صفحه اصلی / سرخط خبرها / ساخت رحل معرق قرآن برگرفته از طرح های دوران قاجار
ساخت رحل معرق قرآن برگرفته از طرح های دوران قاجار

ساخت رحل معرق قرآن برگرفته از طرح های دوران قاجار

کسب و کار نیوز :رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: رحل قرآن معرق برگرفته از طرح‌های دوران قاجار، با استفاده از صدف طبیعی به منظور احیای هنر معرق سنتی در کارگاه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, بر اساس اعلام روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده با اعلام این خبر گفت: این اثر ارزشمند توسط حمیدرضا صیفوری در ابعاد ۲۲.۵ در ۶۸ در ۳ سانتیمتر ساخته شده است.
وی با بیان اینکه رحل ابزاری معمولاً به شکل X است که بمنظور احترام و سهولت در مطالعه کتاب‌های مقدس بکار برده می‌شود افزود: عموماً مسلمانان‌ها از رحل جهت احترام گذاری به کلام الله استفاده می‌کنند.
شریف زاده تصریح کرد: طرح استفاده شده برای اجرای معرق بر روی این رحل برگرفته از طرح اسلیمی ختایی دوران قاجار بوده و به منظور قابل اجرا شدن، بخشی از طرح اصلی تغییر یافته است.
وی خاطر نشان ساخت که به منظور احیا معرق به شکل سنتی در این طرح از صدف طبیعی استفاده شده که سالهای زیادی است به دلیل رفتن اساتید و پیشکسوتان این رشته از مجموعه مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.
شریف زاده تصریح کرد: امروزه به دلیل سخت بودن کار با صدف طبیعی این شیوه در حال فراموشی است و متأسفانه هنرمندان از صدف مصنوعی که از نوعی پلی استر ساخته می‌شود استفاده می‌کنند.
شریف زاده با بیان اینکه حدود ۲۴۰ قطعه صدف در این رحل به کار رفته است گفت: زمینه کار بوسیله چوب جوش سنجد پوشانده شده و در معرق قسمت‌های اسلیمی چوب شمشاد بکار رفته است.
وی گفت: برای معرق قسمت ختایی طرح از چوب‌های اقاقیا، عناب و کرات استفاده شده است.
اوایل ماه جاری جعبه قرآن نیز توسط هنرمند حمیدرضا صیفوری در ابعاد ۲۳ در ۳۰ در ۷ سانتیمتر با طرح اسلیمی ختایی دوران قاجار ساخته شد، برای ساخت این جعبه از چوب راش و برای انجام معرق روی آن از چوب‌های سنجد جوش و ممرز جوش و برای معرق طرح اسلیمی جعبه قرآن از چوب شمشاد و صدف استفاده شد.
هنر معرق کاری همان گونه که از تعاریف آن بر می‌آید هنر موزائیک است. یعنی هنرمند با قراردادن تکه‌های چوب که با توجه به جنس آن رنگ‌های گوناگون دارد، یا مواد دیگر در کنار یکدیگر دست به خلق یک اثر هنری به واقع ارزشمند می‌زند.
معرق کاری با مواد گوناگونی از جمله چوب و سنگ انجام می‌شود اما شناخته شده ترین نوع آن معرق چوب است. این هنر در شهرهایی نظیر اصفهان، یزد، کاشان، هر ات، سمرقند و تبریز رونق دارد. گفته می‌شود معرق کاشی قبل از معرق چوب رواج داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.