صفحه اصلی / اسلایدر / ترفندهای جدید برای گران‌فروشی سیب زمینی
ترفندهای جدید برای گران‌فروشی سیب زمینی

وضع عوارض صادراتی برای کنترل بهای سیب زمینی کلید خورد

ترفندهای جدید برای گران‌فروشی سیب زمینی

این روزها خرید سیب زمینی، این غذای پرمصرف برای عموم جامعه، به دلیل قیمت بالا، مشکل شده است. به گفته رئیس انجمن ملی سیب زمینی، در حال حاضر کشاورزان هر کیلو سیب زمینی را بین ۴ تا ۵ هزار تومان سر زمین به فروش می‌رساند اما این محصول دو تا سه برابر برابر این قیمت در بازار به فروش می رسد. در هفته‌های اخیر نه تنها قیمت سیب‌زمینی به طور غیرقابل قبول و بی‌ضابطه‌ای افزایش یافته بلکه از ترفندهای جدیدی برای گران‌فروشی و سودجویی‌ استفاده می‌شود. از هفته‌های ابتدایی امسال تاکنون بازار سیب‌زمینی نوسانات و تنش‌های قیمتی متعددی را تجربه کرد و حتی ممنوعیت و آزادسازی صادرات آن هم نتوانست ثباتی در بازار این محصول زراعی پرمصرف ایجاد کند چرا که به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی که در روزهای پس از تعطیلات نوروزی حدود ۴,۰۰۰ تومان بود، امروز به کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما اتفاق دیگری که این روزها در بازار افتاده این است که توزیع سیب‌زمینی با کیفیت‌های مختلف و کیفیت پایین (نو و کهنه) پررنگ‌تر از قبل شده و با قیمت‌های متفاوت و در همه انواع، با قیمت بالایی عرضه می‌شود و با وجود اینکه قرار بود به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت این محصول کاهش یابد اما به گفته فروشندگان؛ نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه حجم سیب‌زمینی‌های کهنه و با درجه کیفی پایین در بازار زیاد شده، که قیمت‌گذاری و عرضه آن هم ملاک و معیار مشخصی ندارد و در مواردی دیده شده که از کیلویی ۵,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. اما سیب‌زمینی نو و با کیفیت مناسب و معمول نیز در بازار همچنان به طور میانگین کیلویی ۹۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و علی‌رغم وعده‌های مسؤولان هنوز کاهش قیمتی نداشته است.بازار این روزهای سیب‌زمینی داستان‌های عجیب و غریبی دارد و نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافته بلکه پدیده “چند نرخی” در آن پررنگ‌تر شده به‌گونه‌ای که در یک میوه‌فروشی دو نوع سیب‌زمینی عرضه می‌شود که به‌عنوان مثال قیمت سیب‌زمینی بی‌کیفیت ۷۰۰۰ و با کیفیت ۱۰ هزار تومان است. به نظر می‌رسد که کسی کاری با این بازار ندارد و همچنان جولانگاه سودجویان و گران‌فروشان است.

اما در همین رابطه ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل بهای سیب زمینی در بازار خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شد. اعضای این ستاد در نشست اخیر خود تاکید کردند با عنایت به گزارش‌های ارائه شده به جلسه در خصوص افزایش غیرمتعارف قیمت محصول سیب‌زمینی و برنامه تولید و آسیب‌های بروز نموده در استان‌های سیل زده مقرر گردید، صادرات سیب زمینی سریعاً مشمول پرداخت عوارض صادراتی شود.

ضعف دستگاه های نظارتی در کنترل بازار

اسدالله عباسی، نماینده مجلس

در بحث تولید، حلقه متصل بین تولید و عرضه از بین رفته و محصول از باغ و مزرعه تا بازار به دست دلال و واسطه گرها افتاده است. از این رو سیب زمینی و بسیاری از کالاهایی که به این سرنوشت دچار شده اند با قیمتی فروخته می شود که هم کشاورز از آن بهره ای نمی برد و هم مصرف کننده از آن ناراضی است. سیب زمینی در حال حاضر با قیمتی بسیار کم از کشاورز که بیشترین زحمت را برای تولید این محصول می کشد خریداری شده و با قیمتی دور از انتظار برای فروش در خرده فروشی ها و میادین برای فروش گذاشته شده است. صادرات نیز مزید بر علت شده و خرید این محصول را برای برخی از مصرف کنندگان دشوار کرده است. نظارت نیز آنطور که باید وجود ندارد در غیر این صورت دلیلی ندارد هر ماه برای یک محصول این اتفاق بیفتد. گوجه فرنگی، سیب زمینی و بسیاری دیگر از محصولات و کالاها دچار این اتفاق می شوند و دلیل آن نیود نظارت بر بازار است. مدیریتی برای کنترل بازار وجود ندارد و تمایلی برای رسیدگی به این نابسامانی ها دیده نمی شود. سیب زمینی یک ماه است گران شده و هر کس هر نرخی می خواهد برای فروش این محصول در نظر گرفته است.

قیمت های تعیین شده برای محصولات کشاورزی نشان از ضعف دستگاه های نظارتی دارد، در چرخه تولید، از تولید تا مصرف هماهنگی وجود ندارد و هر نهاد و ارکانی مانند جزایر جدا افتاده رفتار می کنند. باید برای قیمت گذاری یک تصمیم جامع و قاطعوجود داشته باشد و این طور نباشد که بازار را به حال خود رها کنیم تا صدای نارضایتی مردم را بشنویم. برای ساماندهی بازار باید در نظر داشته باشیم آن دسته از کالاهایی که نیاز واجب و اساسی مردم است دچار گرانی نشوند و کنترل بر بازار به صورت پیوسته و قاطع وجود داشته باشد. در شرایط بحرانی اقتصاد، انتظار می رود نظارت و دقت دولت بر قیمت گذاری و عرضه محصولات کشاورزی و باغات افزایش یابد تا هم از کشاورز حمایت و هم رضایت مصرف کننده جلب شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.