قارچ گونه ای داشته اند و این حوزه در فضای مجازی مدیریتی نمی شود. مبالغی که برای بلیط های داخلی و بخصوص خارجی در این سایت ها درج شده نشان دهنده آزادی فضای کاری این افراد است که با جیب مردم برای خود درآمد کسب می کنند.

فعالیت این سایت ها تنها موجب بالا رفتن نرخ بلیط پروازهای هوایی می شود، به طوری که این سایت ها میان تولیدکننده خدمات و مصرف کننده قرار گرفته و با ایجاد دایره سودی برای خود، عملا به افزایش قیمت دامن می زنند. با تمام این تفاسیر و با دریافت مسالغ بسیار از خریداران بلیط ها در اکثر موارد مشاهده شده که متأسفانه سایت های غیرمجاز هیچ خدماتی به مسافران نداده و تنها نتیجه فعالیت آن ها، ایجاد حباب در قیمت ها و گرانی نرخ مسافرت های هوایی است. به همین دلیل باید دستگاه های مرتبط با ورود به این بخش و ساماندهی کسب و کارهای مجازی حوزه فروش بلیط هواپیما با این کلاهبرداران مقابله کنند.

به طور کلی بیش از این بارها در مورد خرید بلیط هواپیما از سایت‌هایی که فعالیت غیرمجاز دارند و اقدام به فروش بلیت جعلی هواپیما می‌کنند هشدار داده شده بود، اما با این حال پس از اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که اپلیکیشن‌های موبایلی مجوز فروش بلیط هواپیما ندارند و این اقدام از سوی آنها بدون طی شدن مسیر قانونی است، مردم باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به خرید بلیط هواپیما توجه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.