صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / بررسی میزان استهلاک هیوندا توسان در ایران
بررسی میزان استهلاک هیوندا توسان در ایران

بررسی میزان استهلاک هیوندا توسان در ایران

 

 

به گزارش کسب و کار نیوز، هیوندا توسان بیش از ۱۰ سال است که در بازار ایران حضور فعالی دارد. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ با مدل ۲۰۰۷ خود وارد ایران شد. این مدل اولین نسل هیوندا توسان محسوب می‌شد که شباهت زیادی با سانتافه داشت. نسل دوم هیوندا توسان با مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ خود در ایران حضور پیدا کرد. این نسل با توجه به طراحی مدرن و پیشرانه قدرتمند خود توانست پاسخگوی عطش خریداران ایرانی برای خرید یک شاسی‌بلند قدرتمند باقیمت میانه باشد. قبل از ورود تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی به بازار ایران،خرید  هیوندای توسان نسل دوم از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار بود. اما از زمانی که  این دو عامل وارد بازار ایران  شده‌اند اکثر خودروهای کره‌ای که قیمت کمتری نسبت به برندهای لوکسی مانند بی ام و، مرسدس بنز و لکسوس داشتند، نیز به جمع خودروهای لوکس وارداتی پیوستند و قیمت‌های نجومی پیدا کردند.

به همین دلیل نیز تا قبل از این اوضاع خرید این هیوندا توسان برای افرادی که پول بنز و بی ام و را نداشتند بدون شک بهترین انتخاب بود. اما از زمانی که قیمت آن سر به فلک کشیده است، ایرادات آن رو شده و بسیاری از صاحبان این خودروها نیز از تجربیات خود در استفاده از هیوندا توسان نوشته‌اند. ما نیز در این مقاله قصد داریم میزان استهلاک این خودرو را در استفاده‌های طولانی‌مدت ارزیابی قرار دهیم.

میزان استهلاک یک خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از اینکه به سراغ هیوندای توسان برویم بهتر است ابتدا عواملی که در طول زمان باعث مستهلک شدن خودرو می‌شوند را موردبررسی قرار دهیم. استهلاک خودرو اول از همه تا حد بسیار زیادی به کیفیت قطعات اصلی خودرو مانند موتور، گیربکس، فنربندی و مانند این‌ها بستگی دارد. در درجه دوم کیفیت مواد مصرفی استفاده شده برای خودرو در طول مدتی که از خودرو استفاده می‌کنید نقش بسیار مهمی در کاهش استهلاک خودرو دارند. موادی مانند روغن‌موتور، روغن گیربکس و نوع سوخت مناسب با خودرو که در دفترچه این خودرو ذکر شده است به عمر بیشتر قطعات خودرو کمک بسیاری می‌کند. زیرا قطعاتی مانند موتور و گیربکس تنها در شرایطی که روغن مناسب برای آن‌ها استفاده شود بهترین هماهنگی را نشان می‌دهند.

دیگر عاملی که تأثیر آن اگر از عوامل دیگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست، نحوه رانندگی و رعایت نکات مربوط به رانندگی در شرایط مختلف است. به‌عنوان‌مثال در اکثر مواقع پشت ترافیک‌ها که خودرو روی دنده قرار دارد فشار بسیار زیادی به دنده وارد شده و در استفاده‌های طولانی‌مدت باعث خرابی قطعات و خرج تراشی‌های بسیار می‌شود.

بنابراین اگر این ۳ عامل در بهترین حالت خود در کنار هم قرار گیرند، شرایط ایده‎آل برای خودرو فراهم است درنتیجه کمترین استهلاک را خواهد داشت.

ارزیابی میزان استهلاک هیوندا توسان با توجه به فاکتورهای مؤثر

همان‌طور که می‌دانید کمپانی هیوندا از سال ۲۰۱۴ به بعد به جمع ۱۰ کمپانی برتر خودروسازی در دنیا پیوسته است. علاوه بر این محصولات صادراتی این خودرو به آمریکا با گارانتی ۲۰ ساله ارائه می‌شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در سال‌های اخیر هیوندا نیز باوجود کره‌ای بودنش پیشرفت‌های بسیاری برای رسیدن به کیفیت ایده‎آل جهانی در صنعت خودروسازی داشته است. اما بااین‌وجود هنوز هم راه طولانی برای رسیدن به رقبای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی خود دارد.

تمام از اوایل دهه ۹۰ میلادی تا کنون تمام خودروهای هیوندا از موتورهای تولید شده توسط خود هیوندای بهره می‌بردند. موتورهایی که با تغییر نسل خودروها نیز تغییر می‌کردند. موتورهای هیوندای با همکاری کمپانی میتسوبیشی و با فناوری‌های ژاپنی و اروپایی ساخته می‌شد. بنابراین می‌توان گفت کیفیت موتورهای هیوندا نزدیک به خودروهای ژاپنی است. هرچند این موتورها تا رسیدن به اصل کیفیت هنوز فاصله بسیاری دارند. گیربکس و قطعات دیگر هیوندا توسان نیز مانند موتور آن از تکنولوژی‌های هیوندای بهره می‌برد.

فنربندی و شاسی خودروهای هیوندای از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. طوری که استفاده از این شاسی و بدنه پرقدرت باعث شد تولیدات هیوندای از سال ۲۰۱۴ تا کنون همواره امتیاز بالایی از موسسه ایمنی و تصادفات بزرگراه‌های آمریکا بگیرد. این موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش خرید و فروش  هیوندای توسان نسل دوم و سوم است. گزارش‌های حاکی از تصادفات شدید با هیوندا توسان و صدمه جزئی سرنشینان نیز گواه این ادعاست.

با توجه به این گفته‌ها هیوندای در تولید قطعات و بدنه هیوندا توسان نسبتاً خوب عمل کرده است. بنابراین اگر از لوازم مصرفی مناسب برای این خودرو استفاده کنید و سعی کنید در اکثر مواقع نکات رانندگی را نیز رعایت کنید خودرو کم‌خرج و کم استهلاکی خواهید داشت.

منبع: ویرلن

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.