صفحه اصلی / اسلایدر / نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش
نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش

امکان افزایش تولید لوازم خانگی وجود ندارد

نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش

مهمترین چالش دولت در سال ۹۷ تامین نقدینگی صنعت کشور بوده که این مشکل تا به امروز ادامه دارد و نتایج آن در کاهش تولید به چشم می خورد. ورشکستگی تولید کنندگان لوازم خانگی نیز به خاطر ناتوانی در تامین نقدینگی و گردش سرمایه بیشتر شده و با اینکه اقدامات خوبی در تولید داخلی این کالاها دیده می شود اما امکان افزایش تولید لوازم خانگی وجود ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متأسفانه در کشور ما، تعامل و ارتباط میان مراکز علمی و دانشگاه‌ها با حوزه های صنعتی چندان مستحکم، مستمر و منسجم نیست. صنعت لوازم خانگی نیز از این کاستی و نارسایی مصون نمانده و می‌طلبد برای دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتر از این توان و ظرفیت‌های علمی در کشور به نحو شایسته‌تری بهره گیری شود که البته لازمه این امر را باید در تعامل دو سویه صنعت و دانشگاه  جستجو کرد. هم راستا و به موازات این امر، باید تدابیری اتخاذ شود که مشارکت کشورهای صاحب نام و تعامل با آنها در این عرصه، صرفاً به مونتاژکاری یا واردات محصولات مرتبط با لوازم خانگی به کشور خلاصه نشود، بلکه فراتر از آن باید به انتقال تکنولوژی و فناوری اندیشیده شود. در همین رابطه سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش قاچاق لوازم خانگی خبر داد و گفت که دولت باید اقدام مؤثری برای بهبود فضای صنعت لوازم خانگی انجام دهد.محمدرضا غزنوی با بیان اینکه تخمینی از میزان قاچاق لوازم خانگی وجود ندارد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد قاچاق این کالا نسبت به ماه‌های پیش به مراتب بیشتر شده است. وی از جمله دلایل افزایش قاچاق لوازم خانگی را ممنوعیت کامل واردات و کاهش برندهای کره‌ای در بازار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر قاچاق فرصت مناسبی برای حضور مؤثر در بازار یافته است.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه آمارها گویای کاهش نسبی تولید لوازم خانگی است، تصریح کرد: در حالیکه بازار بهتری برای تولیدکنندگان فراهم شده، شرایط تولید سخت‌تر شده و نیاز است که دولت اقدام مؤثری برای بهبود فضای صنعت لوازم خانگی انجام دهد.وی افزود: از طرف دیگر افزایش قیمت لوازم خانگی باعث شده که واردات غیر قانونی این محصول برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی داشته باشد. غزنوی با بیان اینکه عرضه‌کنندگان لوازم خانگی به سرمایه در گردش و متقاضیان به تسهیلات ارزان‌قیمت نیاز دارند، اظهار کرد: در شرایط فعلی تقاضای لوازم خانگی ثابت بوده اما عرضه این محصول کاهش نسبی داشته، در حالی که هزینه‌های سربار تولید در جای خود باقی است و به دلیل نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش، امکان افزایش تولید وجود ندارد. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه تصریح کرد: قاچاق در زمان‌های مختلف نقش خود را تغییر می‌دهد و حتی در زمان‌هایی قاچاق از داخل به خارج انجام می‌شود، اما در حال حاضر شاهد واردات غیرقانونی لوازم خانگی هستیم.وی در پایان خاطرنشان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایجاد کد رهگیری برای کشف کالای قاچاق انجام داده که باید سرانجام آن از این وزارتخانه پیگیری شود.

صادرات در کنار تامین نیاز بازار باشد

آرمان خالقی، کارشناس اقتصادی

صنعت لوازم خانگی در سال گذشته بیشترین ضربه را از نوسانات ارزی و نبود سرمایه در گردش خورد. این صنعت برای اقتصاد کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید تولیدکننده آن زیر چتر حمایتی قرار داشته باشد. لازمه تولید داخلی در هر بخش و صنعتی داشتن نقدینگی است و این نکته را باید بادآور شد که نبود نقدینگی و سرمایه در گردش به ورشکستگی تولید منجر خواهد شد. متاسفانه تولیدکنندگان تمام آنچه از سال ۹۷ توقع داشتند را نتوانستند به دست آورند این در حالی است که قرار بود برای توسعه و بهبود وضعیت تولیدکنندگان منابع مالی در اختیار آنها قرار گرفته و با اجرای قوانین کمک کننده فضا برای ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان به وجود آید. در حال حاضر وجود تنگناهای شدید مالی و نقدینگی در عرصه تولید لوازم خانگی وجود دارد و دشواری‌های تأمین سرمایه در گردش باعث شده تا متأسفانه فعالیت در این حوزه، سخت و دشوار شود. فعالیت در این شاخه صنعتی، بسیار سود آور خواهد بود، اما لازمه برخورداری از آن، بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا خواهد بود و قطعاً با حصول این امر، ارزآوری چشمگیری نصیب کشور خواهد شد.

تولیدکننده هنگامی که با مشکلات مذکور روبرو می شود یا دست از تولید می کشد و یا کیفیت کالا پایین می آید. صنعت لوازم خانگی نیز از آن دسته صنایعی است که باید در کنار تولید داخلی برای تامین نیاز بازار به بازارهای صادراتی آن نیز توجه داشت. باید صادرات در کنار تامین نیاز بازار باشد و کیفیت کالاهای تولید شده در سطح مشتریان جهانی شود. از طرفی دیگر موضوع بازاریابی یکی از ملزومات تولید است. کسب و کارهای تولیدکننده لوازم خانگی با توجه به ماهیتی که دارند، در شرایط سخت و در شرایطی که فشارهای بیرونی درخصوص محیط نامساعد کسب‌وکار به آن‌ها وارد می‌شوند، باید به بازاریابی و تبلیغات توجه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.