صفحه اصلی / سرخط خبرها / پایه‌ستون سنگی منحصربفرد در مهاباد کشف شدبه گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,
پایه‌ستون سنگی منحصربفرد در مهاباد کشف شدبه گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,

پایه‌ستون سنگی منحصربفرد در مهاباد کشف شدبه گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,

کسب و کار نیوز :سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: یک پایه‌ستون سنگی منحصر بفرد تاریخی در روستای «کوسه کهریز» این شهرستان کشف شد و به موزه مردم‌شناسی انتقال یافت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, غلامرضا عبده افزود: این پایه سنگی قدیمی که تاکنون نمونه مشابه آن در سنت معماری ایران دیده نشده است، در جریان بازدید و سرکشی نیروهای یگان حفاظت این اداره از محوطه تاریخی این روستا در حیاط منزل یکی از اهالی شناسایی شد.
وی ادامه داد: این پایه سنگی از ۲ قسمت شامل یک پایه مکعب شکل به عرض ۵۱ سانتی‌متر و شال ستون استوانه‌ای به عرض ۲۳ سانتی‌متر به صورت یکپارچه ساخته شده که با توجه به سطح ایستایی کم به احتمال زیاد پایه ساقه ستون چوبی بوده است.
وی با بیان اینکه کارشناسان در حال بررسی قدمت و تاریخچه این ستون سنگی هستند، اضافه کرد: این پایه ستون مربوط به مسجد قدیمی روستای کوسه کهریز بوده که در گذشته‌های دور تخریب شده و این ستون بدون اطلاع از قدمت تاریخی آن در حیاط منزل یکی از روستاییان نگهداری می‌شد.
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: این پایه ستون پس از انجام هماهنگی‌های لازم با همراهی نیروهای پاسگاه انتظامی مکریان غربی و یگان حفاظت میراث فرهنگی مهاباد، جهت نگهداری و نمایش به موزه مردم‌شناسی مهاباد انتقال داده شد.
عبده اظهار داشت: هفته گذشته نیز یک خمره سفالی تاریخی با قدمت بیش از ۲ هزار سال از سوی یکی از شهروندان به موزه مردم‌شناسی این شهرستان اهدا شده بود.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و از شهرهای تاریخی استان با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی به شمار می‌رود که دارای ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی است.
یکهزار و ۱۸۷ قلم انواع اشیای فرهنگی، تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم شناسی این شهرستان هم اکنون برای بازدید عموم نگهداری می‌شود که شامل ۹۸۴ عدد شیء اهدایی، ۱۳۹ شیء فرهنگی – تاریخی، ۳۱ عدد شیء مطالعاتی، ۲۷ عدد شیء غیرفرهنگی – تاریخی و پنج شیء تقلبی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.