صفحه اصلی / اسلایدر / رانت در بازار لوازم یدکی
رانت در بازار لوازم یدکی

خودروها به دلیل گرانی صد درصدی خدمات به تعمیرگاه ها مراجعه نمی کنند

رانت در بازار لوازم یدکی

امروز در شرایطی که در تمام بازارها دچار کمبود و گرانی هستند بازار لوازم یدکی خودرو نیز شرایط خوبی را سپری نمی کند.

به گزارش کسب و کار نیوز در حال حاضر بسیاری از خودروهایی که در خیابان در حال تردد هستند مشکل داشته و مصرف‌کنندگان به زحمت از آنها استفاده می‌کنند. قیمت قطعات بسیار بالا رفته و برای مردم تعویض و یا تعمیر آنها به صرفه نیست. در حال حاضر باید واحدهای نظارتی به بازار قطعات خودرو ورود پیدا کرده و ساماندهی لازم را در این رابطه انجام دهند در غیر این صورت وضعیت بازار بلاتکلیف‌تر از روزهای گذشته خواهد شد. کارشناسان این حوزه معتقدند که واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد. واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد؛ چراکه خودروهای خارجی و یا داخلی تحت لیسانس به این قطعات نیاز دارند و ممنوع بودن آن، بازار را دچار اختلال می‌کند.
فعالان بازار با بیان اینکه توقف واردات قطعات یدکی خودرو موجب ایجاد رانت می‌شود، گفت: تولیدکنندگان قطعات یدکی خودروهای داخلی مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند اما به دلیل مشکلات ارزی که با بانک ها دارند اقدام به ترخیص از گمرک نمی‌کنند. مودودی گفت: گاهی به دلیل اختلال در ثبت سفارش و ترخیص بار مشکلاتی به وجود می آید که خود اشخاص حقوقی و حقیقی که اقدام به واردات کرده اند، می توانند رفع ابهام کنند. در طی ماه های اخیر،قیمت لوازم یدکی خودرو به میزان قابل توجهی رشد داشته است و همین موضوع به کسب و کار عادی توزیع کنندگان خُردِ لوازم یدکی، مکانیک ها و تعمیر کاران خودرو لطماتی وارد کرده است. بدون تردید، هر خودرویی، پس از مدتی کارکرد، نیازمند تعویض قطعه خواهد بود که در صورت عدم تحقق این امر،کارکرد عادی و طبیعی خودرو با اختلالاتی مواجه می شود. بعضا استمرار این وضعیت باعث تحمیل آسیب و خرابی به دیگر قطعات خودرو خواهد شد.
به واقع به موازات ضرورتی که برای تامین و عرضه خودرو در کشور احساس می شود به همان میزان مهیا ساختن قطعات و لوازم یدکی اتومبیل، امری اجتناب ناپذیر است، اما متاسفانه در طی ماه های اخیر شاهد بروز نارسایی هایی در این عرصه بوده ایم که می طلبد با تعجیل زمانی نسبت به مرتفع سازی نارسایی ها اقدام شود.مرتضی کاظمیان،یکی از توزیع کنندگان لوازم یدکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح وضعیت موجود اظهار کرد: افزایش دو تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسب و کار عادی ما را تحت الشعاع قرار داده و بعضا شاهدیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع می کنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به انحای گوناگون در طی ماه های اخیر ظهور پیدا کرده است.
وی افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو،کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت:در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر می شود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و می باید دستگاه های ذی ربط با فوریت نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.

سودجویی از کمبود مواد اولیه در بازار
علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران
بازار لوازم یدکی مدت هاست در التهاب به سر می برد و به دلایل زیادی گرانی در بازار دیده می شود. خودروهای زیادی از مراجعه به تعمیرگاه ها به دلیل گرانی قطعات و خدمات خودداری می کنند. خودروهایی وجود دارند که عیوب جدی دارند و به دلیل عدم توانایی در پرداخت قیمت قطعات یدکی و دستمزد سرویس کاران نمی توانند عیوب خودروهای خود را برطرف کنند.
این در حالی است که متاسفانه فرایند تبدیل مواد اولیه به کالای مصرفی کُند است و کارخانه ها به صورت قطره چکانی لوازم یدکی را عرضه می کنند. در این بین عده ای سودجو از کمبود مواد اولیه در بازار سوء استفاده کرده و با بازسازی قطعات یدکی غیر استاندارد و زیرپله ای آنها را تحت عنوان برندهای معروف در بازار می فروشند.همچنین کارخانه‌های داخلی، از منظر ترمز، فرمان و سرویس‌های جلوبندی کمبود‌هایی دارند و هم اکنون واردات زیاد و مصرف غیراستاندارد است. اگر دستگاه های ذی ربط کمبود مواد اولیه را مدیریت نکنند، در ماه‌های آینده بازار شرایط مناسبی پیش رو نخواهد داشت. در حال حاضر سازنده‌های اصلی قطعات خودرو ترجیح می‌دهند نواقص خط تولید شرکت‌های خودروساز را برطرف کرده و تمرکز زیادی بر بازار قطعات ندارند به نحوی که این کمبود توسط تعدادی سوءاستفاده‌گر در بازار شناسایی و در تلاش برای فروش قطعات فاقد کیفیت خود در بازار هستند.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.