صفحه اصلی / اسلایدر / پوشش نیاز فناورانه بنگاه‌ها با طرح تاپ
پوشش نیاز فناورانه بنگاه‌ها با طرح تاپ

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری در پاسخ با «کسب و کار» تاکید کرد

پوشش نیاز فناورانه بنگاه‌ها با طرح تاپ

نشست خبری برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، قبادیان با اشاره به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار( تاپ) به «کسب و کار نیوز» گفت: در این برنامه نیاز فناورانه بنگاه‌ها پوشش داده خواهد شد. اما با توجه به اینکه همه بنگاه‌ها در طرح تاپ ثبت نام نکرده و از سویی نیز معلوم نیست چه تعداد بنگاه در آینده ثبت نام می‌کنند، نمی‌توان در خصوص اینکه چه درصد از نیاز بنگاه‌ها به فناوری در این سامانه پوشش داده خواهد شد. اما در کل با توجه به اطلاع‌رسانی های اولیه، استقبال خوبی از این طرح شده است.
قبادیان در خصوص طرح تاپ توضیح داد: این طرح که به منظور توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است، در سه بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه‌های خود را به صورت مساله محور انجام دهند و اعضاء هیات علمی دانشگاه ها در قالب پسادکتری صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی، اجرا می‌شود. تا به حال ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ ثبت نام کرده‌اند. از سوی این تعداد بنگاه‌ها ۲۰۴ نیاز و ۲۵۱ پروژه ثبت شده است. که این تعداد با توجه به اطلاع رسانی های اولیه، جای خوش بینی دارد.
وی با ذکر اینکه هدف از ثبت نام بنگاه‌ها تامین نیازهای فناوری بنگاه‌ها با پیوند صنعت و دانشگاه است، گفت: البته هنوز از جانب عرضه برای این طرح که مشمول دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی است، برای ثبت نام دعوتی نشده است.
قبادیان با تاکید بر اینکه بیش از ۳۰ درصد جی دی پی از بخش صنعت، معدن و تجارت است، ادامه داد: در این زمینه در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته، ولی متأسفانه وضعیت مطلوبی در افزایش بهره‌وری نداشتیم که برای رفع این چالش برنامه‌هایی مدنظر قرار گرفت.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، انقلاب چهارمی صنعتی را از دیگر برنامه‌های این معاونت نام برد و اضافه کرد: آینده اقتصادی کشورهای صنعتی و غیر صنعتی در انقلاب چهارم صنعتی رقم خواهد خورد و ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم؛ از این رو ما از جمله کشورهایی هستیم که در این حوزه عقب ماندیم.

قبادیان همچنین با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه اعلام تحریم‌ها علیه کشور، خاطر نشان کرد: با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌ها به‌ویژه در سال ۹۸، نسبت به تهیه لیستی از ۲۰ صنعت اول کشور که فناوری‌های آن از خارج از کشور تأمین می‌شد، اقدام کردیم.

وی اضافه کرد: در این طرح در تلاش هستیم تا فناوری‌های وارداتی مورد نیاز کشور را به منظور مقابله با تحریم‌ها بومی‌سازی کنیم و برای این منظور نیاز است تا میان دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و بخش‌های صنعتی پیوندی ایجاد شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اجرای طرح “تاپ” را برنامه متحول‌کننده برای ایجاد هماهنگی میان دانشگاه و صنعت توصیف کرد و یادآور شد: ایجاد و تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه، ایجاد تحرک در طرف تقاضای فناوری، جهت‌دهی و هدایت پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ارتقای سطح مهارت دانشجویان و سربازان تحصیل کرده از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه “تاپ”، اظهار کرد: این سامانه برای صرفه‌جویی در زمان، تسهیل تعاملات، ارزیابی و نظارت در مورد طرح تاپ، ایجاد شده و در آن بنگاه‌های صنعتی نیازهای فناورانه خود را عرضه خواهند کرد و از سوی دیگر نیروهای متخصص دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را در جهت رفع این نیازمندی‌های فناورانه ثبت خواهند کرد.

به گفته وی، در این سامانه تاکنون ۶۷۹ بنگاه صنعتی ثبت‌نام کرده و نیازهای علمی و فناورانه خود را به ثبت رسانده‌اند.

قبادیان با تاکید بر اینکه این سامانه از ابتدای سال جاری به طور رسمی راه‌اندازی شده است گفت: در این سامانه از سوی ۶۷۹ بنگاه، ۲۰۴ نیاز و ۲۵۱ پروژه به ثبت رسیده است و بعد از آنکه ثبت بنگاه‌های اقتصادی به حدی رسید، اجازه ثبت نام استاد تاپ، دانشجوی تاپ و سرباز تاپ در آن داده خواهد شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری زارت صمت، ۵ استان مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران را از جمله ۵ استان اول کشور در زمینه همکاری و مشارکت در طرح “تاپ” نام برد و گفت: از میان این ۵ استان، استان البرز بیشترین نیاز خود را در آن به ثبت رسانده است.

قبادیان یادآور شد: اولویت ما برای پذیرش بنگاه‌های صنعتی، بنگاه‌هایی هستند که دارای واحد تحقیق و توسعه هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در این سامانه سه دسته افراد می‌توانند ثبت نام کنند، گفت: دانشجوی تاپ، سرباز تاپ و استاد تاپ از جمله افرادی هستند که می‌توانند در این سامانه به منظور نیازهای فناورانه بنگاه‌ها ثبت نام کنند. دانشجوی تاپ شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، سرباز تاپ شامل داوطلبان خدمت دانش‌آموخته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و استاد تاپ شامل اعضا و یا داوطلبان هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اقتصادی؛ رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.